Rij-indruk: Kawasaki Versys 1000 S

De Kawasaki Versys 1000 S is geen echte nieuweling, maar wel een overwogen vervanger van de eenvoudig aangeklede Versys 1000. Het is in de eerste plaats een voordelig feestpakket voor de sportieve reiziger waarbij je voor een kleine meerprijs heel wat elektronische aanvullingen krijgt op het basispakket dat in de Benelux uit het gamma verdwijnt.

In tegenstelling tot zijn concurrenten bestaat de Versatile System, waarvoor Versys staat, nog maar tien jaar. Toch zitten we ondertussen al aan de achtste update en kunnen we stellen dat de Versys zijn stek in deze klasse verworven heeft. Op het eerste gezicht lijkt dit S-model tussen de SE en de standaardversie te vallen, maar dat klopt niet helemaal. De Versys 1000 S wordt gewoon de nieuwe basisversie. Volgens een marktonderzoek van Kawasaki bleek dat de potentiële koper graag alle opties aan boord heeft, maar de elektronische vering niet altijd nodig acht. De S-versie lost dat op.

2021_Kawasaki_Versys1000S

Compleet

In plaats van de geïnteresseerde koper een ellenlange optielijst voor te leggen, heeft Kawa het gemakkelijk gemaakt en de S uitgerust met alle mogelijk opties afgezien van de elektronische vering, die zit dan weer wel op de SE, dat het topmodel blijft binnen de Versys-reeks. Opties die nu dus wel op het S-model zitten zijn de quickshifter, cornering lights, verwarmde handvaten, verstelbaar windscherm, cruise control, handkappen, TFT-scherm, vier rijmodi en zelfherstellende verf. Deze surplus aan opties heeft volgens Kawa een waarde van 4.000 euro, terwijl de Versys 1000 S slechts 1.500 euro duurder is dan de vorige basisversie. Of anders gezegd, het vorige model kostte € 13.899,00 en nu met alle extra verwennerij aan boord € 15.399,00. Het SE-model met de elektronische vering betaal je € 16.999,00. Los daarvan heb je voor beide modellen de drie verschillende tourpakketten. Het eerste pakket (€ 799) bevat als voornaamste de twee zijkoffers met binnentassen van telkens 28 liter, het Tourer + pakket (€ 1.199) doet daar mistlampen bovenop en het Grand Tourer pakket (€ 1.699) bevat ook de topcase van 47 liter, een frame slider en een gps-houder. 

Standvastig karakter

Waar sommige van zijn concurrenten schipperen tussen de on en offroad mogelijkheden, is de Versys 1000 S duidelijk. De twee eigenschappen waarvan de motor je wilt overtuigen zijn comfort en sportiviteit. Je merkt het al aan de rijmodi die de keuze aanbiedt tussen Road, Sport, Rain en Rider (manuele instellingen), maar geen enduro-modus. En laten we eerlijk wezen, veel offroad wordt er niet gereden met dit type modellen dus dacht Kawa daar ook geen tijd aan te verspillen en zicht te focussen op het asfalt. En die gerichte tactiek loont. De viercilinder is mede de basis van deze geslaagde tourmachine. De rode lijn stopt pas bij 10.000 opm maar toch dwingt het motorblok je niet om steeds hoog in de toeren te gaan als je rustig wilt rondrijden. Het merendeel van de rit doorheen Zeeland bengelt de wijzer tussen de 2.000 opm en de 5.000 opm, meer lijk je in principe niet nodig te hebben omdat de aanvoer van kracht zo moeiteloos verloopt. Als je toch nieuwsgierig bent naar wat er kan boven 5.000 opm, dan hou je beter vast aan de takken van de bomen want daar verandert de groene jongen plots in een wild beest terwijl die baat heeft aan de tractiecontrole om in het gareel te blijven. In die mate zelfs dat ik hem met plezier in de Road modus hou. Met een vermogensafgifte van 120 pk bij 9.000 opm en 102 Nm bij 7.500 opm heeft die Sport modus buiten de zenuwachtigere gasrespons weinig echte voordelen in onze contreien. Het is fijner gewoon te genieten van de waanzinnig soepele viercilinder en zorgeloos de quickshifter aan te tikken als dat echt nodig is.  Schakellui cruisen is immers een tweede natuur voor de Versys. Ook het geluid van de viercilinder blijft daarbij fantastisch, laag in toeren zeer beschaafd en niet storend, por je hem op dan is de klank hemels. 

2021_Kawasaki_Versys1000S

Overbodige optie?

Het comfort is hoogstaand, ook zonder die elektronische vering, en of ik ze effectief mis is een open vraag. Ik heb nog niet zo lang geleden met het SE-model gereden en de verschillen zijn beperkt. De meeste oneffenheden vormen ook nu absoluut geen probleem en als je toch wat wijzigingen wilt doen aan de vering (uitgaande demping en veervoorspanning) kan dit steeds manueel. Zeker als het je eigen motorfiets is, en niet zoals wij continu in een ander zadel zitten, hoef je weinig te doen eens de afstelling goed staat. Ondanks het gewicht van toch wel 255 kilogram (rijklaar) wordt nog maar eens bewezen dat de Versys welwillend en met precisie de bochten induikt, elektronisch of niet. 

En met het comfort zit het ook nog steeds snor. Het instelbare windscherm biedt zelfs voor mijn lengte voldoende bescherming en ook de verwarmde handvaten zijn welgekomen in deze frisse periode. De zijkoffers zijn eenvoudig afneembaar en er past zelfs een integraal in. Het zadel is zacht en ruim maar wel relatief hoog met 840 mm, zeker met de zijkoffers gemonteerd dien je de benen met een lenige zwier over het zadel heen te werpen. Cruise Control en alle andere elektronica die je kan verzinnen zoals Cornering ABS en bluetooth connectiviteit zijn natuurlijk ook aanwezig. De remmen zijn zeer performant al heeft de achterrem een flinke stamp nodig om aan te grijpen. De 21 liter grote tank laat je toe om ongeveer vierhonderd kilometer onafgebroken te rijden, ruim voldoende. Het TFT-scherm oogt sober en klein tegenover zijn Europese concurrenten, maar doet wat het moet doen. 

2021_Kawasaki_Versys1000S

Conclusie

Het is slechts een week geleden dat ik met de vernieuwde BMW R 1250 GS heb gereden en automatisch zet ik deze twee tegenover elkaar in men hoofd terwijl ik aan het rijden ben. Officieel zijn het geen concurrenten omdat de GS zich ook richt op dat offroad karakter, maar op de weg streven ze naar mijn gevoel hetzelfde doel na. En waar ik het vorige week nogmaals merkte hoe goed de GS wel niet is, dan moet ik nu melden dat de Versys daar akelig dichtbij in de buurt komt. De GS voelt nog net iets wendbaarder, de punch onderaan is krachtiger en de bediening met bijhorend scherm staat net iets verder. Maar naar mijn gevoel was het comfort op de Versys 1000 S beter en de bipolaire viercilinder laat rustige cruisesnelheden toe maar laat bovenin een ander karakter zien dat je sportieve zinnen prikkelt. Daarnaast is de complete Versys 2.000 euro goedkoper dan zijn Duitse concurrent in basistrim. Met de nodige opties komt daar nog een hele schep bij. En ruimer bekeken is de GS niet de enige tegenstander in een segment waar het aanbod boeiend is. Alhoewel de styling niet helemaal mijn voorkeur wegdraagt, is deze Versys 1000 S wel de motor die op je shortlist moet staan als je op zoek bent naar een sportieve en comfortabele reismotor of motor voor woon-werkverkeer. Rijkelijk uitgerust met comfortabele opties voor een aanvaardbare prijs en met de heerlijk soepele en potente viercilinder blijft dit een zeer boeiend pakket voor al wie durft toegeven dat een uitstapje in het zand er waarschijnlijk toch niet van zal komen.  

2021_Kawasaki_Versys1000S
Kawasaki Versys 1000 S
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.043 cc
Rijklaar gewicht: 255kg
Vanaf: € 15.399,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Bob Van Mol

Geschreven op 26 november 2020
© Motoren & Toerisme