Rij-indruk: BMW S 1000 RR

De S 1000 RR is al jaren één van de best verkopende BMW's - als we de boxers even buiten beschouwing laten - en geldt dan ook als één van de referenties in het superbike-segment. Toen BMW Motorrad onlangs de vernieuwde S 1000 RR voorstelde in Zuid-Spanje was M&T-medewerker Wim Depraetere er als de kippen bij om hernieuwd kennis te maken met de Beierse superbike.

Tekst: Wim Depraetere

Foto's: BMW Motorrad

Power, wendbaarheid, aërodynamica, stabiliteit: dat zijn de kernwoorden waarmee de BMW S1000RR zich laat omschrijven. 

De S-RR - zoals we hem voor 't gemak zullen noemen -  is na deze  presentatie voor mij een motorfiets die meer dan zijn kostprijs waard is. Ben je van plan te racen in de categorie Superbike, of zelfs enkel circuitdagen te rijden, dan heb je met dit hyper-technologische masterpiece alles in huis om topprestaties neer te zetten.

Racen is het doel

De BMW S 1000 RR is een doorontwikkeling van de reeds bekende viercilinder in lijn die een vermogen levert van 210 pk bij 14.500 opm. Het verschil met de 2019-versie zit 'm bij de nieuwe S-RR  in  de aërodynamica, zeg maar de vorm en de stroomlijn van de motorfiets. Een transformatie die volledig tot stand kwam in de windtunnel. Het is mede dankzij die verbeterde aerodynamica dat de S 1000 RR nu een hogere topsnelheid van 314 km/u kan bereiken.

Een belangrijk punt om na te gaan bij deze eerste kennismaking was de stabiliteit. In hoeverre had de verbeterde aerodynamica een invloed op de stabiliteit van de S 1000 RR? En dat tijdens de acceleratie,  maar ook bij het aanremmen, het insturen en uiteindelijk in de bochten zelf. Na enkele sessies en nadat de layout van het circuit minder geheimen voor ons had, was de vaststelling dat de stabiliteit over de ganse lijn formidabel is.

Zoals al eerder vermeld zijn de aërodynamische vormen van de kuip en het ruitje van belang om een hoge topsnelheid te bereiken. Op het rechte stuk, aan de achterzijde van het circuit, kon ik een topsnelheid van 280 km/h klokken. De winglets - de zijvleugeltjes dus - zijn meer verantwoordelijk voor de stabiliteit dan men in eerste instantie zou veronderstellen. Ze zijn er dus niet zomaar voor de opsmuk.

Elektronica

De S1000RR kan maar een hedendaagse competitieve superbike zijn dankzij de aanwezigheid van de juiste elektronische rijhulpmiddelen. Zonder die rijhulpmiddelen heb je te maken met een ontembaar stuk metalen geweld. Het complete pakket aan elektronica is er niet voor niks en het werkt onvoorstelbaar goed. De instelmogelijkheden vragen wel enige kennis en gewenning, maar eens je er je weg in hebt gevonden, kan je van het ene moment op het andere de motorfiets van karakter laten veranderen.

Rijwielgedeelte

Om de motorfiets nog meer competitief te kunnen inschakelen voor verschillende types circuits is zelfs de positie van de achterbrug in het frame instelbaar. De wielen zijn van gesmeed aluminium zodat het onafgeveerd gewicht heel laag blijft en de wendbaarheid er eveneens voordeel uit haalt. In het competitiepakket zijn er koolstofvezel wielen voorzien.

Besluit

De BMW S1000RR is de beste superbike momenteel op de markt beschikbaar. De S-RR is een zeer snelle motorfiets die bovenal een zeer stabiel rijgedrag heeft. De kostprijs is vrij hoog maar je hebt dan ook een motorfiets die amper modificaties behoeft om in de competitie te starten.

Prijs: Voor de S1000RR leg je minstens 21.170,00€ (NL 24.200€) neer. Voor een upgrade met het M Competition-pakket tel je er nog eens 5.921,40€ bij.

Een uitgebreid verslag van deze circuittest lees je in het februarinummer van Motoren & Toerisme

BMW S 1000 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Drooggewicht: 175kg
Rijklaar gewicht: 197kg
Vanaf: € 21.170,00
Geschreven op 14 februari 2023
© Motoren & Toerisme