Honda verrast op EICMA met een nieuwe sporttoermachine: de CB1000GT.
Honda verrast op EICMA met een nieuwe sporttoermachine: de CB1000GT.
Met de CB1000GT introduceert Honda, naar eigen zeggen, een nieuwe soort sporttoermachine. De CB1000GT is gebaseerd op de CB1000 Hornet. Noem de CB1000GT dus gerust een toerversie van deze laatste motorfiets. Een motorfiets waarmee je zowel lange afstanden kan overbruggen als bergwegen bedwingen. Het vermogen van de 1000cc viercilinder werd niet beknot, maar wel versoepeld. Het piekvermogen bedraagt 150 pk aan 11.000 opm en 102 Nm aan 8.750 opm.
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            Honda zegt dat de CB1000GT voldoende ruimte biedt voor een rijder en een passagier. Standaard is de machine voorzien van een elektronische Showa-ophanging, ofwel EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment). Met andere woorden, de demping en veervoorspanning van deze vering is volledig elektronisch af te stellen.
Verder omvat het basispakket twee 310mm-remschijven vooraan, bediend door radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen. Anders dan de Hornet krijgt deze GT ook een zesassige inertie-meeteenheid, wat de veiligheidssystemen bochtengevoelig maakt. De elektronische instelbaarheid is verregaand, met verschillende rijmodi en in niveaus instelbare tractiecontrole, motorremcontrole en gasrespons.
De afneembare zijkoffers maken gewoon deel uit van het standaardpakket van de CB1000GT en hebben een inhoud van respectievelijk 37 liter (links) en 28 liter (rechts).
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            
                            De standaarduitrusting is rijkelijk: een in hoogte verstelbaar scherm, zijtassen, cruisecontrole, verwarmde handvatten, handbeschermers, middenstandaard en quickshifter. Dagelijks gebruiksgemak wordt geboden via het vijf-inch TFT-display met Honda RoadSync smartphone-connectiviteit, Honda Smart Key-ontsteking en zelfuitschakelende richtingaanwijzers met Emergency Stop Signal (ESS)-technologie.
De Honda CB1000GT is in drie kleurstellingen beschikbaar:
Grand Prix Red
            Pearl Deep Mud Gray
            Graphite Black
            Bron: Honda News
Tekst: BJ