Belgische motormarkt: Bleke oktobermaand.

De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen namen een flinke duik in oktober.

In de voorbije maand werden er 1525 nieuwe motorfietsen, driewielers en vierwielers ingeschreven, meldt FEBIAC. Dat waren er 270 minder dan in oktober 2024, of in procenten uitgedrukt: 24,95%. Een percentage waarvan we even moesten slikken. Toch brengt FEBIAC, de koepelfederatie van auto en motorimporteurs in Belgiƫ, in z'n persbericht enige nuance. Door de nakende invoering van de Euro5+-normen schreven nogal wat importeurs in het laatste kwartaal van 2024 onverkochte Euro5-modellen in, waardoor de cijfers destijds een vertekend beeld gaven.

Honda bleef ook in de sombere maand oktober, de grootste. Met 214 nieuwe inschrijvingen wist Honda maar liefst 14% van de markt naar zich toe te trekken, en daarmee bleef het aartsrivalen Yamaha (209 inschrijvingen) en BMW (207 inschrijvingen) nipt voor. Kawasaki deed het in oktober 2025 zelfs beter dan een jaar eerder met 136 nieuwe inschrijvingen (+ 5,43% tov oktober 2024), maar het is CFMoto dat met de 'hoofdprijs' aan de haal gaat. Het Chinese merk liet  met 96 inschrijvingen een stijging van maar liefst 104,26% optekenen! 

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen - oktober 2025

Positie Merk Inschrijvingen  Marktaandeel
1. Honda 214 14,03%
2. Yamaha 209 13,70%
3. BMW 207 13,57%
4. Kawasaki  136   8,92%
5. CFMoto   96   6,30%
6. Piaggio   59   3,87%
7. Harley-Davidson   54   3,54%
8. Triumph   52   3,41%
9. KTM   46   3,02%
10. Suzuki   46   3,02%

 

Tekst: BJ

Cijfers: FEBIAC/FOD Economie

Foto: Archief M&T

Geschreven op 3 november 2025
© Motoren & Toerisme