Suzuki SV-7GX: crossover met v-twin

Op een van de eerste persconferenties van de EICMA 2025 onthulde Suzuki vandaag een compleet nieuw model: de SV-7GX. Deze nieuwe crossover gebruikt de betrouwbare 645cc-v-twin uit de SV650 en voegt daar een flink snuif toeringcomfort aan toe. Dit is wat we al weten.

De belangrijkste kenmerken:

  • 645cc v-twin
  • 73 pk en 64 Nm
  • 211 kilogram rijklaar
  • Toegankelijke zithoogte van 795 mm
  • Instelbaar windscherm
  • Drie rijmodi, op-en-neer quickshifter en tractiecontrole
  • TFT-scherm met connectiviteit en turn-by-turn navigatie
  • Beschikbaar vanaf zomer 2026

Er deden al geruime tijd geruchten de ronde dat er een crossover van Suzuki in aantocht was. Dat die uitgerust zou worden met een v-twin en niet met de jongere 776cc paralleltwin uit de GSX-lijn, dat is wel verrassend.

De nieuwe SV-ZGX gebruikt de v-twin uit de SV650 en zal vermoedelijk 73 pk en 65 Nm produceren. Hij gebruikt ook een gelijkaardig stalen trellisframe en een stalen dubbelzijdige achterbrug. De 17-inch wielmaten onderstrepen het straatgerichte karakter van deze crossover.

De styling werd gebaseerd op de GSX-S1000GX, met een kenmerkende led-projector en moderne led-dagrijverlichting.

De slanke proporties van de v-twin maken de zithoogte, amper 795 mm, opvallend toegankelijk. Ook elders werd aan comfort gedacht: een instelbaar windscherm, handkappen en een bagagedrager zullen tot de basisuitrusting behoren. Een brandstoftank van 17,4 liter belooft een grote actieradius.

Elektronica

De SV-ZGX is uitgerust met ride-by-wire en kreeg bijgevolg verschillende rijmodi. Ook een op-en-neer quickshifter en instelbare tractiecontrole zijn standaard aanwezig. Al dat moois wordt bediend via een nieuw TFT-scherm, dat ook turn-by-turn navigatie en multimediabediening mogelijk maakt.

De SV-7GX zou tegen de zomer van 2026 beschikbaar zijn, en dat in drie kleurtjes: iconisch wit/blauw, grijs met rode wielen en zwart.

Wat deze nieuwe motor zal kosten, werd nog niet bekendgemaakt.

 

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 4 november 2025
© Motoren & Toerisme