Kawasaki ZX-10R(R): meer downforce

Kawasaki is slim geweest en heeft zijn belangrijkste nieuws al gelost voor de EICMA. Toch verrassen de Japanners ons nog met een update van hun ZX-10R, die ondanks alle Euronormen blijft voortbestaan.

De Kawasaki Ninja ZX-10R blijft een vaste waarde in de superbikewereld. Al meer dan twintig jaar staat hij symbool voor pure prestaties en een directe link met het WK Superbike, waar de machine zeven wereldtitels verzamelde. Voor modeljaar 2026 krijgt de ZX-10R nieuwe aerodynamica, verbeterde handling en een moderner dashboard.

De belangrijkste kenmerken:

  • Nieuw aeropakket met grotere winglets en kinspoiler, tot 25% meer downforce.

  • Volledig nieuw frontdesign met compacte LED-projectorkoplampen en centrale Ram Air-intake.

  • 998cc-viercilinder voldoet nu aan Euro5+, met extra O₂-sensor en compactere katalysator.

  • Scharnierpunt van swingarm ligt 2 mm hoger.

  • Zachtere achterveer en nieuw linksysteem.

  • Bridgestone Battlax RS12-banden.

  • Nieuw 5” TFT-display met spraakbediening, Turn-by-Turn navigatie en Rideology App-connectie.

Slimme aerodynamica

De opvallendste nieuwigheid is het volledig hertekende aeropakket, dat volgens Kawasaki tot 25% meer downforce genereert. De grotere winglets en de nieuwe kinspoilers zorgen voor extra stabiliteit bij hoge snelheid en meer grip bij het uitaccelereren. Opvallend is dat dit nauwelijks ten koste gaat van de luchtweerstand (+0,3%). Het front kreeg een frisse, agressieve look met compacte LED-koplampen en een centraal geplaatste Ram Air-intake, duidelijk geïnspireerd op de racerij.

2026_Kawasaki_ZX-10R

Bekende krachtbron, schonere ademhaling

De 998cc viercilinder blijft het kloppende hart van de ZX-10R. Hij voldoet nu aan de Euro5+-norm, maar behoudt zijn karakter en prestaties dankzij een aangepaste katalysator en extra O₂-sensor.

Kawasaki sleutelde ook aan het rijwielgedeelte. Het scharnierpunt van de swingarm ligt 2 mm hoger voor meer tractie, terwijl het nieuwe linksysteem en een zachtere achterveer zorgen voor meer vertrouwen uit de bocht. De afstelling van de Balance Free-vering, ontwikkeld met het WorldSBK-team, is herzien om optimaal samen te werken met de gewijzigde aerodynamica. Brembo M50-remklauwen en nieuwe Bridgestone Battlax RS12-banden vervolledigen het sportieve pakket.

2026_Kawasaki_ZX-10R

Hightech cockpit

Binnenin het kuipwerk prijkt een volledig nieuw 5-inch TFT-display met spraakbediening, navigatie en smartphoneconnectie via de Rideology-app. De rijder kan kiezen tussen een klassieke weergave of een racemodus met laptimer en schakelindicator. Vier rijmodi (Sport, Road, Rain en Rider), quickshifter, launch control en cruise control maken het arsenaal compleet.

2026_Kawasaki_ZX-10R

ZX-10RR: hét circuitwapen

Wie het nog extremer wil, kan opnieuw terecht bij de ZX-10RR. Een straatlegale racer met Pankl-zuigers, titanium drijfstangen en een verfijnde titanium coating op de vorkpoten. De RR krijgt verder nog Pirelli Supercorsa V3-banden, staalomvlochten remleidingen en een buddyseat cover.

2026_Kawasaki_ZX-10R

Beschikbaarheid

Wie nu al staat te trappelen om er een op te halen, zal nog even geduld moeten hebben. De nieuwe Ninja’s arriveren in april 2026, precies wanneer het motorseizoen weer op gang komt. De ZX-10R wordt leverbaar in Lime Green/Blue of Metallic Matte Graphenesteel Gray/Black/Lime Green, terwijl de ZX-10RR exclusief beschikbaar is in Lime Green. Prijzen zijn nog niet bekend net als definitieve specificaties. 

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: Kawasaki

Geschreven op 4 november 2025
© Motoren & Toerisme