Kawasaki is slim geweest en heeft zijn belangrijkste nieuws al gelost voor de EICMA. Toch verrassen de Japanners ons nog met een update van hun ZX-10R, die ondanks alle Euronormen blijft voortbestaan.
De Kawasaki Ninja ZX-10R blijft een vaste waarde in de superbikewereld. Al meer dan twintig jaar staat hij symbool voor pure prestaties en een directe link met het WK Superbike, waar de machine zeven wereldtitels verzamelde. Voor modeljaar 2026 krijgt de ZX-10R nieuwe aerodynamica, verbeterde handling en een moderner dashboard.
De belangrijkste kenmerken:
- 
	
Nieuw aeropakket met grotere winglets en kinspoiler, tot 25% meer downforce.
 - 
	
Volledig nieuw frontdesign met compacte LED-projectorkoplampen en centrale Ram Air-intake.
 - 
	
998cc-viercilinder voldoet nu aan Euro5+, met extra O₂-sensor en compactere katalysator.
 - 
	
Scharnierpunt van swingarm ligt 2 mm hoger.
 - 
	
Zachtere achterveer en nieuw linksysteem.
 - 
	
Bridgestone Battlax RS12-banden.
 - 
	
Nieuw 5” TFT-display met spraakbediening, Turn-by-Turn navigatie en Rideology App-connectie.
 
Slimme aerodynamica
De opvallendste nieuwigheid is het volledig hertekende aeropakket, dat volgens Kawasaki tot 25% meer downforce genereert. De grotere winglets en de nieuwe kinspoilers zorgen voor extra stabiliteit bij hoge snelheid en meer grip bij het uitaccelereren. Opvallend is dat dit nauwelijks ten koste gaat van de luchtweerstand (+0,3%). Het front kreeg een frisse, agressieve look met compacte LED-koplampen en een centraal geplaatste Ram Air-intake, duidelijk geïnspireerd op de racerij.