Reistest: CFMOTO 700MT Adventure

10 dagen, twee werelden. Met de avontuurlijke CFMOTO trok M&T van het relatief vlakke België naar het ruige epicentrum van de Dolomieten. Drie rijdagen richting zuiden, gevolgd door een vierdaagse huttentocht met via ferrata’s tot ver boven de boomgrens, en daarna via een ander traject weer terug naar huis. De 700MT Adventure dient dus van veel markten thuis te zijn om dit tot een goed eind te kunnen brengen: kilometers vreten op de snelweg, comfortabel lange trajecten afhaspelen en soepel sturen op bergpassen. De koffers worden volgepropt met reisspullen en fotomateriaal, en daarbovenop snoeren we nog een drybag met bergkledij en -materiaal. Een ideale kans om te ontdekken of CFMOTO’s avontuurlijke middenklasser klaar is voor het echt (reis)werk.  

Moto-preppen

Bepakt en gezakt staat de 700MT Adventure vertrekkensklaar.

Voor we koers zetten richting zuiden was het tijd voor wat lichte voorbereidingen, de machine wat trip-tunen. Geen ingewikkeld sleuteluurtje, eerder een kwestie van logisch en praktisch nadenken. De montage van een GPS ging verrassend vlot: de MT Adventure heeft boven zijn stijlvol 5-inch TFT kleurendisplay een degelijke beugel klaarstaan waar je van alles en nog wat eenvoudig op kan vastschroeven. Naast dit display krijg je eveneens twee USB-oplaadpoorten (type A en C).

De bagagevoorzieningen verdienen ook een dikke pluim. Tassen, drybags, roltassen – alles vond moeiteloos zijn plek, en kon ook nog eens in een handomdraai worden verankerd dankzij een overvloed aan bevestigingspunten, beugels of subframe-buizen. De instelbare achtervering bleek niet makkelijk bereikbaar, waardoor ze in praktijk eigenlijk … toch niet zo instelbaar is. Althans niet voor de gemiddelde motorrijder zonder motorheftafel. Maar eerlijk gezegd: na een korte testrit bleek daar ook weinig nood aan te zijn. Nog voor het vertrek gaf de motor al de indruk helemaal klaar te zijn voor een stevig stukje reizen.

Efficiënte kilometervreter

Al gauw werd duidelijk dat de MT700 Adventure een echte kilometervreter is.

De eerste kilometers over de Belgische en Nederlandse snelwegen leren meteen dat deze CFMOTO niet op luxe mikt, maar op efficiëntie. De zithouding is even eigenaardig: laag in het zadel, knieën op dezelfde hoogte, voeten licht naar voor en betrekkelijk hoog geplaatste handvaten. Goed voor ergonomische, rechte lichaamshoeken. Ook goed voor enige passiviteit. Even speelde ik met het idee om het stuur wat te kantelen. Één van de bouten was echter zo stevig aangedraaid dat er geen beweging in te krijgen was. Misschien maar goed ook, want nadat we de snelweg hadden verlaten en we enige tijd op bochtige secundaire wegen aan het rijden waren, trad er snel gewenning op en bleek deze positie eigenlijk prima om het dagenlang uit te houden. Rijders tot ongeveer 1m75 zullen dit lage zadel (zithoogte: 800 mm) waarderen en grotere rijders zullen vermoedelijk winkelen richting het 40 mm hogere exemplaar. Aan lage snelheden voelt de motor zwaar aan, maar dat kan ook moeilijk anders met 240 kg. Het neutrale zwaartepunt zorgt echter evengoed voor ruimschoots voldoende vertrouwen bij stapvoets manoeuvreren. Eenmaal op secundaire kruissnelheid rijdt hij ontspannen, stabiel en verrassend stil.

"Alles aan deze MT Adventure lijkt ontworpen om verre reizen makkelijk te maken, niet om snelheidsrecords te breken."

De windbescherming is op deze trajecten behoorlijk en het verstelbare scherm doet zijn werk. Als het tempo de hoogte ingaat, zet je het instelbare scherm best ergens halfweg zijn bereik: te laag geeft lawaai, te hoog zorgt voor turbulentie, waarschijnlijk omdat dit ruitje wel echt ver voor je uit werd gepositioneerd. Het motorkarakter - dat beduidend anders is dan de oudere 700MT - maakt dat filerijden of haarspeldbochten nemen moeiteloos verloopt. Deze paralleltwin gaat soepeler om met lage toeren en trekt aangenamer op vanuit deze lage regionen. Accelereren gaat zoals de vermogenscurve belooft: lineair en voorspelbaar. Geen drama. Geen nukkigheid, noch opvallende boost. Remmen vraagt wat handspieren, maar de voorvork duikt niet overdreven, hetgeen vertrouwen geeft bij stevig ankeren. Alles aan deze MT Adventure lijkt ontworpen om verre reizen makkelijk te maken, niet om snelheidsrecords te breken. En dat doet hij met overtuiging. 

Een eigen tempo

In het Zwarte Woud wordt de CFMOTO aan de tand gevoeld op de bochtige Schwarzwald Hochstrasse, en daar laat hij zich van zijn meer behoudende kant zien. Wat zoveel wil zeggen als: stabiel in de bochten, rustig reagerend en geen al te bizarre fratsen of verrassingen. De 700MT schikt zich kennelijk naar het nieuwe imago van deze iconische motorroute rond het Zwarte Woud. Want ja, die spreekt nog steeds tot de verbeelding, maar wordt tegelijk gemuilkorfd door alom aanwezige snelheidsbeperkingen en -controles. 

Het stuurgedrag is eerder traag tot neutraal te noemen; deze machine houdt niet van haastige omgooibewegingen. Zodra je echter het ritme en de cadans van de machine hebt gevonden, merk je dat de 700MT Adventure zijn eigen tempo heeft. Vergeleken met bijvoorbeeld een Tracer 7 of een Transalp is deze CF minder verfijnd en spannend, maar hij doet evengoed verrassend weinig fout. Hij is de rustige metgezel die liever de panoramische route neemt, dan het sportieve sprintje trekt. Hetgeen absoluut niet wil zeggen dat je, indien nodig, er geen hoog tempo op na kan houden op bochtige trajecten. Maar de 700MT vraagt om een andere benadering: dit is een machine die geen nood heeft aan late, pittige remacties op bochtige trajecten, noch aan een bruuske ruk aan de gashendel van zodra de uitgang in zicht komt. Hij voelt zich het best bij een constante snelheid en een doordachte bediening. Een voorliefde voor een rijstijl die rust uitstraalt zonder aan tempo in te boeten. Je zou kunnen zeggen dat hij de motorrijder beloont die met vaste hand en vloeiende lijnen rijdt.

"De 700MT Adventure is de rustige metgezel die liever de panoramische route neemt, dan het sportieve sprintje trekt."

Zodra het asfalt zich omhoog slingert en de bochten scherper worden, laat de machine zien dat hij zich ook hier niet laat intimideren. De tweecilinder klimt gretig in toeren en levert zijn vermogen opnieuw keurig, maar evengoed braaf en lineair af. Het ligt voor de hand, dat je hier wat meer door zijn versnellingen dient te tikken. De schakelmechaniek doet echter zacht en trefzeker zijn werk, en wordt bijgestaan door een koppeling die zich met één vinger laat bedienen, hetgeen het draaien en keren op deze bergtrajecten eenvoudig en aangenaam maakt. De vering dient hier een aparte vermelding: die lijkt me netjes in harmonie te zijn met de gehele opzet van de motorfiets en dempt met een verfijning die ik eerder niet voor mogelijk had kunnen houden bij een machine van deze prijsklasse.

Mooi afgewerkt

Na enkele overnachtingen, na een mix van snelwegen, kronkelwegen en bergpassen, en na de nodige af- en oplaadmomenten bewijst de 700MT dat hij gebouwd is om mee op reis te gaan, geconcipieerd om bagage mee te nemen. Volgeladen met koffers, drybags en nog wat andere noodzakelijke spullen voor een week on the road, wordt hij plots een stevige jongen. De CFMOTO van zijn zijstaander trekken vraagt een flinke heupbeweging. Het gewicht zit dan wel laag, maar het is en blijft wel gewicht. Eenmaal rechtop voelt de motor evenwichtig en voorspelbaar, zelfs met een kofferset tot de rand gevuld. Die kofferset verdient trouwens een pluim: ronduit prachtig afgewerkt, netjes geïntegreerd en (hoera) geen geklungel met sleuteltjes bij iedere stop als je iets wil uitnemen. De fluwelen binnenbekleding maakt dat zelfs je camera of laptop veilig mag indutten onderweg. Het soort details dat je zelden vindt in dit segment, maar dat toch het verschil maakt tussen functioneel en verzorgd.

Behoorlijke actieradius

De 693 cc paralleltwin van 180° is door de Euro 5+ regelgeving wat tammer geworden tegenover zijn jaren geleden gelanceerde niet-Adventure familielid. Hij is van 76 pk bij 8.500 tpm naar 68 pk bij 9.500 tpm gegaan, met een maximumkoppel van 60 Nm bij 6.000 tpm (was eerder 68 Nm bij 6.500 tpm), maar waarbij 90% van dit koppel reeds bij 4.000 tpm beschikbaar is. Niet echt cijfers om een grote onderscheiding mee binnen te halen. Maar ook geen cijfers die in de praktijk verhinderen om een aangename en rustgevende reis te maken. Mede door de hulp van een dubbele bovenliggende nokkenas, die apart de in- en uitlaatkleppen bedient, krijgt het motorblok voldoende ademruimte om soepel te lopen, alsook een duurzaam en efficiënt karakter. De oude pit van 76 pk is eraf, maar in de praktijk (in vergelijking met zijn broertje) merk je vooral dat hij minder aanzet tot overdrijven. Hij moedigt aan tot reizen met verstand. Het brandstofverbruik blijft met 5 à 5,5 liter per 100 km niet echt laag, maar met een tankinhoud van 20 liter krijg je alsnog een mooie actieradius. Toch even een bedenking in verband met die actieradius in groepsreisverband: ongeacht het volume van je tank, de frequentie van tankmomenten wordt toch bepaald door de rijder met de kleinste tankinhoud. Met de tankinhoud van je dikke GSA kan je misschien wel een tankbeurtje overslaan, maar dan sta je toch aan die pomp te wachten op je kameraad met z'n F 900 GS, die zijn 14,5 litertank tot de nok probeert te vullen.

CFMOTO 700MT Adventure
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 693 cc
Rijklaar gewicht: 240kg
Vanaf: € 7.499,00

Veel waar voor je geld

En nu de anderen toch nog aan het tanken zijn, valt mijn oog op de afwerking van de machine. Deze is ronduit ‘af’. De algemene bouwkwaliteit zit het duidelijk goed: de kuipdelen sluiten goed aan, de bedrading is netjes weggewerkt, en het design geeft de machine zowel karakter als aansluiting bij de rest van het gamma. Dit design is helemaal in lijn met zijn grote broers, en laat dat een meerwaarde zijn voor zowel de machine als het merk. Ondanks dat ik de reguliere 700MT een afwijkende, maar daarom ook mooie machine heb gevonden, is het familie-DNA van deze Adventure-versie instant herkenbaar. Neem nu het subtiel aanwezig camouflagemotief op de tankpanelen: uitermate knap en gelikt. Of het in de hoogte verstelbare scherm, het verwarmd zadel en dito handvatten, het TFT-display (5-inch) met bandendrukweergave en connectiviteit. Hier zitten best wat interessante zaken bij waar duurdere merken een vinkje op de bestelbon vragen, waarnaast je dan het vereiste bedrag ziet verschijnen. De spaakwielen geven hem daarbovenop de look van een echte avonturier.

Conclusie

Deze doorontwikkeling van de 700MT, waar we eveneens dit jaar mee op roadtrip zijn geweest, is zonder twijfel een betekenisvolle upgrade. Hiermee wordt duidelijk gemikt op de pendelende, toerende, reizende motorrijder/ster die vooral functionaliteit en betrouwbaarheid zoekt. Verwacht geen high-end verwennerij of hypermoderne elektronica (alhoewel het display he-le-maal mee met zijn tijd is), maar een degelijke motorfiets die doet wat hij belooft. Kleine kanttekening bij deze ‘belofte’: Bij een modelnaam waar ‘Adventure’ in verweven zit, komen de wildste ideeën naar boven. Maar op gebied van off-road uitstapjes, neig ik meer naar ‘euhm, neen dank je’. Dit hebben we niet geprobeerd en ik vermoed dat deze machine op dit domein geen grote ambities heeft.

Voeg aan het laagdrempelige aankoopbedrag van € 7.499,00 (of € 8.499 in NL) nog de lage onderhoudskosten toe en vijf jaar garantie, en je hebt een motor die klaar is voor grote reizen (zonder een groot budget). De 700MT Adventure is misschien geen emotionele machine, maar bleek wel een degelijke partner doorheen onze reis die stilletjes vertrouwen won naarmate de kilometers optelden en eveneens (ondanks de aanvankelijk wat passieve zitpositie) opmerkelijk comfortabel zijn werk deed. Misschien is dat exact wat een echte reisgenoot hoort te doen!

Tekst en foto's: Pieter Pacques

Geschreven op 14 november 2025
© Motoren & Toerisme