Portret: Graaf Domenico Agusta

Godfather van de MotoGP

Hoewel MV Agusta al 45 jaar niet meer actief is in de GP-racerij, blijft het toch het meest iconische en succesvolle Europese racemerk ooit. Over alle categorieën verspreid wist het wereldwijd maar liefst 75 wereldtitels, 270 GP-overwinningen en 3.082 racewedstrijden op het palmares te schrijven. Die erelijst is voornamelijk te danken aan de visie en drive van één man: graaf Domenico Agusta.

TEKST: Alan Cathcart/TVdS 

FOTO’S: archief MV Agusta en Alan Cathcart

De succesperiode van MV strekt zich uit over een tijdspanne van 28 jaar. De start was een debuut- zege in 1948 tijdens de 125 cc tweetakt-GP in Italië. De muziek hield op in oktober 1976, toen de hemelse klanken van hun mechanisch wonderlijke viercilinders voor het laatst weerklonken in een wedstrijd. De absolute glorieperiode liep van 1958 tot 1974, toen MV-rijders zonder onderbrekingen 17 keer kampioen werden. Zelfs het machtige Honda beet in die periode zijn tanden stuk op de suprematie van de Italianen.

We mogen zeker het begin van het succes helemaal op het conto van graaf Domenico Agusta schrijven. Een halve eeuw na diens overlijden in 1971 is het daarom passend om hem te eren met dit portret. Het is een geschiedenis van uitersten, wat mede verklaart waarom het ook een succesverhaal is. Volgens de getuigenis van mensen die met hem werkten was de graaf egocentrisch, gepassioneerd, sluw, veeleisend, meedogenloos en grillig. Niet toevallig eigenschappen die grote figuren uit de geschiedenis met hem delen. Maar in de racerij geldt de boutade dat de sympathieke jongens tweede worden. De drive van graaf Agusta vertaalde zich in een niet aflatende steun voor de mensen die zijn motoren ontwikkelden en ermee reden, gebaseerd op het vermogen dat de familie Agusta verwierf in de luchtvaartindustrie. Op dit moment is dat bedrijf een onderdeel van de Leonardo Group, de grootste bouwer van helikopters in Europa. De fundamenten van het familiesucces werden gelegd door Giovanni Agusta, een Siciliaanse aristocraat ende vader van Domenico en diens drie broers Vincenzo, Mario en Corrado. Sicilië bleek echter te ver af te liggen van het hart van de Italiaanse luchtvaartindustrie en de familie verhuisde naar Cascina Costa, een domein dat nu op de gronden van de Malpensa luchthaven van Milaan ligt. Die verhuis werd een succes en tussen de twee wereldoorlogen was de groei enorm, met zelfs twee productiesites in de Italiaanse kolonie Libië.

Het volledige portret van Graaf Agusta lees je in het julinummer van Motoren & Toerisme dat vanaf 15 juli in de winkel ligt.

Geschreven op 13 juli 2021
© Motoren & Toerisme