MY26: Triumph Scrambler 400 XC

Triumph breidt z’n Scrambler-gamma verder uit met een XC-versie van de Scrambler 400.

 

Twee jaar na de lancering van de Scrambler 400 X, komt Triumph nu met een XC-versie ervan. XC staat voor Cross-country en dus is deze Scrambler off-roadvaardiger. Dat moet vooral uit het rijwielgedeelte blijken. De Scrambler staat op Metzeler Karoo Street allroadbanden en krijgt verstevigde kruis-spakenwielen van Excel. Klinkt die laatste leverancier u niet bekend in de oren, weet dan dat het merk z’n expertise opdeed in de motorcross. De veerweg van de Scrambler 400 XC verschilt met 150 mm – zowel voor- als achteraan – niet van die van de X-versie.

Fraaie details zoals een koplamp met beschermrooster, vliegenschermpje, handbeschermers en carterplaat maken de Scrambler-look helemaal af.

De krachtbron van de Scrambler 400 XC is Triumphs bekende 398 cc eencilinder. Die vloeistofgekoelde vierklepper is goed voor 40 pk (aan 8.000 opm.) en 37,5 Nm (aan 6.500 opm.). De 400 XC is voorzien van een uitschakelbaar tractiecontrole-systeem. Het ABS-systeem is dan weer geoptimaliseerd voor onverharde wegen en kan achteraan uitgeschakeld worden wanneer je off-road gaat rijden.

Triumph Scrambler 400 XC
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 398 cc
Rijklaar gewicht: 186kg
Vanaf: € 7.645,00

De cockpit van de Scrambler 400 XC omvat een analoge tellerpartij met LCD-schermpje en een USB-C-poort.

Triumph lanceert de nieuwe Scrambler 400 XC in drie kleuren:

Racing Yellow

Storm Grey

Vanilla White

De Scrambler 400 XC wordt in september bij de Triumph-dealers verwacht en zal dan € 7.645 gaan kosten. Nederlanders moeten € 1.000 meer neertellen.

 

Tekst: BJ

Bron: Triumph Motorcycles Press

Video: YouTube.com/Official Triumph Motorcycles

Geschreven op 8 juli 2025
© Motoren & Toerisme