MY26: Suzuki GSX-R1000R

Met de herlancering van de GSX-R 1000 R tekent Suzuki nu al voor dé comeback van het modeljaar 2026!

Toegegeven, we waren hem een beetje uit het oog verloren, de Suzuki GSX-R 1000 R. Suzuki’s legendarische sportmotor verdween in 2021, middenin de coronacrisis, stilletjes van de Europese markt. Het leek er toen op dat Suzuki de nakende invoering van de Euro5+-normen niet zag zitten voor z’n superbike. Maar kijk, vier jaar later staat hij er opeens terug. Dat Suzuki uitgerekend nu wel met een Euro5+-versie van de GSX-R 1000 R komt heeft wellicht alles te maken met de 40e jarige verjaardag van de GSX-R-modelfamilie. In 1985 lanceerde het immers de GSX-R 750 en die werd een instant succes. Gedurende die 40 jaar verkocht Suzuki wereldwijd meer dan 1.2 miljoen GSX-R’s. Die behaalden naast successen in het WK Superbike en het voor Japanse constructeurs oh zo belangrijke All Japan Road Race Championship, ook nog eens 20 wereldtitels in het WK Endurance. Titels die allemaal op het conto staan van het Franse Suzuki Endurance Racing Team (SERT).  Bovendien vindt dit weekend de Suzuka 8 Hour-race plaats en dat is voor Japanse constructeurs dé afspraak van het jaar.

Retro race-test: Suzuki GSX-R 750 Superstock (1985)

Suzuki begon voor deze nieuwste versie van de GSX-R 1000 R niet van een leeg blad papier. Het model deed immers reeds in 2001 - als GSX-R 1000 - z’n intrede en zou in de jaren daarna steeds blijven evolueren. Voor 2017 bracht Suzuki zelfs een volledig herdachte GSX-R 1000 R op de markt en die zou dus bij ons tot 2021 in de catalogus blijven staan. De 2026 Suzuki GSX-R 1000 R is dan ook een geüpdatet versie van die motorfiets.

Motorblok

De in geel uitgevoerde onderdelen van de viercilinder-in-lijnmotor werden allemaal opnieuw ontworpen.

Suzuki pakte de vormgeving van interne motoronderdelen aan. Zo werden de injectoren, cilinderkoppen, nokkenassen, kleppen, zuigers en krukassen grondig hertekend en dat met het oog op de strengere normen op het vlak van zowel emissies als geluid. Een bijkomende uitdaging was om de prestaties te behouden en de duurzaamheid van de motorfiets te verbeteren. De strengere emissienormen laten zich (een beetje) voelen want de Gixxer moet 7 pk prijsgeven tov de 2021-versie. Ook het koppel zakte met 7 Nm. 

De maximum lifthoogte van de kleppen bleef ongewijzigd, maar de liftcurve werd wel gemodificeerd om de overlap met de nokkenas te reduceren. Daarnaast kreeg de motor een bredere nokkenasketting en dat met het oog op de zware omstandigheden in de enduranceracerij. Ook de uitlaatlijn werd aangepakt om een uitgebalanceerd evenwicht tussen emissienormen en prestaties te vinden. De nieuwe layout van de uitlaat resulteerde in een slanker en volgens Suzuki ook stijlvollere einddemper.

Rijwielgedeelte

Het compacte, lichte maar tegelijkertijd ook rigiede chassis bleef grotendeels ongewijzigd. Volgens Suzuki biedt het frame een harmonieuze balans tussen snelheid op rechte stukken, bochtenhandelbaarheid en beheersbaarheid tijdens het remmen. Ook Suzuki heeft nu de zo vermaledijde ‘aero’ ontdekt en biedt de koolstofvleugeltjes, waarmee de Team Suzuki CN vorig jaar tijdens de Suzuka 8 Hours uitgerust was nu als optie aan.

Elektronica

Fans van het merk zijn wellicht vertrouwd met het acroniem S.I.R.S. dat omvat ondermeer tractiecontrole, rijmodi en ook een tweewegs quickshifter. Nieuw voor 2026 naast het anti-liftcontrolesysteem – dat het voorwiel in bedwang moet houden -  is het Roll Torque-controle-systeem. Dat systeem gebruikt een inertie-meeteenheid (IMU) en wielsnelheidssensoren, om de houding en snelheid van de motorfiets te detecteren en daarbij de vermogensafgifte aan het achterwiel te controleren en dat gebaseerd op de hellingshoek waaronder de Gixxer zich dan bevindt en de rotatiesnelheid van het (achter)wiel. Het systeem moet het uitacceleren optimaliseren. Het Roll Torque-systeem werkt samen met het anti-liftcontrole-systeem en het tractiecontrole-systeem.

De 2026 GSX-R 1000 R komt in drie verschillende kleurstellingen: blauw/wit, Alstare geel/blauw en wit/rood. Op prijzen en levertermijnen is het voorlopig nog even wachten. 

Suzuki GSX-R 1000 R
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 999 cc
Rijklaar gewicht: 203kg

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Suzuki Global Press

Video: YouTube.com/Suzuki Global

Geschreven op 31 juli 2025
© Motoren & Toerisme