MY24: Moto Morini gaat groots

Er waren al een hele tijd geruchten dat Moto Morini werk maakte van een grote V-twin van 1.200cc, en die komt er nu ook in de X-Cape en Milano 1200. De Italo-Chinezen verrassen echter tegelijkertijd met den 750cc V-twin die zal huizen in de Corsaro, in een naakte en gekuipte versie. 

X-Cape 1200

De X-Cape 1200 was eerder al via de officiële kanalen aangekondigd, maar details hadden we nog niet. Op de EICMA is het doek deftinitief gelicht, en net als z'n kleine broer is het een erg smaakvolle en elegante verschijning geworden. Het kloppende hart is volgens de eerste berichten een 87° V-twin van 1.187cc die 125 pk zou leveren. Ook op technologisch gebied is de X-Cape helemaal bij de tijd met cruise control, een quickshifter, vier rijmodi en stabiliteitscontrole. Zelfs radar behoort tot het pakket. 

De X-Cape is gezien de gemonteerde rubbers en bandenmaten eerder straatgericht met een 19 duims velg vooran en 17 duim achteraan. De remmen komen van Brembo en zijn gekoppeld aan een hellinigshoek ABS. Een zeven duims TFT zorgt voor de bediening en connectiviteit. 

Milano 1200

Op basis van hetzelfde V-twin blok lanceert Morini ook een vernieuwde Milano, een van de laatste modellen die het merk voor de Chinese overname op de makrt bracht. Dat komt er nu met een erg gelijkaardige styling terug. Daar is niets mis mee, want dat was een erg mooie creatie. Met een wilebasis van 1.500 mm en een gewicht van net geen 210 kilogram moet de 125 pk de powernaked toch redelijk goed vooruit branden. Wij kijken in ieder geval al uit naar een duel met bijvoorbeeld de Indian FTR of een R 1250 R. 

Corsaro 750 (Sport)

De Corsaro is een iconische naam in de Moto Morini gamma, en dat is ook zijn V-twin. Bij een vorige renaissance van het werk was dat nog een 1.200cc, maar nu pakt Morini het iets bescheidener, maar wel erg realistisch aan. Dit nieuwe 90° blok levert 98 pk en is ook beschikbaar in een 35kW versie voor de opstapper. Een troef van de Corsaro in deze klasse is dat het gewicht van beide versies net onder 200 kilogram zou blijven. 

De styling is ook voor beide modellen erg strak en op en top Italiaans. Als de prijzen zoals we gewend zijn van Morini beschieden kunnen blijven, hebben ze op het eerste zicht weer heel veel waar in huis voor het prijskaartje. De Corsaro komt er ook dadelijk in een naakte en gekuipte Sport-versie. De traditionele merken zullen dus toch stilaan rekening moeten gaan houden met de ambities van Morini.  

Geschreven op 7 november 2023
© Motoren & Toerisme