MY23: Triumph Street Triple 765 R/RS/Moto2 Edition

Triumph pakt voor 2023 zwaar uit met een vernieuwde Street Triple 765. Die sportieve naked middenklasser komt in maar liefst drie versies: R, RS en de gloednieuwe Moto2. De update richtte zich op een optimalere vermogensafgifte, meer elektronica en een gewijzigde afstelling van het rijwielgedeelte. De krachtbron is nog steeds Triumphs iconische driecilinder van 765cc. De zesbak van de Street Triple is op alle versies voorzien van een slip & assist-koppeling. Schakelen gebeurt zowel op de R, de RS als de Moto2 Edition met Triumphs eigen Shift Assist quickshifter. 

Triumph trok behoorlijk wat kratten met elektronica open tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Street Triples. De drie versies zijn voorzien van een IMU die de elektronische rijhulpmiddelen aanstuurt. Zowel het bochten-ABS als de tractiecontrole zijn op verschillende niveau's instelbaar en voorzien van een circuit-afstelling waarbij beide systemen slechts minimaal interveniëren. 

De nieuwe Street Triple R beschikt over vier rijmodi: Road, Rain, Sport en een zelf instelbare modus. Zo past elke rijder zijn of haar Street Triple aan naar eigen voorkeur.De Street Triple RS en Moto2™ Edition voegen nog een extra Track-rijmodus toe aan het rijtje.

5” TFT-kleurendisplay

Een 5” TFT-kleurenscherm siert de nieuwe Street Triple 765 RS en Moto2™ Edition. Navigatie door het menu gebeurt intuïtief dankzij geoptimaliseerde toetsen en een joystick met vijf richtingen. Het MyTriumph connectiviteitssysteem is op voorhand geactiveerd, zodat nieuwe rijders meteen toegang hebben tot turn-by-turn navigatie, beheer van telefoon en muziek via Bluetooth en de gratis MyTriumph app.

Circuitdagen krijgen een extra dimensie dankzij een geïnstalleerde laptimer op de RS en Moto2™ Edition. Die laatste beschikt verder ook over een uniek opstartscherm, waar het officiële Moto2™-logo verschijnt.De Street Triple R beschikt over zijn eigen, eenvoudig af te lezen en multifunctionele instrumentenpaneel dat bestaat uit een TFT-scherm waarop de belangrijkste info zichtbaar is.

Street Triple 765 R

De R-versie vormt het basismodel van de Street Triple 765. Dat uit zich ondermeer in een beperkt vermogen van 120 pk en de montage van een SFF-BPF Showa voorvork. Ook achteraan wordt er een schokbreker van dat merk gemonteerd. Beide veerelementen zijn volledig instelbaar. Remmen gebeurt vooraan met een dubbele Brembo M4.32 remklauwen. 

Dat de R-versie de 'braafste' van de drie nieuwe Street Triples is blijkt niet alleen uit z'n iets lagere piekvermogen maar ook uit de chassis-afstellingen. De balhoofdshoek is minder steil en hij heeft een grotere wielbasis. Tegelijkertijd heeft Street Triple 765 R met een hoogte van 826 mm het laagste zadel van de drie. Dat alles samen maakt van de R-versie de meest toegankelijke Triumph Street Triple 765. 

De Street Triple R verschijnt in twee eigentijdse kleuren: Silver Ice met Storm Grey en Yellow graphics

 Crystal White met Storm Grey en Lithium Flame graphics.

Street Triple 765 RS

De RS-versie is niet meer de absolute topper van Triumphs Street Triple 765-gamma. Maar met een maximaal vermogen van 130 pk (aan 12.000 opm) is hij een stuk krachtiger dan de R. 

Een ander onderscheid tussen de RS en de R-versie zit 'm in het rijwielgedeelte. De RS krijgt een iets geavanceerdere Showa BPF voorvork en een Öhlins STX40 schokbreker. Beide veerelementen zijn volledig instelbaar. De iets kortere wielbasis en de iets steilere balhoofdshoek ten opzichte van de R-versie resulteren in het feit dat de RS een iets hoger zadel heeft.

Bij de Street Triple RS heb je de keuze uit drie gewaagde, kenmerkende uitvoeringen: Silver Ice met Baja Orange and Storm Grey graphics.

Carnival Red met Carbon Black en Aluminium Silver graphics

Cosmic Yellow with Carbon Black en Aluminium Silver graphics

Street Triple 765 Moto2

Met de Moto2-versie van de Street Triple 765 verwijst Triumph natuurlijk naar de gelijknamige GP-klasse waarvoor het nu al zo'n vijf jaar de motorblokken (verplichte standaardblokken) levert. Voor de eerste maal zien we nu dat Triumph dat verwantschap - de Moto2-krachtbronnen zijn ook 765cc triples - naar een straatmotor vertaald. Het hoeft niet benadrukt te worden dat deze Moto2 de scherpste van de drie is. 

Ook op de Moto2 maakt het rijwielgedeelte het verschil. Een nog steilere balhoofdshoek, kortere wielbasis en hoger zadel zijn daar onderdeel van. Maar ook een Öhlins NIX30 voorvork en een STX40 schokbreker van hetzelfde merk. Beide veerelementen zijn volledig regelbaar. Verder heeft de Moto2 ook radiaal geplaatste Brembo Stylema 4 monobloc remklauwen. 

De Moto2™ Edition verschijnt in twee door de racewereld geïnspireerde kleurstellingen: Triumph Racing Yellow met en Aluminium Silver subframe

Crystal White met Triumph Racing Yellow subframe

Deze limited edition-machines hebben officiële Moto2™-branding op de tank, wielen, achterzijde en einddemper.

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Video's: YouTube.com/Triumph Motorcycles

Geschreven op 4 november 2022
© Motoren & Toerisme