MY23: BMW R 12 NineT

Tien jaar nadat het de R NineT voorstelde, komt BMW Motorrad nu met diens opvolger: de R 12 NineT. Dat BMW Motorrad uitgerekend nu met een opvolger voor de R NineT op de proppen komt is geen toeval. Dit jaar viert het Beierse merk namelijk z’n 100e verjaardag. In 1923 was de ook al met een boxermotor aangedreven R 32 de allereerste BMW motorfiets die in productie ging. Het onmiskenbare design van de boxer, de krachtige acceleratie, de unieke vermogensafgifte, het kenmerkende geluid en de soepele loop maakten hem al snel tot een legendarisch synoniem voor BMW motorfietsen.

Met zijn lucht/oliegekoelde boxermotor schrijft de nieuwe R 12 nineT zich ook in deze lange traditie in. De ‘12’ in de modelaanduiding verwijst naar de motorinhoud. En ook dat is een referentie naar andere modellen uit de rijke geschiedenis van BMW Motorrad - zoals de huidige R 18.

Nog meer dan zijn voorganger combineert de nieuwe R 12 nineT het robuuste karakter van de boxermotor en de designtaal van de traditionele motortijdperken met innovatieve technologie en een modulair concept dat de rijder een maximum aan aanpassingsmogelijkheden biedt. Nog meer teruggebracht tot de essentie levert hij een grote emotionele aantrekkingskracht. Een puristische, klassieke uitstraling en aandacht voor detail stonden bovenaan de agenda bij het ontwerpen van de motorfiets.

 "De puristische designtaal wordt gedomineerd door de duidelijke tank/zadel/achterlijn, in de stijl van de traditionele /5 of de legendarische R 90 S uit de jaren '70. De tank zelf is op het eerste gezicht een klassieke BMW boxertank, met een typische knik in de onderrand en een klassiek kniecontact. De nieuwe R 12 NineT heeft ook zijkappen in het gebied van de framedriehoek in de authentieke Roadster-look - nog een herinnering aan BMW motorfietsen uit de jaren '70.", zegt BMW Motorrad-designbaas Edgar Heinrich over de R 12 Nine T.

De bijzondere aandacht voor details is ook zichtbaar in het opnieuw ontworpen voorspatbord, de LED-hoofdkoplamp met zwart lichtgeleidingselement en de twee ronde instrumenten in de traditionele stijl van vroeger. Traditiegetrouw worden aantrekkelijke accessoires aangeboden als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma. Met customizing in het achterhoofd beschikt de nieuwe R 12 nineT ook over een in het zadel geïntegreerde LED-achterlichtunit, waarmee nu eenvoudig een "short tail" kan worden gerealiseerd.

 

BMW Motorrad vat de belangrijkste kenmerkenvan de nieuwe R 12 nineT als volgt samen:

  • Klassiek, puristisch design.
  • Vakmanschap met veel aandacht voor detail.
  • Lucht/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor.
  • Ontworpen voor customizing.
  • Buizenframe uit één stuk met vastgeschroefd achterframe.
  • Klassieke wielgeleiders met hoogwaardige upside-down telescoopvork vooraan en Paralever achteraan.
  • Uitlaatsysteem aan linkerzijde met dubbele demper en conische eindstukken.
  • Radiaal gemonteerde 4-zuiger monobloc remklauwen, staalomvlochten remleidingen.
  • Op maat gemaakt, hoogwaardig origineel BMW Motorrad accessoireprogramma.

Dr. Markus Schramm, hoofd van BMW Motorrad: "De R nineT en zijn personaliseringsconcept vormden de nieuwe Heritage-ervaring voor de 90e verjaardag van BMW Motorrad en zijn een onmisbare pijler van ons modellengamma geworden. De nieuwe R 12 nineT zet het succesvolle erfgoedverhaal rond de legendarische BMW boxermotoren consequent voort met een nog klassiekere, gereduceerde designtaal, nog meer vrijheidsgraden als het gaat om customizing en, last but not least, nieuwe en innovatieve technologie."

BMW Motorrad zal in de tweede helft van 2023 meer informatie over de nieuwe BMW R 12 nineT publiceren.

 

Bron: persbericht BMW Motorrad Belux

Foto's: BMW Group Press

Geschreven op 12 mei 2023
© Motoren & Toerisme