MY22: KTM 890 Duke R

KTM geeft z'n scalpel, de 890 Duke R, een slijpbeurt. Optisch dan toch, want het gaat vooral om een facelift. De machine komt nu in de nieuwe kleurstelling 'Atlantic Blue', de oranje accenten blijven uiteraard van de partij.

Wat de elektronische en mechanische kant van de zaak betreft, verandert er hoegenaamd niets aan de KTM 890 Duke R. De machine heeft nog steeds bochten-ABS en -tractiecontrole. Deze beide systemen worden aangestuurd door de zesassige inertie-meeteenheid die de zijwaartse bewegingen (roll), voor- en achterwaartse bewegingen (pitch) en de bewegingen van de motorfiets om z'n verticale as heen (yaw) monitort. De ride-by-wire is gekoppeld aan drie rijmodi: Rain, Street en Sport. De rijmodus 'Track' is optioneel.

 

Ook aan de prestaties van 889 cc metende paralleltwin veranderde er niets, met een piekvermogen van 120 pk en een maximaal koppel van 99 Nm. Het blok huist nog steeds in een stalen buizenframe, en het geheel wordt afgeveerd door de combinatie van een WP Apex voorvork en schokbreker. Brembo levert de remmen (320 mm remschijven vooraan en radiaal gemonteerde Stylema monobloc remklauwen), terwijl Michelin voor de Power Cup 2-banden tekent.

De nieuwe 890 Duke R staat vanaf deze maand bij KTM-dealers in België en Nederland. De basisprijs bedraagt respectievelijk € 12.699 (BEL) en € 14.900 (NED).

 

Tekst: BJ

Foto's: KTM Images/Kiska GmbH 

Geschreven op 7 februari 2022
© Motoren & Toerisme