MY21: Suzuki Hayabusa

Het gerucht dat er een nieuwe Suzuki Hayabusa zat aan te komen deed al een tijdje de ronde. Suzuki’s hyperbike, die voor het eerst op de markt verscheen in 1999, was al sinds 2016 van de Belgische markt verdwenen. Nu maakt de ‘Japanse slechtvalk’ echter z’n comeback.

Verschijning

In wezen behoudt de Hayabusa nog steeds het lijnenspel waaraa hij z’n aerodynamische eigenschappen dankt. Toch werd één en ander hertekend. Vooraan gebeurde dat bij de SRAD-luchtinlaten (Suzuki RAM Air Direct naast de koplamp, de laterale stroomlijn kreeg luchtopeningen om door de motor gegenereerde hitte te laten ontsnappen. Verder werd ook de achterzijde, met name het zo kenmerkende ‘kontje’, van de Hayabusa licht hertekend. Alle verlichting op de Hayabusa is nu voorzien van LED-elementen.

Suzuki brengt de Hayabusa in drie verschillende kleurcombinaties op de markt:

Glass Sparkle Black/Candy Burnt Gold

Metallic Mat Sword Silver/Candy Daring Red

Pearl Brilliant White/Metallic Mat Stellar Blue

Motorblok

“Verander nooit de receptuur van wat werkt”, moet men bij Suzuki gedacht hebben bij de ontwikkeling van de derde generatie Hayabusa. De cilinderinhoud van de viercilinder-in-lijn bleeft dan ook ongewijzigd op 1340 cc. Om de krachtbron aan de Euro 5-normen te laten voldoen moest Suzuki wel één en ander onder handen nemen. Zo kregen de nokkenassen een nieuw profiel, werd het inlaattraject verlengd en de diameter van het gasklephuis met 1 mm gereduceerd. Verder heeft de Hayabusa nu niet één maar drie catalysatoren. Eentje zit in de collector onder de motorfiets, de twee andere zitten in de twee uitlaatdempers.

Volgens Suzuki zijn het vermogen en het koppel in het lage en het midden toerengebied erop vooruitgegaan. De piekcijfers deden dat echter niet. Het maximale vermogen bedraagt nu 190 pk (was 197 pk) aan 9.700 opm en het maximale koppel bedraag 150 Nm (was 155 Nm) aan 7.000 opm. Dat belet de Hayabusa echter niet om nog steeds met een topsnelheid van 300 km/u te flirten (Suzuki geeft 299 km/u op als officiële topsnelheid).

Rijwielgedeelte

Ook hier weinig echt grote veranderingen, al monteert Suzuki nu vooraan wel 320 mm remschijven (was 310 mm) en Brembo Stylema monobloc remklauwen. Zij moeten nieuwe zevenspaaks velgen, geschoeid met nieuwe Bridgestone banden stoppen. Bridgestone ontwikkelde speciaal voor de Hayabusa de Battlax S22.

De upside-down voorvork van KYB bleef zo goed als ongewijzigd. De specs (43 mm diameter, 120 mm veerweg, volledig instelbaar) doen dan ook vertrouwd aan. Suzuki stapt dus niet mee op de semi-actieve vering-trein. Een beslissing die wellicht werd genomen om de prijs van de Hayabusa enigzins te drukken.

Rijhulpmiddelen

Suzuki mag dan niet voor een elektronische ophanging gekozen hebben, toch kreeg de Hayabusa een flink schep elektronica toegevoegd. Allereerst werd de dikke viercilinder nu voorzien van een ride-by-wire-systeem. Als een onmiddellijk gevolg daarvan kan de Hayabusa-eigenaar nu kiezen uit drie verschillende niveau’s van vermogensafgifte. Vreemd zitten op deze Suzuki aflopend in elkaar. Zo krijg je op niveau 1 al het volle pond te verwerken, op niveau 2 verloopt de vermogensafgifte wat soepeler en niveau drie is vooral voor natte omstandigheden bedoeld.

 

De Hayabusa is nu ook voorzien van een zes-assige IMU die andere systemen aanstuurt. Dat geldt in de eerste plaats voor Suzuki’s eigen geavanceerde tractiecontrole-systeem: het Motion Track Traction Control System. Verder omvatten de rijhulpmiddelen ondermeer ook een anti-wheeliesysteem, een motorrem-controlesysteem, launchcontrole, een cruisecontrol-systeem, een instelbare snelheidslimiet, een ABS-systeem dat ook tijdens afdaling waakzaam blijft en een twee-wegs quickshifter.

Wanneer de nieuwe Hayabusa in de Belgische showrooms zal staan en hoeveel hij zal kosten, is vooralsnog niet geweten.

 

Tekst: BJ

Foto's: Suzuki

Geschreven op 5 februari 2021
© Motoren & Toerisme