Honda brengt zijn innovatieve E-Clutch, die rijders laat schakelen zonder de koppeling te gebruiken, naar 5 nieuwe modellen.
Honda brengt zijn innovatieve E-Clutch, die rijders laat schakelen zonder de koppeling te gebruiken, naar 5 nieuwe modellen.
In 2024 introduceerde Honda de E-Clutch op zijn populaire viercilinders, de CBR650R en CB650R. Vanaf volgend jaar zal het systeem ook verkrijgbaar zijn op vijf extra modellen met tweecilinders: de Transalp 750, Hornet 750, NX500, CBR500R en CB500 Hornet.
De E-Clutch is een sportiever alternatief op Honda’s DCT-automaat. Met het systeem kan een rijder vertrekken of volledig tot stilstand komen in versnelling, zonder daarbij de koppeling te gebruiken. Schakelen gebeurt vervolgens met het voetpookje, opnieuw zonder dat daarvoor manueel ontkoppeld moet worden. De E-Clutch zou sneller en soepeler schakelen dan een reguliere quickshifter, terwijl het toch te allen tijde de keuze aan de rijder laat om de aanwezige koppelingshendel te gebruiken. The best of both worlds, dus.
De E-Clutch op de 500cc- en 750cc-tweecilinders zou de eerste iteratie van het systeem worden op motoren met een elektronische gashendel. Dat de 500cc-modellen met E-Clutch ook geschikt zijn voor het A2-rijbewijs, maakt ze nog toegankelijker voor nieuwe rijders.