Future Metal: Suzuki Hayabusa III

Onze Franse collega’s van Moto Revue zijn formeel: Suzuki lanceert voor 2021 een nieuwe versie van de Hayabusa. Het blad baseert zich op bronnen binnen het Franse netwerk van de Japanse constructeur.

In Europa verdween de Hayabusa al een tijdje geleden van de markt. In de loop van 2016, het eerste jaar van de Euro 4-normen, verdween het model uit het Suzuki-gamma. Maar in niet-Europese landen zoals Australië, Canada en Nieuw-Zeeland verdween de ‘Busa’ nooit van de markt. In z’n huidige trim, meet het viercilinder motorblok van de Hayabusa 1340 cc. In België was de Hayabusa in z’n laatste productiejaar goed voor een maximaal vermogen van 197 pk (9.800 opm). Een cijfer dat de nieuwe versie allicht zal overschrijden.  Naast een vernieuwd blok, dat oa een Euro 5-update krijgt mogen we ons wellicht ook aan een hertekend silhouet verwachten.

De huidige versie van de Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa zoals hij nu in Australië te koop is.

Bij z’n lancering in 1999 deed de originele versie van de Suzuki Hayabusa het nodige stof opwaaien, en bijgevolg ook de nodige inkt vloeien. Benieuwd of de 2021-versie ook nog zo controversieel zal zijn.

 

Tekst: BJ

Foto: Suzuki Global.

Geschreven op 17 september 2020
© Motoren & Toerisme