MY21: Honda CRF300L en Rally

Honda geeft z’n lichtste allroad een update voor 2021. De noppenfiets die voorheen bekend stond als de CRF250L gaat voortaan als CRF300L door het leven. De CRF-L krijgt dus meer longinhoud – 286 cc om precies te zijn – en dat om aan de Euro 5-normen te voldoen. Door die ingreep stijgt het vermogen van 25 naar 27,4 pk (aan 8.500 opm) en komt het koppel op 26.6 Nm (aan 6.500 opm) uit. Honda herschikte ook de verhoudingen van de zesbak en verving de bestaande koppeling door een bekrachtigd exemplaar, waardoor de hendel makkelijker te bedienen is.

Hertekend rijwielgedeelte

De krachtbron huist nog steeds in een stalen dubbelwieg-frame, maar dat werd voor MY21 wel hertekend. Ook de achterbrug werd onder handen genomen, net als de kroonplaten. Alles samen waren deze veranderingen goed voor een gewichtsbesparing van 4 kg, wat het rijklare gewicht van de CRF300L nu op 142 kg brengt. De tankinhoud bleef ongewijzigd op 7,8 liter.

 

Ook de vering werd aangepakt.  De voorvork is nog steeds een Showa upside-down exemplaar maar de veerweg ervan bedraagt nu 260 mm (een toename met 100 mm). Ook achteraan groeide de veerweg naar 260 mm. Dat resulteerde uiteraard in een toegenomen grondspeling (285 mm), langere wielbasis (1.455 mm) en zadelhoogte (880 mm).

Rally-versie

Honda lanceert meteen ook de Rally-versie van de CRF300L. Deze steekt in een fraai rallyraid-kleedje.

Met een kuipje waarin een LED-koplamp verwerkt is en waaraan ook een windschermpje vastzit, een grotere tank (12,8 l) en carterbescherming. Alles samen is dat goed voor een extra 10 kilo wat het rijklare gewicht van de CRF300 Rally op 152 kg brengt. Voorlopig is er echter geen sprake van dat deze Rally-versie naar de Benelux komt.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Honda News

Geschreven op 3 december 2020
© Motoren & Toerisme