MY20: Triumph Rocket 3 R & GT

Onze voorspelling, wat de komst van een nieuwe Triumph Rocket 3 betrof, is uitgekomen. Triumph lanceert niet één, maar twee versies van z’n dikke driecilinder. Enerzijds is er de Rocket 3 R een cruiser waarvan Triumph zegt dat het ‘de ultieme muscle roadster’ is.  Daarnaast is er ook de Rocket 3 GT, een toerversie die volgens Triumph ‘verbazingwekkende prestaties met présence en subliem comfort combineert’.

Beide motorfietsen worden aangedreven door de nu 2500cc metende driecilinder. Niet alleen Triumphs grootste motorblok, maar ook het grootste motorblok (qua cilinderinhoud) dat in een productie-motorfiets steekt. Dat blok genereert nu 167 pk aan 6.000 op, goed voor een vermogenstoename van 11% ten opzichte van de vorige generatie van het motorblok – dat toen 2.300cc mat.  Vooral het koppel van de Rocket 3 is indrukwekkend met  een duizelingwekkende 221 Nm aan 4.000 opm als maximum

Naast de indrukwekkende silhouette en aanwezigheid die de Rocket 3 van nature heeft springen enkele specifieke componenten in het oog. Zo zijn er de dubbele koplampen, die we reeds kenden van het vorige model. Deze zijn nu voorzien van LED-lampen. Ook het spruitstuk van het driecilinder blok oogt indrukwekkend. Het wordt met behulp van hydroform-techniek vervaardigd. Verder zijn er de voetsteunen voor de passagiers die wegvouwen en zodoende verstopt zitten en de 20-spakige wielen uit gietaluminium. Het achterwiel is voorzien van een band van maar liefst 240 mm breed!

 

Voor de vering en remmen ging Triumph aankloppen bij vertrouwde namen. Showa levert de instelbare voorvork en schokbrekers en Brembo levert de Stylema remklauwen. Zoals we dat van een premium motorfiets mogen verwachten zijn de Rocket 3’s voorzien van de nodige elektronica. Het TFT-dashboard is er één van de tweede generatie en de bedieningsinstrumenten zijn voorzien van een achtergrondlicht.

Ook aan rijhulpmiddelen ontbreekt het de Rocket 3’s niet. Ze hebben namelijk geoptimaliseerde bochten-ABS- en tractiecontrole-systemen meegekregen. Daarnaast heb je als rijder de keuze tussen vier rijmodi: ‘Road’, ‘Rain’, ‘Sport’ en het zelf configureerbare ‘Rider’. Daarnaast kregen ze ook heuvelstart-controle, cruise control en een sleutelloze ontsteking. Verder zijn alle verlichtingselementen voorzien van LED-lampen. De Rocket 3 GT is standaard voorzien van verwarmde handvatten. Op de R-versie gelden verwarmde handvatten als accessoire.

Beide versies van de Triumph Rocket 3 komen in twee kleurstellingen. Voor de Rocket 3 R zijn dat: Korosi Red en Phantom Black, voor de Rocket 3 GT betekent dat Silver Ice en Storm Grey met Korosi Red-striping én Phantom Black.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph Motorcycles

 

Triumph Rocket 3 R
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 2458 cc
Drooggewicht: 291kg
Triumph Rocket 3 GT
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 2458 cc
Drooggewicht: 291kg
Geschreven op 31 juli 2019
© Motoren & Toerisme