Linksaf en gas erop!

Royal Enfield belichaamt graag het ‘pure rijden’. Waar andere merken de gemiddelde rijder overdonderen met astronomische pk-waarden of elektronische snufjes, gelooft het Indische merk meer in een simpele basis, waarbij de focus op een authentieke rijbeleving ligt. Flat track-racing staat garant voor die puurheid en Royal Enfield zet samen met flat track-expert Maikel Dijkstra graag zijn schouders onder deze wilde motorsport. 

Tekst: Charly de Kinderen 

Foto’s: Tom Perkins

Royal Enfield ondersteunt al langer de flat track-scene, onder meer in India, Italië en Thailand, om maar een paar landen te noemen. En nu dus ook de Benelux. Flat track is één van de oudste motorsporten. Om ter snelst rondjes jakkeren in het stof, linksaf en steeds diezelfde bocht om, daar komt simpel gezegd op neer. Deze tak van motorsport kent momenteel een flinke heropleving en Royal Enfield speelt daarop in met zijn FT411, gebaseerd op de bekende Himalayan, die speciaal is gecreëerd voor de flat track. Zo wil het Indische motormerk een breed publiek laten kennismaken met deze pure motorsport. Ook de Interceptor 650 wordt wel als basis gebruikt voor een flat tracker, maar onze inwijding doen we vandaag dus met de FT411.

Lekker licht

Als we de parking oprijden zie ik een rood-witte circustent met een dirttrack op de achtergrond. Geen chic gedoe, maar een simpel boerenveld omgetoverd tot een tijdelijk ovaal van motorplezier. In de tent staan acht flat trackers omgebouwde Himalayans. De motoren zien er met hun aanpassingen best stoer uit, maar zijn zodanig gestript dat een ritje op de openbare weg niet meer aan de orde is. Anders zou ik nog een commerciële mogelijkheid zien voor een aftermarket-pakket. Zo is alle verlichting verwijderd, net als de spatborden en ander overbodig gewicht. Het zadel is vervangen door een mousse en aangepaste banden moeten ervoor zorgen dat je een fijne balans krijgt tussen grip en glijden. Ook de voorrem is nergens meer te bespeuren. Dat voelt best onwennig, die leegte aan je rechter stuurhelft waar normaal een hendel zit … Maar met deze aanpassingen is de motor lekker licht en remmen doe je toch enkel met je achterste exemplaar. Om deel te nemen aan een flat track-race kan je beroep doen op deze FT411 van Royal Enfield, maar je kan ook zelf een flat track-project opstarten, want met een beetje verbeelding kan je genoeg motoren verzinnen die zijn om te bouwen tot een glijdende tweewieler. 

2023_RoyalEnfield_FlatTrack_SlidingSchool

Lifestyle

Dat Royal Enfield graag deze motorsport ondersteunt is niet toevallig. Allereerst is ze redelijk laagdrempelig op vlak van ervaring en budget. Maar daarnaast hoort bij deze sport ook een coole lifestyle. Kijk maar naar evenementen in het buitenland als Wheels & Waves. Het is niet verkeerd om er ook goed uit te zien op de motor, luidt de filosofie die bij die lifestyle hoort, en dat past bij Royal Enfield. 

Flat track-racen is ook een ervaring die je helpt om beter te leren rijden. Zelfs MotoGP-piloten maken af en toe een zijsprong naar deze ovale zandbak om hun skills op een ongewone manier bij te schaven. Mijn ervaring is onbestaande, net als die van de andere acht journalisten, dus is het aan de Nederlander Maikel Dijkstra om ons de kneepjes van het vak te leren. De man is al sedert 2010 actief stof aan het happen en heeft ondertussen al enkele indrukwekkende prestaties neergezet in het wereldje. Maikel is ook de drijvende kracht achter de Flat Track Academy, die nu dus de samenwerking aangaat met Royal Enfield om nog meer mensen te overtuigen van deze sport. 

2023_RoyalEnfield_FlatTrack_SlidingSchool
Maikel Dijkstra

Stalen plaat

Onder begeleiding van Maikel hebben we ongeveer twee uur de tijd om te oefenen, waarna we de dag afsluiten met een volwaardige race. Beginnen doen we met primitieve oefeningen, waarbij we slalommend tussen kegeltjes het evenwicht van de motor leren kennen. Alles wat je tot nu toe op een motor hebt geleerd kun je best vergeten: de hele balansoefening moet omgegooid. Kort samengevat: smijt de motor lekker in de bocht met je armen, terwijl je je lichaamsgewicht naar de tegenovergestelde richting schuift over het gladde zadel. Zoals bij onverhard dus. Onder je linkervoet is er een stalen plaat gesjord om makkelijker over het zand te schuiven en de motor recht te houden. Een zwakke enkel of knie kan je beter thuislaten. Omdat het circuit redelijk kort is heb je enkel de eerste en tweede versnelling nodig. Voor de bocht grijpt de achterrem hard aan en op het zand begin je snel te slingeren, dus je kan beter al glijdend snelheid minderen. Het vergt lef om de motor dwars te plaatsen, zeker wanneer die plotseling weer grip vindt en je over het stuur wil katapulteren. Het is een strijd in het stof met een wilde stier van een motor onder je die alle kanten op wil. Maar het went heel snel, en al glijdend leer ik de balans van de motor beter kennen, terwijl ik mij intussen kostelijk vermaak.  

2023_RoyalEnfield_FlatTrack_SlidingSchool
Onvermijdelijke val tijdens de training

Race-time

We leren nog snel even hoe de start met de geblokte vlag verloopt, en dan is het tijd om in twee groepen van vier rijders een race van vier ronden te rijden. Niemand van de aanwezige motorjournalisten verliest graag, dus het belooft een pittig spel te worden. Wat ik vooral niet wil, is vallen met andere motoren in mijn kielzog. Aan de start vertrek ik aan buitenste kant en duik zo bij de eerste bocht naar binnen, om meteen van de vierde naar de derde plaats op te schuiven. Omdat het vermogen redelijk beperkt is, moet je vooral het verschil maken in de bochten. Door de nervositeit en drukte om me heen vergeet ik alle tips van Maikel en ga ik veel te wild over het circuit. Soms is het beter om trager maar preciezer te zijn. Ik heb nog twee rondes om mij te plaatsen voor de volgende manche. Het is geduldig wachten op een fout van de concurrentie, om die dan meteen af te straffen. Dat lukt zowaar, en niet veel later kom ik als tweede over de streep. Door naar de volgende ronde! Daarin zal ik uiteindelijk als derde eindigen.  

Motorbad

Hoe moeilijk kan zijn? Denk je als je de pro’s soepel hun ding ziet doen. Tot je zelf in de stoffige arena stapt. Gelukkig kan je naargelang je niveau uiteindelijk zelf kiezen hoeveel vaart je maakt. Op die manier is flat track-racing toegankelijk voor iedereen, ook voor wie nog nooit een motor van dichtbij heeft gezien. Het zou zomaar het moment kunnen zijn dat de vonk van het motorrijden overslaat. Dit soort initiatieven die nieuwe mensen mee in het motorbad willen trekken, kunnen we alleen maar toejuichen. Ook ervaren rijders zullen hier hun grenzen verleggen en zich vooral amuseren. Een leuke uitstap met je motorvrienden, of wie weet het begin van een nieuwe passie. Op de website van www.flattrackacademy.com vind je meer informatie en kan je je inschrijven voor een cursus. 

Nog beter: MotoMondo, de verdeler van Royal Enfield in de Benelux, verloot een dagcursus Flat Track-rijden ter waarde van € 190,00! Stuur een korte motivatie naar redactie@motoren-toerisme.be en laat weten waarom jij het verdient om in de ovale ring te stappen met Maikel en Royal Enfield.

2023_RoyalEnfield_FlatTrack_SlidingSchool
Royal Enfield Himalayan
Motor: luchtgekoelde eencilinder viertakt
CI: 411 cc
Drooggewicht: 185kg
Vanaf: € 5.899,00
Geschreven op 14 juni 2023
© Motoren & Toerisme