Tjeu Binnebeek
Bij vertrek valt direct op dat de Versys niet bijt. Het blok is ontzettend soepel, het pakt mooi op van in de laagste regionen en bouwt netjes kracht op. Vanaf 3.000 toeren wordt er stevig aan de ketting getrokken, maar intimiderend is het niet. Indrukwekkend wel.
Het rijwielgedeelte rijdt zichzelf onmiddellijk in de kijker. Het compromis, strak en toch comfortabel, overtreft iedere verwachting. De Versys rijdt heerlijk koersvast, zowel rechtdoor als in de bochten, laat zich trefzeker insturen en raakt niet van slag wanneer je bij het uitkomen van de bocht de koppelgolf op het achterwiel loslaat. Daarentegen worden putten en dwarsnaden zeer deskundig opgevangen zonder dat er zware klappen aan de rug doorgegeven worden. Dat wordt geapprecieerd, want het zadel is hard en doet wat afbreuk aan het kilometervretergehalte van de Versys 1000.
Het potente blok dat nooit intimiderend is, de goede zit, de uitstekende windbescherming en de kofferset waar aan beide zijden een integraalhelm in kan, maken dat de Versys 1000 een uitstekende pendelfiets is. Alleen jammer dat Kawasaki daarvoor niet voor een meer onderhoudsvriendelijke eindoverbrenging koos.