Lezerstest Kawasaki Versys 1000 SE

Het enthousiasme onder onze lezers om de Versys 1000 SE Tourer+ aan de tand te voelen was overweldigend. Meer dan 150 rijders dongen naar een plaatsje in het testteam. De keuze was moeilijk, maar uiteindelijk werden onderstaande zes rijders en twee passagiers uitverkoren.

We bliezen op de Vlaamse feestdag, 11 juli, verzamelen bij Kawasaki dealer 2Wheels in Oostmalle. Tijdens een rit van bijna 200 kilometer door de Vlaamse en Nederlandse Kempen konden we de potente hoogpoter in verschillende omstandigheden aan de tand voelen. Helaas was daar naar goede Belgische gewoonte ook een fikse hoosbui met stevige hagel bij. Gelukkig was iedereen bij aankomst al terug droog geblazen. Hieronder lees je een samenvatting van de de bevindingen van onze lezers. De twee langste en meest gedetailleerde verslagen geven we je onderaan ook graag mee in de bewoordingen van onze testpiloten.

Tjeu Binnebeek

Bij vertrek valt direct op dat de Versys niet bijt. Het blok is ontzettend soepel, het pakt mooi op van in de laagste regionen en bouwt netjes kracht op. Vanaf 3.000 toeren wordt er stevig aan de ketting getrokken, maar intimiderend is het niet. Indrukwekkend wel.

Het rijwielgedeelte rijdt zichzelf onmiddellijk in de kijker. Het compromis, strak en toch comfortabel, overtreft iedere verwachting. De Versys rijdt heerlijk koersvast, zowel rechtdoor als in de bochten, laat zich trefzeker insturen en raakt niet van slag wanneer je bij het uitkomen van de bocht de koppelgolf op het achterwiel loslaat. Daarentegen worden putten en dwarsnaden zeer deskundig opgevangen zonder dat er zware klappen aan de rug doorgegeven worden. Dat wordt geapprecieerd, want het zadel is hard en doet wat afbreuk aan het kilometervretergehalte van de Versys 1000.

Het potente blok dat nooit intimiderend is, de goede zit, de uitstekende windbescherming en de kofferset waar aan beide zijden een integraalhelm in kan, maken dat de Versys 1000 een uitstekende pendelfiets is. Alleen jammer dat Kawasaki daarvoor niet voor een meer onderhoudsvriendelijke eindoverbrenging koos.

Tom Verbruggen

Vanaf de eerste meters valt al het imponerende van de omvang en het gewicht van de Versys 1000 weg. Je wordt niet gewaar met een grote motorfiets onderweg te zijn. Dat is merkbaar in het sprekende gemak waarmee de motor zich door nauwe bochtjes laat sturen en je vlot op weinig ruimte manoeuvreert, zonder ooit het vertrouwen in het rechtop blijven te verliezen.

Voor mijn rijstijl, die meestal iets gezapiger is, is de meerwaarde van de quickshifter beperkt, maar als het er is, vind ik wel dat het moet werken zoals beloofd. Dat was voor mij dus niet het geval, want het terugschakelen is met de KQS de hele dag niet echt goed gegaan. Meestal reageerde de versnellingsbak niet en hij gaf een zeer sponzig gevoel bij het indrukken van het schakelpedaal. Speelt het misschien een rol dat de motorfietsen nog wel héél nieuw waren (na de rit minder dan 500km in het totaal op de teller) en nog niet echt ingelopen?

Voor mij is de slotsom dat dit een bijzonder rationele motorfiets is, waar je probleemloos kilometers mee kan vreten voor woon-werkverkeer, een uitstap of op weg naar een vakantiebestemming. En je er op die vakantiebestemming ook nog van kan genieten op meer uitdagende ritten (die we ons voorstellen als bochtig en bergachtig). Hij geeft bakken vertrouwen, vermogen en stabiliteit om je veilig rijplezier te verschaffen. Vraag is echter wel een beetje: wat doet deze Versys 1000 op het emotionele vlak? Ik reed eerder dit jaar ook een testrit met de nieuwe Ninja 1000SX. Welke van deze twee 1.000 cc machines zou ik verkiezen? Eerlijk is eerlijk: ik ben er nog niet uit.

Danny Pauly

De Kawasaki Versys 1000 SE heeft niet de robuuste power van zijn stalgenoot de GTR1400. Maar dat voelt nauwelijks als een gemis aan: er gaat ruim genoeg stabiliteit en kracht vanuit om tijdens verre reizen de hoogste bergtoppen en langste slingerwegen met gemak te verteren. Bovendien is de Versys 1000 SE veelzijdiger, lichtvoetiger en leniger dan Kawasaki ’s gerenommeerde toerbuffel. Hij leent zich tot meer trajecten, maalt niet om wat gruis en kuilen onder het rubber en laat zich met gemak in de kleinste hoekjes en kiertjes leiden; bij de GTR is dat toch telkens wat meer sleuren en trekken.

De upgrade naar de Special Edition voorziet in alles wat de toerende medemens-motard maar lust: qua hardware pakt Kawasaki uit met comfortabele koffers, een erg efficiënt scherm en nog veel ander lekkers; de software bestaat uit een rijke uitrusting van hoogtechnologische snufjes die het rijplezier boosten dat het een lieve lust is.

Pieter Overbeke en Lynn Vandermotten

Bij het vertrek merk je snel dat het gewicht geen issue is. De motor zoeft verdacht soepel en geeft een vertrouwd gevoel aan de rijder. Bij de eerste bochten is het wel even wennen aan het stuurgedrag, maar ook dat went snel. Het is en blijft een totaal van 400 kg die je de bocht inzwiert. Wat met die pk’s? De kracht van de motor is verfijnd en wordt gedoseerd afgegeven aan de motorrijder. Er is toch heel wat mogelijk met deze Kawasaki. Intense versnellingen, diep bochtenwerk, de korte stop.

Ik ben verrast met de eenvoud van rijden van een toch wel complexe en grote motor. Kawasaki heeft gekozen om de rijder van de Versys 1000 te verwennen. Er is helemaal niet ingeboet op luxe en rijplezier. De grote vriendelijke reus is een mooie sport/toer-motor die zeker het overwegen waard is. En ook mijn passagier was helemaal tevreden met het ruime zadel en de enorme beenruimte, al zou een rugsteuntje het plaatje helemaal compleet maken.

Michele Micoli

Ik ben aangenaam verrast door de Kawasaki Versys 1000. Het comfort tijdens het rijden is zeer goed. De zithouding is rechtop en ruim. Dankzij het grote toer-windscherm op de SE zat ik compleet uit de wind. Het vermogen is in elk toerengebied in overvloed beschikbaar. Het blok is soepel en trekt mooi lineair door. Het elektronicapakket is goed uitgerust en overzichtelijk dankzij het TFT-scherm. Vooral in Sport-modus beviel hij mij het meest. Dan reageert hij heel vlot op het gas en blijft toch perfect doseerbaar. De veerafstelling werd dan ook wat strakker, wat hielp bij sportief rijden. In Rain-modus reageerde de tractiecontrole bij harder accelereren, en hield alles mooi in lijn. Enig minpuntje was de quickshifter die na het activeren in het menu toch niet altijd even vlot schakelde, vooral merkbaar in lage toeren.


De Versys 1000SE is een hele loebas maar het gewicht van 250kg is valt nauwelijks op tijdens het rijden. De nieuwe Versys ziet er met zijn herwerkte kuipwerk modern uit en met de cornering lights maakt dit het plaatje compleet. Ik zie hem vooral gebruikt worden als toermotor, maar hij kan perfect in de dagelijkse woon-werktrajecten schitteren met zijn goede windbescherming en hoog comfort-niveau. De prijs voor de Versys 1000 SE is aan de hoge kant, maar voor dat geld krijg je heel wat motor en technologie. Een goede zet van Kawasaki.

Rudi en Marina Wauters

Wat meteen opviel is de wat agressief uitziende voorkant, en de mistlampen die aan de voorvork hangen. Wij rijden normaal met een Vulcan Nomad 1700, dus voor ons was deze Versys best even wennen. Maar na een handvol kilometers hadden we de zachtrijdende, fantastisch sturende en pittige moto al doorgrond en kon het genieten echt beginnen. De 250kg wegende 120pk'er laat zich fantastisch goed door alle bochten leiden, en de motor heeft pit genoeg om na de bocht in een mum van tijd toch weer op snelheid te zijn. De vering, die via de boordcomputer in allerlei modi is in te stellen, werkt fantastisch. Vooral bij het nemen van vluchtheuvels is het verscgul met onze Vulcan 1700 direct duidelijk. In het begin vond ik het zadel voldoende zacht, maar tegen het einde van de rit liet mijn achterwerk toch merken dat het een dikker en zachter exemplaar gewoon was. De Versys heeft daarentegen wel een sportievere rechtop-houding, en voor de rug blijkt dat toch veel beter te zijn.

We hadden een zeer aangename rit, en deze Versys is zeker een kanshebber, mochten we de veel zwaardere Vulcan inruilen. Vooral de soepele sturing, de betere zithouding en het speelse karakter van de motor zouden ons overhalen.

Kawasaki Versys 1000 SE
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor viertakt
CI: 1.043 cc
Rijklaar gewicht: 250kg
Vanaf: € 16.999,00
Geschreven op 16 juli 2020
© Motoren & Toerisme