Indian lanceert de nieuwe Scout in vijf smaakjes

In 2025 zal het precies tien jaar geleden zijn dat Indian het Scout-gamma nieuw leven inblies. Tijd voor een grondige update dus, en die krijgen we in de vorm van een nieuw 1250cc motorblok, een nieuw stalen buizenframe en (eindelijk) wat meer elektronische snufjes.

Indian presenteert maar liefst vijf nieuwe modellen in het Scout-gamma.

De Indian 101 Scout is het paradepaardje van reeks. De uitrusting klinkt alvast veelbelovend. Mechanisch pleziert Indian met wel 111 pk (bij 7250 opm), aanpasbare vering voor (UPSD) en achter (piggyback) en twee radiaal gemonteerde Brembo’s op 320 mm schijven. Ook qua elektronica is het een grote stap vooruit, zo wordt de 101 Scout standaard al voorzien van ABS, rijmodi, cruisecontrol, tractiecontrole en sleutelloos starten.

Indian 101 Scout
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V
CI: 1250 cc
Rijklaar gewicht: 249kg
Vanaf: € 19.190,00

Ook herkennen we de Indian Scout Bobber, een naam die ook in het vorige gamma zat. Zowel visueel als qua elektronica is dit de meest minimalistische variant. Maar goed nieuws: dat zorgt dat de basisvariant al begint vanaf 15590 euro. Dat is aardig dicht bij de concurrentie (bv. Harley Davidson Nightster, vanaf 15495 euro).

Indian Scout Bobber
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V
CI: 1250 cc
Drooggewicht: 237kg
Vanaf: € 15.590,00

Dan heb je de Indian Sport Scout, die met een 19 inch voorwiel en bescheiden kuipje vooraan een wat modernere en agressievere street-look moet uitstralen.

Indian Sport Scout
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V
CI: 1250 cc
Rijklaar gewicht: 248kg
Vanaf: € 15.890,00

Variant nummer vier is de Indian Scout Classic, die met spaakwielen en een klassiek kleurenschema moet terugroepen naar de allereerste Indian 101 Scouts (vanaf 1928).

Indian Scout Classic
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V viertakt
CI: 1250 cc
Rijklaar gewicht: 252kg
Vanaf: € 15.890,00

Tot slot lanceert Indian de Super Scout. Met onder andere zadeltassen en een windscherm is dit model klaar voor de langere toeringritten. Zowel de tassen en het scherm zijn trouwens ontworpen met een quick release systeem. Zo tover je de motore na het toeren eenvoudig terug om naar z’n meest sexy gedaante. Ook de Super Scout komt, net als de 101 Scout, standaard met de elektronische snufjes (ABS, rijmodi, cruisecontrol, …).

Indian Super Scout
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V
CI: 1250 cc
Rijklaar gewicht: 268kg
Vanaf: € 19.190,00

Indian lanceert voor deze modellen een systeem met drie uitrustingsniveaus.

  • Het Standard-pakket komt standaard op de Scout Classic, Scout Bobber en Sport Scout, en bevat onder meer ABS, LED-verlichting en een analoge cluster met brandstofmeter.
  • Het Limited Trim-pakket voegt daar nog aan toe: tractiecontrole, cruisecontrol, een USB oplaadpoort en drie rijmodi (Sport, Standard en Tour).
  • Het Limited +Tech-pakket komt als standaard op de 101 Scout en de Super Scout. Verwacht je aan een rond touchscreenscherm (101 mm) met geïntegreerde navigatiemogelijkheden en instelbare clusterlayout. Bovendien laat de connectiviteit met Ride Command systeem van Indian je dan ook toe om rijdata te verzamelen, je motor te tracken of motorfouten uit te lezen.

Ook de Scout Classic, Bobber en Sport Scout zijn te upgraden naar het Limited of het Limited +Tech-pakket.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Foto’s: Indian Motorcycles

Geschreven op 3 april 2024
© Motoren & Toerisme