Het retro-lijstje: 5 sportieve nieuwkomers uit modeljaar 2003

Twintig jaar geleden zag de wereld er merkelijk anders uit dan vandaag en dat geldt ook voor de motorwereld. Sportiviteit primeerde toen nog in motorland. En aan die wetmatigheid viel ook voor een motorblad met toeristische inslag als Motoren & Toerisme niet te ontkomen. Drie motorfietsen uit dit lijstje prijkten op de cover van Alle Motoren 2003, met de absolute sterrol voor Kawasaki ZX-6R.

Sportieve motorfietsen hadden aan het begin van het nieuwe millennium de wind nog mee. Dat de drie cover-sterren van Alle Motoren 2003 allemaal uit het supersport 600-segment afkomstig is geen toeval. Die klasse maakte destijds immers een stormachtige ontwikkeling door en daar hiel de recente invoering van een heus wereldkampioenschap voor de gelijknamige raceklasse zeker aan mee. De 600’s verkochten dan ook als zoete broodjes. Tegelijkertijd hadden ook de Italiaanse constructeurs opnieuw marktaandeel kunnen veroveren met sportieve machines. De aanwezigheid en de successen van ondermeer Aprilia en Ducati in de internationale racerij droegen ook bij aan de verkoop van hun straatmodellen.

Hieronder vind je de vijf belangrijkste sportmotoren van de nieuwe modellen-oogst 2003. Vijf modellen die, ieder op hun eigen wijze, mee kleur gaven aan het motorlandschap van destijds.

 

1. Aprilia RSV Mille R

De 2003 Aprilia RSV Mille R mogen we gerust een superbike-replica noemen. Daar zat het hoge uitrustingsniveau van de Mille R iets mee voor tussen. Zo had deze Mille R een gloednieuwe volledig instelbare 43 mm Öhlins upside-down voorvork en radiaal gemonteerde remklauwen. Verder onderscheidde de Mille R zich van de standaard RSV 1000 door z’n matzwarte kleurstelling die een knipoog was naar die van de fabrieksmachines die dat seizoen door Noriyuki Haga en Colin Edwards werden ingezet in de MotoGP. De overeenkomsten tussen de superbike voor de straat en het MotoGP-prototype waren echter minimaal. De recalcitrante Cube driecilinder van de MotoGP zou geen al te beste reputatie krijgen. Dat was gelukkig wel anders voor de RSV Mille R.

Technische fiche Aprilia RSV Mille R

Motor: 60° V-twin, viertakt, watergekoeld met inectie.

Cilinderinhoud: 998 cc

Vermogen: 130 pk aan 9.500 opm

Koppel: 101 Nm/7.250 opm

Gewicht: 183 kg

Prijs (2003): € 15.500 (B) of € 17.899 (NL)

 

2. Ducati 999

In de zomer van 2002 verbaasden de eerste foto’s van de nieuwe Ducati 999, vriend en vijand. Met het design brak Ducati volledig met het vertrouwde superbike-silhouette dat negen jaar eerder in de vorm van de 916 het licht zag. Mechanisch veranderde er echter niet heel veel want de 999 deed het met hetzelfde Testastretta-blok als z’n voorganger, de 998. Anders dan Aprilia met de RSV Mille R deed, speelde Ducati de 999 wel uit in het WK Superbike. Met succes zelfs want Neil Hodgson zou de machine in 2003 al een eerste wereldtitel bezorgen en dat in de kleuren van het Italiaanse sportkledingmerk Fila. De standaard 999 werd echter niet door alle Ducatisti positief ontvangen. Naast het standaard-model lanceerde Ducati meteen ook nog een sportievere (136 pk) S-versie én de nog krachtigere (139 pk) R-versie.

Technische fiche Ducati 999

Motor: L-twin, viertakt, watergekoeld, geïnjecteerd

Cilinderinhoud: 999 cc

Vermogen: 124 pk/9.500 opm

Koppel: 102 Nm/8.000 opm

Gewicht: 199 kg

Prijs (2003): € 17.000 (B)/€ 19.498 (NL)

 

3. Honda CBR 600 RR

Voor de ontwikkeling van de 2003-versie van z’n populaire supersport begon Honda vanaf een maagdelijk wit blad. De CBR 600 F was altijd meer op straat- dan circuitgebruik gericht geweest, voor 2003 veranderde dat karakter helemaal met. In z’n PR rond het nieuwe model stelde Honda dat de styling en het frame van de CBR 600 RR geïnspireerd waren door de RC211V van Valentino Rossi (die ook in 2003 nog voor Honda zou uitkomen). Van het wat brave imago van de CBR 600 F was niets meer over dankzij een lager gewicht en een hoger vermogen. Ook de geometrie was erg circuit-gericht met een geoptimaliseerde massacentralisatie die ondermeer bereikt werd door een hertekende tank en een nieuwe zitpositie.

 

Technische fiche Honda CBR 600 RR:

Motor: 4-in-lijn, viertakt, watergekoeld,

Cilinderinhoud: 599 cc

Vermogen: 114 pk/13.000 opm

Koppel: 64 Nm/11.000 opm

Gewicht: 169 pk

Prijs (2003): € 10.500 (B)/€ 11.988 (NL)

 

4. Kawasaki ZX-6R

Kawasaki bracht in 2003 niet één, maar twee versies van de ZX-6R – die officieel overigens de préfix Ninja kreeg - op de markt. Aan weerszijden van de kuip, boven de voorste knipperlichten, staat ‘636’ te lezen. De standaard-versie was dan ook geen pure 600, maar had 36 cc meer. Die bonus-cc’s waren er niet zomaar gekomen maar moesten de Ninja-middenklasser een wat afgeronder karakter geven, waardoor hij gebruiksvriendelijker werd. Voor de racers en circuitrijders bracht Kawasaki ook een RR-versie waarvan de cilinderinhoud nog net binnen de Supersport 600-limiet viel en dat dankzij een overvierkantere boring-slagverhouding. Die RR-versie kreeg overigens ook gesmede zuigers en een aanpasbare scharnierpunt voor de achterbrug mee.

Technische fiche Kawasaki Ninja ZX-6R:

Motor: Viercilinder-in-lijn, viertakt, watergekoeld, geïnjecteerd

Cilinderinhoud: 636 cc

Vermogen: 125 pk/13.000

Koppel: 67 Nm/11.000

Gewicht: 161 kg

Prijs (2003): € 10.000 (B)/11.298 (NL)

 

5. Triumph Daytona 600

Ook Triumph speelde aan het begin van de nillies in het supersport 600-segment mee. Aanvankelijk deed het dat met de TT 600, maar die machine kon niet echt veel kopers overtuigen.  Voor 2003 pakte Triumph het anders aan met een nieuwe styling. Het blok behield dezelfde basis als de TT 600, maar kreeg een herontwikkelde cilinderkop. Triumph pakte ook de marketing voor de Daytona 600 helemaal anders aan. Voor de TT 600 was er nooit een officieel raceprogramma geweest – al dook het model onder andere wel op in het BK Serie 600 – en dat kon het zeer sportbewuste Britse doelpubliek niet echt smaken. Daarom maakte Triumph in 2003 officieel z’n comeback in de Isle of Man TT met een driekoppig team bestaande uit een jonge John McGuinness, Schot Jim Moodie en de Nieuw-Zeelander Bruce Anstey. Het was de ‘Kiwi’ met Manx roots die voor de zege zorgde in de Junior TT (zoals de Supersport 600 TT toen noemde).

Technische fiche Triumph Daytona 600

Motor: Viercilinder-in-lijn, viertakt, watergekoeld, geïnjecteerd

Cilinderinhoud: 599cc

Vermogen: 112 pk/12.750 opm

Koppel: 68 Nm/11.000 opm

Gewicht: 165 kg

Prijs (2003): € 9.490 (B)/€ 10.990 (NL)

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme

 

Geschreven op 13 februari 2023
© Motoren & Toerisme