Het pub-lijstje: BMW-advertenties uit de jaren '90

30 jaar Motoren & Toerisme, dat is naast 3 decennia aan redactionele content evenveel jaren aan advertenties. Zonder advertenties zijn motormedia immers gedoemd te verdwijnen. Slaan we er het goedgevulde M&T-archief op na dan is BMW Motorrad altijd één van onze trouwe adverteerders geweest. Materiaal genoeg dus om een kleine bloemlezing te maken van de leukste/opvallendste BMW-pubs uit de tweede helft van de jaren '90.

1. Drievuldigheid

In de jaren '90 bouwde BMW Motorrad z'n eigen kleding- en accessoirelijn fors uit. Bij die lijn hoorden toen ook al de befaamde systeemhelmen van het merk. Met de 'veilige drievuldigheid' refereert BMW Motorrad hier naar de vierde evolutie van z'n systeemhelm. Een helm die je in een handomdraai (nou ja..) van integraalhelm tot jethelm ombouwde, of omgekeerd, en die bovendien zowel voor zomer- als wintergebruik geschikt was. Opvallend: BMW Motorrad vermeldt eind 1999 - ruim twee jaar voor de invoering van de Euro - de prijs ook al in de Europese eenheidsmunt.

2. Spannend

BMW Motorrad stapte in de tweede helft van de jaren '90 ook stilaan van z'n brave, ietwat saaie imago af. Niet dat het aan de lopende band PK-brakers ging bouwen, maar het mocht allemaal iets spannender. Anders dan veel andere constructeurs bleef het ook in die tijd daarbij steeds de veiligheid benadrukken. Dat laatste kwan in 1998 goed naar voren in deze Nederlandse reclamespread voor de R 1100 S. 

3. Custom

Ook in de jaren '90 mikte BMW Motorrad al op het custom-segment en wel met deze R 1200 C, die tegelijkertijd met z'n kleine broer de R 850 C gelanceerd werd. Een echte commerciële voltreffer zou de Custom evenwel nooit worden, daarvoor waren z'n looks misschien iets té, euhm eigenzinnig... Dik twintig jaar later zou de machine wel een cult-status veroveren en gewild worden door collectioneurs, die er iets in zagen.

4. Getrouwd?

In 1997 bracht BMW de K 1200 RS op de markt. De potente RS was toen met z'n 130 pk de eerste BMW, die de tot dan 'heilige' 100 pk-grens overschreed. Alhoewel deze RS geen toermachine 'pur sang' was, werd hij destijds door ons toch als 'sporttoerder' geklasseerd. In z'n reclame voor de RS waarschuwde BMW Motorrad al meteen dat je met deze machine zoveel van huis zou zijn, dat je jezelf zou gaan afvragen met wie je ook weer getrouwd was.

5. Rechterhand

Van een beetje insinuatie was de reclame anno 1996 niet vies. Vandaar ook dat sommige M&T-lezers deze spread destijds misschien wel dubbelzinnig interpreteerden. Maar het was BMW Motorrad uiteraard om de fun, die je op z'n toenmalige K-modellen kon beleven, te doen. Die K-modellen, dat waren de K 75 driecilinders die aan hun zwanenzang bezig waren (vandaar het predikaat 'Ultima'), de sportieve K 1100 RS (die dra plaats moest maken voor de K 1200 RS van hierboven) en BMW's absolute 'Luxusmodell', de K 1100 LT.

 

Tekst: BJ

Foto's: BMW Motorrad BeLux en BMW Motorrad Nederland

Geschreven op 4 maart 2021
© Motoren & Toerisme