Future Metal: Triumph Daytona 765

Reeds begin februari kon u op Motoren-Toerisme.be lezen dat Triumph aan een Daytona 765 werkte. Vorige week werd die hypothese reeds deels bevestigd met de lancering van de Triumph Daytona 765 Limited Edition. Ondanks de gelimiteerde productierun van 1530 exemplaren (765 voor de VS en Canada en 765 voor Europa en de rest van de wereld) voor de Limited Edition-versie, lijken er nog meer Daytona’s op komst te zijn.

Triumph lijkt voor de marktintroductie van de  nieuwe Daytona 765 dezelfde strategie als bij de Rocket 3 te hanteren: lanceer eerst een gelimiteerd speciaal model en daarna het basismodel. In het geval van de Rocket 3 was dat de op 1 mei officieel gelanceerde TFC-versie, waarna eind juli de Rocket 3R- en GT-versies volgden.

In het persbericht van de Daytona 765 Limited Edition gaf Triumph aan dat de machine voldeed aan EU-regulering 168/2013/EC. Of in minder ambtelijke taal: aan de Euro 5-normen. En dat maakt dus de weg vrij voor een 2020 basismodel van de Daytona 765.

Verwacht dus ook een minder dure Daytona 765. Wellicht zal de mechaniek van dat basismodel grotendeels hetzelfde zijn als die van de 765 Limited Edition. Het verschil zal hem wellicht in de componenten zitten. De basisversie zal het dus zonder koolstofvezel stroomlijn moeten stellen. Ook de dure Öhlins-vering met racetrekjes zal wellicht niet op het basismodel zitten. Wij gokken op een volledig instelbare Showa upside-down voorvork (met separate function) en dito schokbreker, zoals dat ook het geval is op Triumphs Street Triples.

Ook in de elektronica zit er wellicht een verschil tussen de basisversie en de Daytona 765 Limited Edition. Zo zal de basisversie wellicht geen vijf rijmodi hebben (maar drie?) en zal de machine niet voorzien zijn van een tweewegs quickshifter. Triumph kennende zal er van het basismodel zowel een R-versie als een meer geavanceerde RS-versie gelanceerd worden.

De basisversies van de nieuwe Triumph Daytona 765 worden wellicht begin november op de EICMA in Milaan voorgesteld. 

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph Press

Geschreven op 2 september 2019
© Motoren & Toerisme