Future Metal: KrotimotoV PSB1

Europese motorfabrikanten als Aprilia, BMW en Ducati krijgen al lang concurrentie uit het verre Oosten en dan vooral Japan. Als het aan Yuri Fokkov, de sterke man achter start-up KrotimotoV ligt, komt daar voortaan ook Noord-Korea bij. Fokkov, die z’n sporen verdiende als ingenieur bij de Russische vliegtuigfabrikant Mikhoyan (van de Migs, nvdr) emigreerde zo’n 10-tal jaar geleden naar Pyongyang. Als zelfverklaard “kind van de glorieuze Oktoberrevolutie”, voelde hij zich immers beter thuis in de centraal aangestuurde planeconomie die Noord-Korea eigenlijk toch wel is, dan in het stilaan steeds kapitalistischer wordende Rusland. Toch vind Fokkov als proletarisch geïnspireerd ingenieur dat je het decadente Westen een koekje van eigen deeg moet geven. Omdat Fokkov een levenslang motorfan is, wou hij zelf een superbike bouwen die de “Kapitalistische merken zal verpletteren”, en dat is de KrotimotoV PSB1 geworden.

PSB1 staat daarbij overigens voor ‘Proletarian Superbike 1’, de eerste uit wat wellicht een lange modelreeks moet worden. Fokkov wist een aantal bekwame Noord-Koreaanse ingenieurs rond zich te verzamelen om zo de start-up KrotimotoV te vormen. De hoofdletter ‘V’ staat daarbij voor de blokhoeken van de krachtbronnen. De krachtbron van de PSB1 wordt een heuse V8, die volgens KrotimotoV een “theoretisch maximaal vermogen”, van 320 pk haalt. Dat de technische reglementen van de FIM geen ruimte V8-motorblokken voorzien, noemt Fokkov, “Een klein detail, dat door middel van internationale diplomatie”, zal rechtgezet worden.

De PSB1 zit voorlopig nog in een ontwikkelingsfase, maar uit de dalende rondetijden op de ring rond Pyongyang – bij gebrek aan circuits in Noord-Korea - blijkt dat er bijna wekelijks vooruitgang wordt geboekt. Om de PSB1 te bewijzen aan “een breed decadent Westers publiek” zal KrotimotoV eind juni aan de start komen in het British Superbike. De immer tuk op publiciteit zijnde bazen van het BSB, willen de discrepanties van de PSB1, ten opzichte van het bestaande technische reglement, wel door de vingers zien en dat tenminste tot eind 2021.

KrotimotoV-baas Fokkov is dan ook drukdoende om een team voor de Britse campagne samen te stellen. Leidend testpiloot Yevgeny Janmekloët, tevens regerend Noord-Siberisch kampioen Soeperbyke, wordt de nummer 1 van het team. Het team zal in een opvallend, fluorescent gele livrei, (volgens Fokkov “anti-capitalistic X-Ray neon” – al hebben wij het liever over dehydrated doggpizz yello) aan de start komen. "Nu komt het er gewoon op aan om de Kapitalisten zo hard te vernederen, dat ze nooit meer de moed zullen hebben om zelf nog motorfietsen te bouwen", besloot een strijdvaardige Yuri Fokkov, in perfect Engels, zij het dan met een licht "Bond Villain"-accent.

 

Tekst: BJ

Illustraties: KrotimotoV Motorcycles

Geschreven op 1 april 2021
© Motoren & Toerisme