Future Metal: 2020 Yamaha MT-07

Volgens onze collega’s van het Franse blad Moto Journal (MJ) werkt Yamaha hard aan de ontwikkeling van een 2020-versie van de MT-07. En dat is, zeker vanuit een Franse optiek, belangrijk nieuws. Yamaha bracht vorig jaar maar liefst 6.645 MT-07’s aan de man (of vrouw) in Frankrijk.

De restyling van zo’n verkoopstopper is dan ook een delicate operatie. Volgens MJ zou er ‘au fond’  echter niet veel veranderen voor de Yamaha MT-07. Het motorconcept, een paralleltwin, blijft ongewijzigd. Momenteel puurt de MT-07 een piekvermogen van 75 pk uit 689cc. Het vermogen zou quasi ongewijzigd blijven al is het niet helemaal duidelijk dat, dat binnen de Euro 5-normen, ook met de huidige cilinderinhoud kan. Een (lichte) toename van het aantal cc's valt dus niet uit te sluiten.

 

Zien we straks op de Yamaha MT-07 een gelijkaardig minimalistisch kopkuipje als op de MT-09?

Volgens de Fransen krijgt de Yamaha MT-07 om die Euro 5-normen te halen een dikkere uitlaatdemper. Nog duidelijke optische wijzigingen zouden de lager gepositioneerde benzinetank zijn, de meer uitgesproken radiatorflanken en de minimalistische voorpartij. Dat minimalistische front is geïnspireerde op de voorpartij van de MT-09.

De collega’s van MJ wagen zich tot slot aan een voorspelling. Ook het 2020-model van de Yamaha MT-07 zou nog gebruik maken van een ouderwetse, conventionele gaskabel (ipv ride-by-wire) en daardoor wordt de toevoeging van een tractiecontrole-systeem schier onmogelijk. We mogen er dus van uitgaan dat ook de Euro 5-versie van de Yamaha MT-07 z’n berijder puur rijplezier zal bezorgen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Bron: Moto Journal

Foto’s: Yamaha Motor Press

Geschreven op 3 september 2019
© Motoren & Toerisme