Dunlop lanceert Mutant en Meridian

Bandenproducenten ontsnappen evenmin aan coronaperikelen, en daarom beleefden we onlangs een primeur: een online bandenpresentatie. Het plan was de geur van nieuw rubber te gaan opsnuiven op Mallorca, maar nu werd het een uitgebreide videocall. Hoe de nieuwe Trailmax Meridian en de Mutant het in de  praktijk doen, kunnen we dus nog niet vertellen. Op papier ziet het er wel mooi uit, en zeker de Mutant verlegt wel de grenzen als veelzijdige ‘allseason’ band.

Samen met de motorfietsen zijn banden de voorbije jaren geëvolueerd naar hoogtechnologische motorbenodigdheden. Motorfietsen worden alsmaar performanter en het rubber moet noodgedwongen volgen. Bandeningenieurs doen daarvoor minder beroep op mechanica en elektronica, maar des te meer op chemie, al schuilt in het ontwerp van de karkassen zelf ook al veel technologie. Een aspect dat ons tijdens de uitleg over de verschillende testen met het nieuwe rubber bijvoorbeeld verbaasde, was dat op heel wat nieuwe motorfietsen de voorband tegenwoordig sneller slijt dan de achterband. Het cliché dat je het rubber achteraan dubbel zo snel moet vervangen als vooraan mag dus op de vuilnisbelt. Die verschuiving wordt veroorzaakt door een samenspel van factoren zoals de stijvere voorveringen, tractiecontrole en andere rijhulpmiddelen. Concreet voor deze twee modellen wil dat zeggen dat je met de Meridian zo’n 10.000 kilometer zou kunnen doen met een achterslof en 9.500 met de voorband. In de praktijk moet je dus maar een keer naar de bandenboer voor beiden. De Mutant zingt het zo’n 20% minder lang uit, maar ook daar verloopt de slijtage voor de twee banden gelijkgaand.

De Meridian voor allroads.
De Mutant voor crossovers.

Verschil

Maar wat is nu het verschil tussen de twee banden. De Meridian is een evolutie van de klassieke trailband in het gamma van Dunlop, de Trailsmart Max. Hij mikt op het succesvolle gamma van de grote trails en piloten die bijna altijd op het asfalt blijven. Licht offroad is mogelijk, maar dat is zeker niet het doel. Voor deze piloten belooft Dunlop een optimale balans tussen duurzaamheid en rijkwaliteit, en de garantie dat de band tot het einde van z’n levensduur die kwaliteiten behoudt. De andere nieuwigheid, de Mutant, is ook voor een groot deel van die rijders beschikbaar, maar Dunlop noemt hem graag de eerste echte crossover band en hij heeft (nog) geen 21 duims uitvoering. Dus somige trails vallen uit de boot. In hun verhaal zijn crossover-motorfietsen, modellen die hun roots hebben in de supermotards van weleer. Het zijn vaak hoogpoters die toch een heel sportief karakter hebben. De basis ligt bijvoorbeeld bij de Yamaha TDM en KTM Duke en loopt doorheen de geschiedenis nu naar de BMW S 1000 XR, Multistrada’s en Tracer 900. Het zijn hybride motoren die vaak gekocht worden door rijders die vroeger met heel sportief materiaal reden, maar nu wat meer comfort willen. Het gebruik van die motoren loopt heel sterk uiteen. Sommigen rijden er mee op circuit, anderen reizen er mee, en een enkeling schuwt zelfs een vlak grindpad niet. De Mutant moet dan in alle omstandigheden mee kunnen.

All season

Het resultaat is een band die net als de doelmotoren zijn roots heeft bij de supermoto’s (de Sportmax Mutant), maar dankzij de nieuwste technologie heel wat meer aankan en ook nog eens relatief lang meegaat. De band heeft een uitgesproken profiel waarvan 25% van het oppervlak negatief is. Dat geeft Dunlop de mogelijkheid om het M+S label toe te voegen. Dat staat voor ‘Mud and Snow’ en wordt gezien als een kwaliteitslabel voor alle seizoenen. Een echte winterband is het evenwel niet, want daar zou je in de zomer niet mee uit de voeten kunnen. Het is dus een band die heel veel grip geeft door zijn patroon en chemische samenstelling. De grip op nat wegdek is volgens allerhande rijtests bijzonder goed en door het uitgesproken patroon gedraagt hij zich ook op grind voorbeeldig.

De Mutant heeft 25% negatief profiel.

Hightech

We zullen in de toekomst in de praktijk moeten uitzoeken of de claims van Dunlop kloppen, maar met de gebruikte technologie zit het zeker goed. Beide modellen doen beroep op:

  • JLB: Jointless belt, een stalen draad die in twee delen doorheen de hele band gewikkeld wordt.
  • CTCS: Carcass Tension Control System. Dit ontwerp van het karkas zorgt er voor dat de stevigheid van de band in verschillende zones optimaal is.
  • Hi Silica: het rubber van de banden bevat bijzonder veel silica om de grip en slijtage te optimaliseren
  • Rayon Ply Casing: beide banden bevatten twee lagen Rayon, een stof op basis van houtvezel die heel wat chemische behandelingen heeft ondergaan om stevigheid te brengen en een optimale warmteverdeling te bevorderen.
  • MultiTread: de hardheid van het rubber in het loopvlak verschilt tussen het midden en de zijkanten. Een harder middenstuk bevordert de duurzaamheid bij lang rechtdoor rijden, de zachtere zijkanten verhogen de grip op hellingshoek.
De opbouw van de achterband van de Merdian.

De Mutant voegt daar nog 4ST aan toe. Dat staat voor 4 Seasons Technology, en behelst een combinatie van een specifiek design en compounds die de banden sneller doen opwarmen in koude weersomstandigheden. Circuittests met onafhankelijke controleurs zouden inderdaad een aanzienlijke tijdswinst ten opzichte van concurrenten opleveren in natte omstandigheden, maar daarin moeten we Dunlop op hun woord geloven.

Feit is wel dat er met deze twee banden twee nieuwe mogelijkheden zijn voor heel wat uiteenlopende motorfietsen en rijders. Zeker het vierseizoensapsect lijkt ons voor heel wat (door)rijders in België een pluspunt. Zie onderstaande tabel voor de beschikbare maten en prijzen van beide modellen. 

 

Mutant

 
Voor    
17 110/70 ZR 17 M+S  (54W)    € 147,00
  120/70 ZR 17 M+S  (58W)   € 144,50
18 110/80 ZR 18 M+S  (58W) € 156,00
19 120/70 ZR 19 M+S  60W   € 159,00
Achter    
17   150/60 ZR 17 M+S  66W  € 196,00
  160/60 ZR 17 M+S  69W  € 199,00
  170/60 ZR 17 M+S  72W  € 219,00
  180/55 ZR 17 M+S  (73W)  € 222,00
  190/55 ZR 17 M+S  (75W) € 226,00
     

Meridian

   
Voor    
19 100/90 - 19     57V     € 136,50
  110/80 R 19    59V    € 149,50
  120/70 ZR 19  60W  € 156,00
21 90/90 ZR 19    (54V)    € 156,00
Achter    
17 150/70 R 17    69V  € 171,00
  170/60 ZR 17  72W € 180,50
18 150/70 ZR 18  70W € 185,00

 

Tekst: Tom Vander Sande

Geschreven op 7 mei 2020
© Motoren & Toerisme