De top 3 van 2025 volgens Maarten

Welke drie motorfietsen lieten in 2025 de grootste indruk na op M&T-hoofdredacteur Maarten Van Caesbroeck?

BMW R 1300 GS ASA

Mijn favoriete reismotor

Om een reismotor echt grondig te beoordelen, moet je meer doen dan alleen maar kilometers afhaspelen. Je moet ermee reizen; van de vrieskou tot de mediterrane hitte. Je moet elke dag de koffers in- en uitladen tot het met je ogen dicht lukt. Je moet ternauwernood overstekende dieren ontwijken die midden in een haarspeldbocht oversteken en schietgebedjes prevelen terwijl je tussen Balkanverkeer laveert.

BMW’s paradepaardje is sinds modeljaar 2025 verkrijgbaar met de Automated Shift Assistant en ik wou weleens testen of zo’n automaat het leven onderweg ook effectief makkelijker maakt. Daarom reed ik een allez-retour van meer dan 4.500 kilometer naar Kroatië en terug. Conclusie? Ik werd smoorverliefd op deze koningin der allrounders.

Automaten en gerobotiseerde versnellingsbakken zijn hier om te blijven, zoveel is duidelijk. Mijn eerste kennismaking met BMW’s versie daarvan was op de R 1300 GS Adventure eind 2024, op een typisch Belgisch ritje van ons hoofdkantoor in Antwerpen naar BMW in Brussel. Die wist me niet echt te bekoren; met een eerder lui schakelkarakter in automatische stand en altijd een stevig voelbare dreun bij het schakelen. Het riante gewicht van de volgetankte Adventure hielp ook niet, en het geheel voelde toch wat onhandig in het drukke stadsverkeer.

Ik maakte m’n roadtrip met de ‘gewone’ GS, al was er aan deze motor nog weinig gewoon nadat BMW er de hele Option 719-cataloog tegenaan gegooid had. Van de prachtige kleurstelling tot de adaptieve cruise control, geëlektrificeerde koffers en een verwarmd zadel: dit was het neusje van de zalm (met een prijskaartje van meer dan 30.000 euro). Maar wat mijn favoriete optie bleek? Je raadt het al: de Automated Shift Assistant. Die was niet feilloos, maar wel precies genoeg om de vermoeidheid op lange rijdagen te counteren en tegelijk amusant genoeg om me met een glimlach op het gezicht over de passen van de Dolomieten te brengen.

Als volautomaat stelt het ASA-systeem nog een beetje teleur, met te voorbarig schakelgedrag en nogal abrupte schakelmomenten. En dus bracht ik een groot deel van de reis in manuele stand door: schakelen met het schakelpootje, maar dan zonder een koppelingshendel. Dat schakelpootje voelt de eerste kilometers nog wat vaag en vertraagd aan, gezien het ook slechts een elektronische schakelaar is, maar dat went erg snel. Daarna voelt het systeem als een sublieme quickshifter, wat onvermoeibaar sportief rijden mogelijk maakt. Hadden we na een lange dag Adriatische kustweg nog wat snelweg voor de boeg? Dan was er plots niets zaliger dan die volautomatische stand en adaptieve cruise control.

Het verdict

Ik reis wel wat af met de motor, maar ik heb nog nooit zo vlot zoveel kilometer gereden en me achteraf zo fris gevoeld als op de BMW R 1300 GS met ASA. De combinatie van het comfort, de adaptieve cruisecontrole en de automaat biedt een antwoord op zowat alle factoren die een lange-afstandsreis vermoeiend zouden maken.

Nog één bedenking: waarom staat hier geen BMW R 1300 RT maar wel de GS? Die eerste is toch nog beter uitgerust? Wel … ik ben niet erg goed in het volgen van een GPS. En wanneer die me nog eens een onverhard geitenpad instuurt, dan zit ik liever op een GS.

Yamaha Ténéré 700

De motor die ik morgen met mijn eigen geld zou kopen.

De Ténéré kreeg dit jaar een flinke update. Die was niet zo revolutionair dat bestaande eigenaars meteen naar de dealer moeten hollen, maar wel genoeg om de Ténéré aan de top te houden in het segment van de polyvalente, middenklasse allroads.

Hij is comfortabel en soepel genoeg voor alledaags woon-werkverkeer en is capabel genoeg voor off-roadavontuurtjes in het weekend. Er zijn concurrenten die sneller, goedkoper, lichter of elektronisch meer geavanceerd zijn, maar vanwege zijn prijs-kwaliteitverhouding blijft de Ténéré mijn favoriet. En oh ja, hij ziet er ook nog steeds stoerder uit dan zowat al z’n klasgenoten.

Rij-indruk: 2025 Yamaha Ténéré 700 en Rally

Yamaha Ténéré 700
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 689 cc
Rijklaar gewicht: 208kg
Vanaf: € 11.699,00

Harley-Davidson Heritage Classic

De eye-opener

Toen Terminator II in de cinema’s speelde, was ik nog niet eens geboren. Niet verwonderlijk misschien dat de cruiser-microbe me nooit helemaal te pakken heeft gekregen. Maar toen ik eerder dit jaar met Harley’s mocht gaan cruisen langs de Côte d’Azur, raakte dat toch een gevoelige snaar. Vooral de Heritage Classic, het meest nostalgische model uit het Harley-Davidson-gamma, bleek precies de juiste dosis Americana te mengen met fijne stuureigenschappen en comfort. En ja, dat karakter van een dikke v-twin werkt ook erg verfrissend in een tijdperk dat draait om hightech rijhulpsystemen en platformbouw.

Rij-indruk: met zes cruisers naar Saint-Tropez

 

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 18 december 2025
© Motoren & Toerisme