The Couch Racer: Wat vroeger zeker niet beter was…

Ik hoor vaak motorsportfans zeggen dat, “vroeger alles beter was”. Daar ben ik het grondig oneens mee. Er zijn inderdaag heel wat aspecten die vroeger beter waren aan de Motorsport, maar voor de meeste geldt dat niet.

Laten we het hebben over wat elke motorsportfan aanbelangt, media-aandacht voor zijn of haar geliefkoosde sport. Als Wegrace-fan bleef je tot dertig jaar geleden behoorlijk op je honger zitten in dit land. Met een beetje geluk zag je drie GP’s per jaar LIVE. Dan ging het met name over de Dutch TT (op de NOS), de GP van België op Spa-Francorchamps (op RTBF) én de Britse GP op BBC. Wie niets op TV zag, moest tot ’s anderendaags wachten om de uitslag in de krant te lezen. Nu kan je naar tientallen websites surfen én bestaan er zaken als de Video Pass van MotoGP.com of de Eurosport Player. In 1989 veranderde er één en ander. Toen werd Eurosport opgericht, eerst als permanent sportkanaal van de Eurovisie, zeg maar de koepelvan Europese staatszenders. Eurosport was van meet af aan een commercieel station en zat in de beginfase op hetzelfde kanaal als Sky Europe. Dat betekende dat de zender niet rond de klok uitzond en dat je ’s nachts teleshopping-uitzendingen op hetzelfde kanaal kon zien.

Een van de eerste GP’s die rechtstreeks te volgen was op Eurosport was de GP van Duitsland op het circuit van Hockenheim. Toevallig of niet, zond ook de toenmalige BRT de GP live uit, met commentaar van Louis De Pelsmaeker. Of Louis het er goed van afbracht tijdens die ‘one-off’ weet ik niet, want ik heb die bewuste uitzending nooit gezien. Erger was dat de Venezolaan Ivan Palazesse, toen één van de subtoppers in de kwartliterklasse, omkwam tijdens de 250cc race.

Niettemin, waren de Wegrace GP’s een blijver op Eurosport. Vanaf 1990 werden zowat alle Europese GP’s LIVE uitgezonden. Omdat Bernie Ecclestone, destijds ook een vinger in de Wegrace GP-pap had, clashten de GP’s nooit met de F1. Ik ben er zeker van dat de toegenomen TV-aandacht voor de Wegrace GP’s, ook de verkoop van sportmotoren heeft aangezwengeld. Bovendien hadden de Wegrace GP’s ook een gunstige uitwerking op de nationale Wegraces, althans in België toch. Motorrijders begin jaren ’90 met duizenden tegelijk naar wedstrijden zoals de Noordzeeprijs in Oostende, of de Grand Trophy in Mettet. Daarnaast doken er ook nieuwe wedstrijd op in onder andere  Aalter, Ieper en Overpelt.

Als Wegrace-fan zat je destijds dus al gebeiteld. Moeilijker was het als je het Amerikaanse Motorcross wou volgen. De Amerikanen waren destijds toonaangevend in zowel Supercross als Motorcross, dat laatste voor een stuk toch dankzij één Belg: Roger De Coster. Destijds kon je het AMA Supercross-kampioenschap eigenlijk alleen via de Franse motor(sport)pers volgen. En dus kwam het er op aan om ’s vrijdag s’ ochtends voor school een exemplaar van Moto Revue te ‘scoren’ in een krantenwinkel én dat terwijl de eigenlijke wedstrijd tijdens de nacht van zaterdag op zondag had plaats gevonden. Op bewegende beelden was het wachten tot je een (duur) seizoensoverzicht op VHS-tape vond bij een of andere standhouder op een motorcrosswedstrijd. Enkele jaren later, kon je op zondagochtend al de resultaten online raadplegen.

Geef mij toch maar de motorsportverslaggeving van 2019!

 

Volg ‘The Couch Racer’ op Twitter via: @TheCouchRacer

 

Foto: YouTube.com/Duke Video

Geschreven op 20 maart 2019
© Motoren & Toerisme