Conclusie
Suzuki heeft met deze GSX-S1000GX een geweldige reisraket gelanceerd. Het is een goed uitgebalanceerde motorfiets die dankzij z’n voor het huis vernieuwende technologie de kloof met de concurrentie een stuk verkleint. Het is een comfortabele, erg sportieve viercilinder, die de legacy van het merk in een erg uitgebalanceerd pakket samenbrengt. Daartegenover staat de BMW die duidelijk al bijna tien jaar evolutie achter de rug heeft en steeds beter en verfijnder wordt. De voorsprong op Suzuki blijft daardoor toch wel gewaarborgd. Het blok is nog performanter en zowel het rijwielgedeelte als de bedieningsorganen voelen allemaal net iets strakker en moderner aan. Zeker bij de remmen, het elektronische veringsysteem en het infotainment is het verschil nog duidelijk. Dat is echter ook zo in het prijskaartje, want in vergelijkbare trim is de Duitser toch snel 5.000 euro duurder dan de Japanner.
Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Bob Van Mol
De uitgebreide versie van deze vergelijkingstest vind je in de volgende editie van Motoren & Toerisme die vanaf 6 juni in de winkel ligt.