BMW Motorrad-baas Marcus Schramm over heden en toekomst van het merk

Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart kreeg onlangs de kans om met Dr. Marcus Schramm te spreken. De 57-jarige Duitser is sinds mei 2018 de CEO van BMW Motorrad.  Cathcart en Schramm blikten even terug, maar vooral vooruit!

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto's: Alan Cathcart, BMW Motorrad

 

Over 2020: “Moesten we in 2020 voor de tiende opeenvolgende maal onze verkoopcijfers verhoogd hebben, dan hat dat een geweldig verhaal geweest. Maar ook nu zijn we eerlijk gezegd heel tevreden over het voorbije jaar. We benaderden immers de verkoopcijfers van recordjaar 2019! Dat we het tweede beste jaarresultaat ooit konden neerzitten, in het jaar waarin een pandemie uitbrak, hebben we te danken aan de inzet van onze dealers en importeurs.”  

Over de lancering van de R18:Ondanks de coronacrisis bleef de lancering van de R18 en de productie ervan goed op koers. Op de eerste dag van de heropstart van de Spandau-fabriek in Berlijn, begonnen we al meteen met de productie van de R18. Dat was niet vanzelfsprekend, want zelfs in normale omstandigheden is het niet makkelijk om met de productie van een model dat zo radicaal anders is, te beginnen. Bovendien reageerde ook de markt positief, de hele R18-productie voor 2020 was uitverkocht. Hoeveel exemplaren dat exact waren, zeg ik liever niet, maar het gaat om een getal dik in de vier cijfers.”

Over BMW’s verdere plannen in het cruiser-segment:Van een productie van de R18 in South Carolina (waar BMW ook een auto-assemblagefabriek heeft) is zeker geen sprake. Deze motorfiets is niet specifiek voor de Verenigde Staten bestemd maar voor de hele wereld. Nu prijkt er ‘Berlin Built’ op de R18 en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Ik kan natuurlijk geen specifieke details over een toekomstig model onthullen, maar het cruiser-segment is nu eenmaal het grootste boven de 500 cc. Dat maakt dat er voor ons nog zeker ruimte is om een model onder de R18 te positioneren. Overigens hebben we met het 1800 cc boxer-blok van de R18 nog meer plannen. We lanceerden al een Classic-versie, maar in de komende maanden komen er nog R18-varianten bij.”

Over stedelijke mobiliteit: “Stedelijke mobiliteit speelt een belangrijke rol voor BMW Motorrad. We zullen in de toekomst ons gamma dan ook aanzienlijk uitbreiden met producten die daarop gericht zijn. Daarbij zal de verbrandingsmotor geen rol meer spelen, het recent voorgestelde Definition CE04 studiemodel is alvast een voorsmaakje daarop. Deze producten voor stedelijk verkeer komen er op redelijk korte termijn aan.”

Over elektrische motorfietsen: “Elektrische aandrijvingen zal ook een grote rol gaan spelen bij motorfietsen. Maar op dat vlak moet er dan eerst wel aan een aantal belangrijke vereisten voldaan worden. We hebben het dan over de ontwikkeling van de celtechnologie en de uitrol van laadinfrastructuur. Dat geldt met name wanneer we het hebben over het recreatief gebruik van motorfietsen, en voor langere verplaatsingen. Wanneer er verder ontwikkelingen zijn in de juiste richting dan zullen we zeker met nieuwe producten komen. Met onze Vision DC Roadster hebben we al laten getoond hoe die er zullen uitzien. Dit studiemodel wordt dan ook in de komende jaren de basis voor een productiemodel.”

Over de toekomst van de verbrandingsmotor: “Ik ben het hier niet mee eens dat conventionele motorfietsen met verbrandingsmotoren in de komende 10 jaar zullen verdwijnen. Benzine-motorfietsen en elektrische motorfietsen zullen naast elkaar bestaan. Het hangt vooral af van het tempo waarmee aan de basisvereisten voor elektrische motorfietsen (zie stukje hierboven) voldaan wordt, hoe vlug de ontwikkeling zal verlopen.”

Over het nieuwe M-submerk:Net zoals de R18 hebben we de M1000 RR niet zomaar gelanceerd. Je mag je dus aan meer interessante BMW Motorrad M-producten in die groeirichting verwachten.

BMW Motorrad CEO Schramm heeft nog plannen met het M-submerk.

Over BMW Motorrads team in het WK Superbike: “Tom (Sykes) en Michael (van der Mark) zijn beiden erg sterke rijders. Bovendien legde Tom door z’n ontwikkelingswerk ook de basis voor de M 1000 RR. Tot dusver speelde hij een grote rol in de evolutie van de superbike en dat zal hij ook dit jaar blijven doen. Uiteindelijk zullen we zien wie van hen beiden het sterkst voor de dag zal komen. We zullen wellicht een gezonde strijd tussen beide rijders zien, die samen BMW Motorrad naar een hoger niveau zullen tillen.”

Over de komst van Chinese concurrenten: “Je kan je wellicht inbeelden dat we de verrichtingen van onze concurrenten op de globale motormarkt van dichtbij volgen. Het eerste dat ik erover wil zeggen is dat concurrentie fundamenteel is voor ons succes. Het betekent dat wij als BMW Motorrad het beter en beter willen doen om de rangschikking te blijven aanvoeren. Vanuit mijn perspectief  zijn alle concurrenten dan ook erg welkom. Ik kan je verzekeren dat het doel dat we voor ogen hebben, het nummer 1 in het premium-segment worden, is. En daar werken we nog steeds heel erg hard aan. Wat nu specifiek die Chinese concurrenten, en er zijn ook nog anderen, betreft; het is mogelijk dat ze state of the art-technologie ontwikkelen. Het is ook best mogelijk dat ze die technologie gewoon kopiëren. Maar wij, bij BMW Motorrad, hebben wel één heel belangrijke troef en dat is ons merk. Je kan niet zomaar een merk op de markt gooien, het vergt immers veel tijd vooraleer je een sterk merk hebt neergezet. Op dat vlak hebben we zeker een voordeel op onze concurrenten en dus ben ik niet bevreesd.” 

Schramm mikt met BMW Motorrad op de nummer 1-positie in het premium segment.

Over waar BMW Motorrad over vijf jaar zal staan: “BMW zal over vijf jaar waarschijnlijk tot een sterk belevingsmerk uitgegroeid zijn. Daarbij is voor mij persoonlijk de rijervaring die je op onze motorfietsen beleeft prioriteit nummer één. We zullen tegen dan ook onze portfolio naar andere segmenten uitgebreid hebben, iets waar we ondertussen al daadwerkelijk mee begonnen zijn. Dat zal uiteraard ook in de richting van e-mobility zijn, maar over vijf jaar gaat het wellicht ook over zwaardere elektrische motorfietsen. Ik zie ook grote kansen in nieuwe marktsegmenten. Met de R18 arriveerden we pas in de tweede helft van 2020 op de Amerikaanse markt. Dus daar begint het nog maar pas. Ik zie dan ook een groot potentieel voor ons in de Verenigde Staten, maar tegelijkertijd zie ik ook een significante groei in China, dat in de toekomst een nog belangrijkere markt zal worden voor ons. Mijn doel is duidelijk: ik wil dat BMW Motorrad de nummer 1 op de markt voor premium motorfietsen wordt. Het zou helemaal perfect zijn mochten we dat doel al in 2023 bereiken, want dan vieren we onze 100e verjaardag en hebben we een bijkomende reden om te vieren.”

Geschreven op 11 februari 2021
© Motoren & Toerisme