Benelux Trophy Wegrace

In het laatste weekend van juli staat traditiegetrouw de ‘Open Trophy’ op het stratencircuit van Chimay op de kalender. Nadat vorig jaar de races helemaal geschrapt werden door de gekende pandemie, mochten er dit jaar wel toeschouwers op de taluds en achter de vangrails plaatsnemen. Dit zorgde dan ook alleen maar voor blije gezichten bij het toch wel talrijk opgekomen publiek, de organisatoren, de sponsors, die nog eens 'live’ naar hun rijders konden kijken en de bondsmensen die alles in goeie banen leidden. Zonder al te erge ongevallen is dit opnieuw een promotie voor de nationale wegracerij. 

Tekst en foto’s: Jan Vermeer

Vijfennegentig kaarsjes mocht de club van Chimay ondertussen uitblazen op hun circuit, waar ooit de roemruchte GP des Frontières werd verreden en sedert heel wat jaren de Belgische manche van het International Road Racing Championship (IRRC). Een organisatie die is ontstaan uit de vroegere 3 Nations Cup. Na Zolder en de Nürburgring was Chimay de derde race voor de Benelux Trophy en het BK, waarbij in elke klasse verwoed strijd werd geleverd voor de podiumplekken. Het werden races die meer dan het bekijken waard waren.

Bian en Maurer naar dubbel bij IRRC. 

De Fransman Pierre-Yves Bian bij de Supersport en de Zwitser Lukas Maurer bij de Superbikes, waren veel te sterk voor de concurrentie en lieten een dubbele zege optekenen. Bian won met ruim verschil tweemaal voor Ilja Caljouw, Christian Schmitz en de Tsjech Petr Najman, die beiden eenmaal de derde plaats voor hun rekening namen. Ook hier hetzelfde fenomeen, waarbij net als in de Benelux Trophy steeds minder SSP600 motoren aan de start komen, van Belgische zijde zelfs niemand. Bij de SBK was het heel wat spannender met millimeterverschillen op de meet tussen Maurer en Didier Grams. Grams had vooraf laten weten er dit jaar nogmaals alles aan te willen doen om de titel binnen te halen, maar hij moest de duimen leggen voor de rijder uit het land van de koekoeksklokken. Laurent Hoffmann, bij de laatste race IRRC in 2019 nog op een 600cc, reed voor wat hij waard was in zijn eerste IRRC SBK wedstrijd, maar moest zich tevredenstellen met tweemaal de vijfde plaats. De IRRC vertrekt half augustus naar het Tsjechische Horice, ook wel de TT van het vasteland genoemd voor de volgende IRRC-race. Hier wacht 'Delaur’ een thuisrace wegens zijn Tsjechische partner. Davy Maes reed dan weer tweemaal naar een plek binnen de top tien, (9-9).

Pierre-Yves Bian

'Didi’ Grams te sterk voor Ancia en Claessen bij de SBK. 

Dat oudgediende Grams niet naar de races komt om een bijrolletje te spelen, bewees hij bij de wedstrijden om de Benelux Trophy SBK waarin hij tweemaal als eerste voorbij de dambordvlag kwam. De twee topfavorieten voor de SBK titel in de Benelux Trophy, Yan Ancia en Sander Claessen, streden voor wat ze waard waren, maar nadat Ancia door een schakelfoutje door het gras moest in de openingsrace, was de Duitser de sterkste. Aprilia-rijder Claessen (2-3) loopt in de tussenstand enkele tellers in op Ancia (4-2). Op de derde plaats in de tussenstand prijkt Wouter Aelterman. Bij de SBK Junior mocht Koen Brusten tweemaal op het hoogste trapje, waarbij hij een spannend titelduel uitvecht met Vincent Van Melderen. Bij de SSP zijn de drie eerste plaatsen in de tussenstand van de Benelux Trophy voor noorderburen met in deze volgorde, Van Hees, Hamberg en De Goede. Zij zullen naar alle waarschijnlijkheid de strijd in de 600cc categorie voor hun rekening nemen en na enkele jaren nogmaals een Benelux titel meenemen naar Nederland. Een heroptredende Jonathan Lesceux mocht ook eenmaal als derde op het podium van de SSP. Ook hier een Junior klassement met Jimmy Ovaere (1-1), Nico Mannaerts, Bjorn Depret en Quentin Aussems op de podia. 

Sander Claessen

Roadrace toppers in de BTT. 

Waren er bij de vorige races vooral in de SBK enkele sterke gastrijders aan de start gekomen, dan is het nu de beurt aan de koersen voor twins in de Belgian Twin Trophy, waar enkele instituten aangaande ‘roadracing’ op de startgrid stonden. Eerst was er het Italiaanse VAS Engine Racing, uit de Milanese provincie, dat met twee Paton S1R motoren aan de start stonden voor P-Y Bian en Andrea Majola. De machines gingen zoals ze klonken, loeihard. Verder stond er met Stefano Bonetti, op zijn snelle Aprilia, een grootheid uit de laars m.b.t. straat racen aan de start. Bonetti is de snelste tifosi ooit in de Isle of Man TT en won in 2019 de SuperTwin race in de North West 200. Met de opening was er geen kruid gewassen tegen Bian, voor Majola en Nico Verelst op zijn Ducati 690. In de herneming, zonder Bian die ook al twee races in de SSP reed, nam Majola resoluut de leiding, om enkele honderden meters gewoon... stil te vallen. Claessen:”Ik zat in het wiel van de Paton die dan gewoon met een plof stilviel.”, waarna de Italiaan vervolgde, “Ik was dan ook verrast toen met één druk op de startknop de motor gewoon terug aansloeg.” Majola die als laatste vertrok ‘bulderde’ letterlijk en figuurlijk door het ganse deelnemersveld om uiteindelijk derde te worden. In de slotmeters maakte de bebaarde Majola de podiumplek nog afhandig van Bonetti en Lannoo, die al enkele ronden kampten voor die derde plaats. Drie rijders flitsten in een goeie seconde voorbij de finish. Wat een inhaalrace. Verelst (3-2) poogde Sander Claessen de zege afhandig te maken maar kwam enkele tientallen meters te kort. Claessen op zijn Aprilia RS660 leidt in de tussenstand in de BTT SuperTwin terwijl Christophe Carlier dit doet bij de SuperStock. Banjamin Vanacker is autoritair leider in de CB500 Trophy en Denny Lannoo maakte Claessen de leiding afhandig in de Aprilia RS660 Dealer Cup Belgium nadat Claessen in de eerste wedstrijd met pech langs de kant kwam te staan.

Andrea Majola en Stefano Bonetti

Nog heel wat andere klassen. 

Chimay staat altijd garant voor een overvol programma en dat was ook deze editie het geval. Het Nederlands-Belgisch duo Hilbert Talens-Frank Claeys wonnen tweemaal bij de sidecars en tegelijkertijd bij de F2 1000cc spannen. De zijspanraces hadden flink te lijden onder de coronapandemie, want geen enkele Britse rijder mocht de oversteek doen en traditiegetrouw zijn de spannen van over het Kanaal liefhebbers van de race in Chimay.  De broertjes Pierard en het duo Bertrand-Faisst mochten ook van Belgische zijde op het erebordes. De Fransen Leglise-Farnier waren tweemaal de sterksten van de F2 600cc zijspannen. Ludovic Landolfi won tweemaal de klasse Youngtimer SBK, terwijl er ook stevige duels waren bij de andere klasse met iets oudere motoren, de EVO1-2 en de IPC125-250. Deze laatsten zijn tweetaktmachines met de Honda RS125 of nog de Yamaha TZ 250. Pareltjes uit de GP's van enkele decennia terug. Het racen met klassieke motoren vindt steeds meer aanhang bij de motorliefhebbers. Bij de tweetakten luisteren de winnaars naar de namen Billiet, Huon de Penanster, Depierreux of nog Lafineur. Gohy en Antoine waren op hun Kawa ZXR400 de snelsten in de EVO2 categorie, terwijl Pronier en Stefaan Vanmaekelbergh de EVO1 wonnen. 

De volgende races voor de Benelux Trophy titels volgen op 7 en 8 augustus op het circuit van Assen tijdens Jack’s Racing Day. U hoort het goed, Gamma Racing Day is na tien edities dood, lang leve Jack 's Racing Day. Ook hier is een groot aantal toeschouwers toegelaten met een Covid-safe ticket. Te bewijzen op de app of op papier. Een reservatie voor een tribuneplaats is te boeken voor één luttele euro. Voor de paddock moet wel meer neergeteld worden.

Alle uitslagen van Chimay vind je hier 

https://results.ris-timing.be//circuit/chimay/2021/index.htm

Geschreven op 2 augustus 2021
© Motoren & Toerisme