10 motorfietsen voor 2019: 4. Yamaha Ténéré 700

Zelden heeft een constructeur een toekomstig model zoveel geteased als Yamaha dat met de Ténéré 700 deed. De middenklasse allroad dook reeds in 2016 op tijdens de EICMA in Milaan, toen nog als T7. De T7 was dan nog maar een concept-motorfiets, maar wel een waarop journalisten mochten testrijden.

Op EICMA 2016 stelde Yamaha het T7-prototype voor.

Een jaar later dook de machine opnieuw op tijdens de Yamaha-presentatie aan de vooravond van de EICMA. Dit keer ging ze als Ténéré 700 World Raid door het leven. De suffix ‘World Raid’ moest wellicht de reis- (en offroad-) capaciteiten van de motorfiets benadrukken. Wederom volgde er een jaar waarin de machine in fabelachtige landschappen in Australië, Noord-Afrika, Zuid-Amerika én Europa geteased werd. Yamaha speelde daarbij zowel ex-Dakar-coryfeeën als David Frétigné en Alessandro Botturi, als ervaren motorreizigers als Herbert Schwarz en Nick Sanders uit. 

Een jaar later ging dezelfde Yamaha als Ténéré 700 World Raid door het leven.

In november vorig jaar bevestigde Yamaha dan eindelijk waarop de fans – die de machine ondertussen ruimschoots gemaakt had – op zaten te wachten: in 2019 gaat de Ténéré 700 (zoals hij nu officieel heet) in productie.

Yamaha gebruikt de naam ‘Ténéré’ al sinds medio jaren ’80 voor haar allroads. En dus riep de nieuwe machine veel herinneringen op bij ietwat rijpere motorrijders. Zij herinneringen zich de Ténéré wellicht ook nog als de gelijknamige ongenadige duinenwoestijn uit de beginperiode van de Dakar-rally.

 

De Ténéré 700 in Competion White-uitvoering.

Yamaha steekt dan ook niet onder stoelen of banken dat de Ténéré 700 een avonturen-motorfiets is. Kortom, een motorfiets voor lange reizen over veelal onverharde wegen. Met de CP2-motor – die we ook kennen van de MT-07 – vond Yamaha een krachtbron die de juiste balans had tussen vermogen en zuinigheid. Brandstofverbruik kan immers een bepalende factor zijn als je door onherbergzame gebieden reist. Yamaha claimt dat je met de tankinhoud van 16 liter meer dan 350 km kan afleggen.

De Ténéré 700 ademt de sfeer van Rallyraids uit. Dat merk je aan de slanke lijn, de agressieve viervoudige LED-koplampen en het hoge maar smalle windschermpje en de handbeschermers. Ook de wielmaten – 21 duims vooraan, 18 duims achteraan – zij een goede indicatie van de offroadcapaciteiten van deze motorfiets. Het silhouet van de Ténéré 700 lijkt dan ook heel sterk op dat van de WR450 Rally, Yamaha’s Dakar-wapen.

 

De Ténéré 700 in Power Black-kleurenstelling.

Tijdens het twee jaar durende ‘teasing-proces’ toonde Yamaha de machine telkens in de iconische blauw/zwarte kleurstelling. Maar de productieversie van de Ténéré 700 komt in drie verschillende kleurstellingen: Ceramic Ice, Competition White en Power Black.

De nieuwe Yamaha Ténéré 700 zal in de tweede helft van dit jaar op de markt komen. Een historisch moment want niet alleen, zal het dan meer dan tweeënhalf jaar geduurd hebben vooraleer het model eindelijk op de showroomvloer stond, maar ook omdat het lang geleden is dat een Japanse constructeur nog eens zo’n compromisloos model als de Ténéré 700 lanceerde.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Yamaha

Geschreven op 23 januari 2019
© Motoren & Toerisme