10 motorfietsen voor 2019: 1. KTM 790 Adventure (R)

De motorfiets die de meeste aandacht trok op de EICMA in Milaan en waarop tijdens het Brusselse Salon wellicht het meest proef werd gezeten, is de KTM 790 Adventure ®. Met de introductie van de 790 Adventure speelt KTM opnieuw volop in het sterk bezette  middensegment van de allroads.  Een segment waarin ook BMW (met de F 850 GS), Ducati met de Multistrada 950, Honda (met de Africa Twin), Triumph (met de Tiger 800), Suzuki (met de V-Strom 1000) en Yamaha (met de Ténéré 700) in vertegenwoordigd zijn.

De stormachtige ontvangst van de 790 Adventure (R) heeft wellicht alles te maken met het feit dat KTM toch te boek staat als de offroad-specialist bij uitstek in de motorindustrie. Met successen in zowel het WK Motorcross, het AMA Supercross-kampioenschap, het WK Enduro en de Dakar heeft KTM toch een bepaalde eer hoog te houden inzake offroad-capabele motorfietsen.

 

Met een hoger windscherm en straatbanden is de basisversie van de 790 Adventure vooral op weggebruik gericht.

KTM baseerde zich voor de 790 Adventure R op LC8c-motorblok, dat we ook van de 790 Duke kennen. In z’n allroad-versie werd dit blok echter iets teruggeschroefd. Zo daalde het maximale vermogen van 105 naar 95 pk (aan 8000 opm). De paralleltwin van 799 cc fungeert eveneens als dragend element voor het buizenframe. Daardoor kon het gewicht laag gehouden worden. KTM geeft 189 kg op als drooggewicht voor zowel de 790 Adventure als de 790 Adventure R.

Helemaal gevuld herbergt de verticaal geïntegreerde tank –waardoor het zwaartepunt van de motorfiets erg laag ligt van de 790 Adventure 20 liter benzine. Volgens KTM volstaat die hoeveelheid voor een actieradius van meer dan 450 km. Je kan dus flink kilometers afmalen met de 790 Adventure. Het smalle zadel situeert zich op 830 mm hoogte, maar je kan het ook 20 mm hoger verstellen.

De 790 Adventure is ook inzetbaar als toermachine. KTM heeft de nodige koffers op de optielijst staan.

Zoals we dat van moderne motorfietsen gewoon zijn heeft de KTM 790 Adventure heel wat elektronische rijhulpmiddelen. De gasbediening verloopt via ride-by-wire. De berijder kan kiezen uit drie rijmodi Street, Offroad en Rain. Optioneel kan daar de Rally-modus aan toegevoegd worden, al behoort die op de R-versie van de 790 Adventure wel tot het basispakket. Het ABS-systeem van de 790 Adventure werkt ook offroad en onder hellingshoek. Daarnaast hoort ook het tractiecontrole-systeem tot de basisuitrusting. Optioneel kan er ook nog een quickshifter en een cruise control-systeem toegevoegd worden.

Alle elektronica beheersen doe je via het TFT-dashboard en de knoppen op de linker stuurhelft. Via het MyRide-systeem van KTM kan je ook je smartphone of intercom-systeem (via bluetooth) bedienen.

De 790 Adventure R leunt bij KTM's rallymachines aan.

Is de basisversie van de 790 Adventure vooral op weggebruik gericht, dan is de R-versie offroad-gericht. Dat komt tot uiting in een extra rijmodus (Rally), langere veerwegen 240 mm ipv 200 mm), een iets langere wielbasis en een volledig instelbare schokbreker. Ook de voorvork is iets forser op de R-versie, met een diameter van 48 mm (ipv 43 mm). Verder is het windschermpje iets korter en komt de R-versie op offroad banden.

De R-versie van de 790 Adventure heeft langere veerwegen, noppenbanden en een lager windscherm.

Met de 790 Adventure en de R-versie daarvan heeft KTM twee troefkaarten in handen om de lucratieve middenklasse van het allroad-segment te domineren. Dat het voor de 790 Adventure deels uit z’n Dakar-ervaring putte, hoeft niet te verwonderen. Het zou immers haast onbegrijpelijk zijn om niets te doen met de jarenlange dominantie in die legendarische wedstrijd, de nog steeds een cultstatus heeft.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM Images

Geschreven op 31 januari 2019
© Motoren & Toerisme