Het checklijstje: Vijf zaken die je moet checken voor je eerste rit van het seizoen

Als we de weersvoorspellingen mogen geloven, krijgen we komend weekend prima weersomstandigheden voor een eerste motorrit van het seizoen. Hoog tijd dus om je motorfiets aan een  pre-seizoensinspectie te onderwerpen. Wij lijsten alvast vijf aandachtspunten voor je op.

 

1. De verzekeringspolis

 

Niet iedereen verzekert z’n motorfiets het jaar rond. Check dus één week voor je terug begint te rijden of je verzekeringspolis niet vervallen is. Is dat toch het geval dan kan je eventueel op zoek gaan naar een voordeligere polis.

2. De vloeistoffen

Benzine, motorolie, rem- en koelvloeistof vormen als het ware de levenssappen van je motorfiets. Dus is het logisch dat we daar extra aandacht aan besteden:

 

- Benzine: Normaal gezien kan je best wel een winter lang de benzine in je tank laten. Problematisch wordt het als de tank niet boordevol zit. In dat geval kan er door condensatie roestvorming ontstaan. Check dus visueel of je geen roestdeeltjes in je benzine ziet drijven.

 

- Motorolie: Controleer ook je olie of zoek op wanneer je ze voor het laatst ververst hebt. Aangezien de viscositeit van olie verandert, ververs je best jaarlijks je motorolie. De aanvang van een nieuw motorseizoen is een uitstekend moment omdat te doen.

 

- Remvloeistof: Controleer het peil van je remvloeistof-reservoir. Let daarbij ook op de kleur. Is de remvloeistof niet meer transparant dan is de remvloeistof aan vervanging toe.

 

- Koelvloeistof: Vul de koelvloeistof bij tot iets voor de rand van het reservoir.

 

3. De banden

Controleer het profiel van je banden. De wet schrijft voor dat een motorband een minimum profiel van 1,6 mm moet hebben. Controleer ook de bandenspanning. De optimale bandenspanning vind je op de zijkant van je band. In de handleiding van je motorfiets vind je ook de voorgeschreven bandenspanning.

 

4. De batterij

Test in de aanloop naar het nieuwe motorseizoen ook je batterij. De meeste motorbatterijen zijn 12V-exemplaren. Je test ze met een multimeter. Bedraagt de spanning van je batterij 12,6V of meer dan is ze helemaal opgeladen. Als de batterij slechts 12V aangeeft betekent dit dat de batterij opgeladen moet worden. Bedraagt de spanning minder dan 10,5V, dan is de batterij wellicht defect en moet je ze vervangen met een nieuw exemplaar.

5. De remmen

 

Check de staat van je remschijven. Bemerk je een kromming van de remschijven of stel je groefvorming vast? In dat geval moeten je remschijven vervangen worden door je dealer. Controleer ook visueel  je remblokken. Zit er nog voldoende materiaal op de remblokken?  Test ook de remdruk door een paar maal stevig in je remhendel te knijpen. Als de remhendel weinig weerstand biedt, betekent dit dat het peil van je remvloeistof te laag is, waardoor je moet bijvullen.  

 

Tekst: Redactie M&T

Foto's: Bigstock, Archief M&T

Geschreven op 12 februari 2019
© Motoren & Toerisme