Getest: 3 draagbare compressorpompen

De juiste bandendruk is belangrijk, dat weet elke motorrijder. Heb je wel eens een lekke band geplugd, of wil je zelf je bandendruk bijstellen op een lange reis of na een etappe onverhard? Neem dan een compacte compressorpomp mee. Ik testte drie modellen van verschillende groottes uit.

Elke zelfbedruipende motorrijder heeft wel eens een bandenplugkit gebruikt. Zo’n plug bespaart je een rit met de takelwagen als je een lek rijdt, maar het oppompen met  CO2-cartouches is best vervelend. Zo weet je nooit precies hoeveel cartouches je nodig zal hebben, en tijdens het vullen krijg je geen indicatie van de actuele bandendruk. Maar nu elektronica en batterijtechnologie steeds beter en compacter wordt, zijn er handige oplossingen op de markt. Mini-compressorpompen passen perfect onder je zadel of in je motorkoffer.

Ik test drie modellen. De EasyPump van Bosch is intussen al enkele jaren oud: de pomp ligt ergonomisch in je hand, het display is duidelijk leesbaar en de pomp komt met accessoires om ook ballen of kleine watersportartikelen op te pompen. Ik vergelijk deze met twee modellen van het Nederlandse merk Coolado. De tPump XS is hun new kid on the block: met z’n miniscule afmetingen past hij letterlijk in je broekzak, en volgens Coolado is dit de kleinste compressorpomp met ingebouwde manometer op de markt. Het grotere broertje is de tPump XL. Met twee cilinders pompt die sneller en aan een groter debiet dan de XS. Bovendien zit deze XL vol extra functies: een handige LED-lampje én de mogelijkheid om andere apparaten op te laden via de batterij van de pomp. Powerbank en powerpomp?

Mini-krachtpatser of maxi-alleskunner?

Als test pomp ik mijn achterband (170/60-17) verschillende keren op van 0 naar 2,9 bar. De tPumpXS speelde dat gemiddeld klaar na 6 minuten en 30 seconden puffen. Het grote broertje, de tPumpXL, gooit twee cilinders in de strijd en deed het zo op minder dan 2 minuten. De EasyPump werkt het stilste van de drie, maar pompte wel gemiddeld 9 minuten en 10 seconden.

Pomp je twee keer een achterband vol, dan hou je best nog wat batterij over om nog een medereiziger uit de nood te helpen. De batterij van de EasyPump scoorde het slechtst, en was meer dan half leeg na twee banden. De tPump XS bleek een kleine krachtpatser, en ongeveer 70% van de batterij resterend na twee banden. Voor de tPump XL bleek het al helemaal een koud kunstje, met nog ruim 75% van de batterij resterend. Meer nog: de tPump XL is de enige pomp in deze test die je ook op 12V kan gebruiken wanneer de batterij leeg is. Meegeleverd in het handige draagtasje: USB-oplaadkabel en 230V- en 12V-stekker. Tot slot is de tPump XL de enige pomp die ook in de markt gezet wordt voor auto- en camperbanden. Ik testte de XS en de EasyPump ook op een kleine autoband: dat bleek ook te werken, al ging dat wel tergend traag.

"De tPump XL is de enige pomp in deze test die je ook op 12V kan gebruiken wanneer de batterij leeg is"

Conclusie

Als ik op reis ga, dan gooi ik zonder twijfel de Coolado tPump XL in m’n reiskoffer. Met bijna 900 gram sleur je dan wel wat gewicht mee, maar de pomp zit verpakt in een handig tasje, kan ook als powerbank gebruikt worden én is dankzij de 12V-stekker ook bruikbaar wanneer de interne batterij leeg is.

Dan heb je de Coolado tPump XS, met als grootste troef net het formaat. Als mijn motorbagage thuis blijft, dan past dit pompje netjes onder mijn zadel. De batterijduur is een beperkende factor, maar die is ruimschoots groot genoeg om meerdere banden op te pompen. Bovendien laadt de pomp in slechts 1,5 u op van 0 naar 100%.

De Bosch EasyPump doet z’n werk, maar je moet er wel even op wachten en de batterijduur blijkt ook niet alles. De technologie voelt dus wat verouderd, maar de Bosch is wel de meest ergonomische optie. Het display is het best leesbaar en het handvat wordt niet warm tijdens het oppompen, in tegenstelling tot de kleine tPump XS. Dat de EasyPump al enkele jaren op de markt is, heeft ook z’n voordelen: deze pomp is getest door duizenden gebruikers en bijgestuurd waar nodig.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Foto’s: Maarten Van Caesbroeck, Bosch en Coolado

Geschreven op 2 mei 2024
© Motoren & Toerisme