Getest: Lindstrands Sunne combi

Lindstrands is een Zweeds merk met een rijke geschiedenis, die teruggaat tot 1891. In de jaren 50 van de vorige eeuw begonnen ze laarzen voor motorrijders te ontwikkelen. Sinds de overname door de Finse groep Duell Bike in 2019 is het merk aan een heuse wedergeboorte bezig.

Een aantal jaar geleden testten we hier al de Oman jas/broek-combinatie, die nog altijd in het gamma zit en ons erg beviel. De Sunne die we het afgelopen seizoen in heel diverse omstandigheden mochten voelen verschilt daar echter grondig van. In tegenstelling tot de Oman is de Sunne opgebouwd uit gelamineerde lagen, waarbij het waterdichte membraan rechtstreeks in de stof is verwerkt. Er zit wel een isolerende jas in, maar het waterdichte membraan zit in de shell zelf. Je moet dus niet nadenken over wat je wel en niet aandoet, enkel als het heel koud is kan je het vestje bij aandoen, maar persoonlijk verkies ik een extra thermische onderlaag zonder die binnenjas.

Droog

Het grote voordeel van gelamineerde motorkledij is dat de buitenlaag ook gewoon droog blijft in een plensbui. Het textiel slorpt weinig vocht op en de kledij wordt dus niet zwaarder en moet ook niet (of amper) drogen tijdens die nacht in het hotel. Een combinatie van een Dryway+ membraan en Durable Water Repellent (DWR) textile staan daarvoor garant. Niet gelamineerd textiel dat goed gemaakt is kan je ook droog houden, maar het draagcomfort blijft met laminaat in natte omstandigheden een stuk hoger. Je koelt ook minder af door rijwind in combinatie met een doordrenkte buitenlaag. In de praktijk blijkt dat ook in bijna alle omstandigheden perfect te werken. De Sunne moest zich slechts eenmaal een beetje gewonnen geven tijdens een urenlange zondvloed in de Vogezen, het water liep in beken over het asfalt, en sijpelde ook wat tot op mijn borstkas. Mogelijk slorpte mijn onderkleding het langs de buik omhoog, want mijn schouders en armen bleven wel mooi droog. Geen perfecte score dus, maar de omstandigheden waren wel extreem. Bij gewoon regenweer ondervond ik nooit problemen.

Draagcomfort

Wel een perfecte score haalt de Sunne op draagcomfort. Waarbij het meest opvallende het lage gewicht is van de vest-broek combinatie. Traditioneel zijn motorpakken wat dik en weinig soepel, maar daar is bij deze Sunne geen sprake van. Je voelt natuurlijk dat je beschermende kledij aan hebt, maar vervelend wordt het nooit. Ook de binnenvoering is zelfs in rechtstreeks contact met de huid zacht en aangenaam. Je krijgt niet dat synthetische gevoel dat soms wel aan de orde is.

De pasvorm zat mij ook prima en dat moet voor bijna elke lichaamsbouw het geval zijn, want je kan met heel wat stelbanden en drukknoppen aan de slag om de voor jou perfecte constellatie te maken. Enkel met de halssluiting bleef ik af en toe wat sukkelen. Die zou iets ruimer mogen aangrijpen met meer bereik om te variëren in functie van de helmsluiting en eventueel onderkledij. Soms sprong de sluiting vanzelf los, zeker bij het dragen van een sjaal, helmmuts of buff. Ook de afneembare kraag is in die zin geen ideale oplossing. Bij Siberische temperaturen zou ik hem overwegen, maar meestal hindert het eigenlijk meer dan het echt helpt. In Zweden komt dat misschien wel van pas, maar bij ons biedt het weinig meerwaarde.

Dertig plus

Het voorbije seizoen hebben we ook zelden te kampen gehad met vriestemperaturen, en daarom kan ik niet echt getuigen over de Sunne in die omstandigheden, maar lekker warm was het des te meer. Vaak is dat een argument om toch voor een drielagig pak te kiezen omdat je het membraan dan kan verwijderen en rijwind meer vrij spel geeft. De ingenieurs van Lindstrands hebben echter een zeer goede doorwaaistrategie uitgekiend. Met twee ritsen open je grote flappen ter hoogte van de borst, en onder de schouders zit een permanente opening zonder rits die bedekt is met een overhangende flap. Regen kan er niet in, maar de wind blaast er mooi doorheen. Als je ook nog eens de grote ritsen aan de onderarmen opent, kan je moeiteloos 30+ temperaturen aan. En als je dan toch door een wolkbreuk verrast wordt, kan je, met de nodige voorzichtigheid, al rijdend alles terug sluiten. Dat bespaart gehannes met ritsen op de rug of een membraan dat je op de pechstrook terug moet inritsen. Zo combineert de Sunne het beste van twee werelden. En dat geldt ook voor de broek, al zijn de grote ventilatieopeningen iets minder weldadig dan die op het bovenlichaam. Tot slot verdient ook de praktische kant van de Sunne een pluim, want je hebt een heel scala aan (waterdichte) zakken waar je alles wat je maar mee wil nemen op een dagje uit handig en niet storend in kan opbergen. Voor grotere zaken zoals een lunchpakket of zelfs waterflesje is de ruime zak onderaan de rug erg handig, al houdt het opbergen van harde voorwerpen altijd een risico in bij valpartijen.

Duizend min

We hebben het, even hout vasthouden, opnieuw niet kunnen testen maar de Sunne staat volgens zijn geloofsbrieven ook op veiligheid boven elke verdenking verheven. De CE-1 protectoren aan ellebogen, schouders, knieën en dijen garanderen in samenwerking met de HI-ART verstevigde punten op impactgevoelige plaatsen een bescherming van niveau AA, wat op een enkele uitzondering na voor textielpakken de hoogste standaard is, en al helemaal in deze prijsklasse.

Want die is bijzonder scherp voor wat je allemaal krijgt. De vest kost zonder korting 529 euro en de broek 399. Voor minder dan 1000 euro heb je dus een gelamineerd pak met topbescherming waar je het hele jaar door comfortabel mee op pad kan. Enkel een rugbeschermer zit niet in het basispakket, maar raden wij toch aan om bij te bestellen. Naast de sobere grijze kleurstelling, is er ook nog zwart en oranje, en bruin met hiviz-accenten. Zo kan iedereen naar smaak en ‘assorti’ met de motor stijlvol op pad.   

Geschreven op 13 oktober 2022
© Motoren & Toerisme