Getest: Arai Quantic Snake Red

Arai heeft met de Quantic een helm in huis die zich richt op de sportieve toerrijder, maar die eigenlijk bijna elke motorrijder zal bevallen. Naar goede traditie van het Japanse bedrijf is veiligheid het absolute leidmotief, maar met de Quantic combineren ze dat prima met comfort en uitstraling. Na een jaar intensief gebruiken dragen we hem nog met plezier.

In het gamma van Arai plaatst de Quantic zich iets toeristischer dan de Profile-V, maar hij heeft ook een aantal extra snufjes in huis en met de spoiler oogt hij ook iets anders. De basisvorm van alle Arai’s is gelijklopend en dat is een gevolg van hun volgehouden veiligheidsstrategie. Hoe boller en gladder een helm is, hoe beter druk en impact bij een valpartij worden weggeleid van het hoofd en de levensbelangrijke inhoud daarvan.

Die doorgedreven filosofie heeft ook als gevolg dat Arai nooit een ingebouwd zonnevizier voorziet. Dat neemt plaats in, heeft een impact op de vorm en creëert een zwakke plek in het geheel. Er zijn echter oplossingen voor, waarover dadelijk meer. De grote spoiler achteraan de Quantic lijkt dan ook enigszins in tegenspraak met die visie, maar hij is er op gelijmd en zou bij een crash instant loskomen. Dat impliceert dat hij bij intens gebruik ook zou kunnen lossen, maar dat kunnen wij niet bevestigen. Ik heb hem in mijn bagage bij vluchten wel altijd nog wat secuurder verpakt dan ik soms met andere helmen doe.

 

ECE R22-06

De basis van de Quantic is een buitenschaal uit één stuk omschreven als een ‘Periphereally Belted e-Complex Laminate Construction. Een Nederlandse vertaling is er niet voor en ik ga me er zelf ook niet aan wagen. Kort door de bocht is dit een zeer stevige constructie, die tegelijk ook gewicht bespaart. Per twee helmmaten voorziet Arai ook een andere buitenschaal, en dat doen niet veel merken hen na. De binnenschaal bestaat uit zacht geëxpandeerd polystyreen (EPS) bekleed met nylon.

In die constructie zit de binnenbekleding in drie uitneembare delen, die in verschillende maten beschikbaar zijn om de perfecte pasvorm te bieden. Bij de kaakstukken kan je zelfs een laagje van 5 mm mousse verwijderen om nog verder te verfijnen. Het geheel voldoet als een van de eerste helmen aan de nieuwe ECE R22-06 standaarden. Intern wordt de Quantic volgens de makers zelfs nog strenger getest. Arai heeft dat veilige geheel ook nog eens behoorlijk licht kunnen houden, want de Quantic gooit met 1.570 gram een doorsnee gewicht in de schaal.

Topventilatie

De binnenvoering van de Quantic voelt na een jaar gebruik nog bijzonder luxueus en comfortabel aan, en paste voor mij prima in standaard setting. (Pasvormen zijn persoonlijk, en Arai heeft me altijd van nature goed gezeten.) Bij het opzetten van de helm glijdt het geheel vlot over je kruin, en de stof schuurt of irriteert niet. Hinderlijke naden zijn er evenmin. Prima dus.

Het meest opvallende comfortaspect is echter de ventilatie, die van een ongekend niveau is. Arai heeft in deze helm de jarenlange ervaring uit de motorsport samengebracht om in totaal liefst 13 ventilatieopeningen haast onzichtbaar te verwerken, zeven ingaande en zes uitgaande. Het meest spectaculaire is de frontale 3D-inlaat die fraai achter het logo verstopt zit. Daarnaast kan je ook via de kin, het vizier en op de kruin luchtinlaten in twee stappen openen. Onder de grote spoiler zit een instelbare uitlaat en ook onderin en lateraal kan lucht ontsnappen. Dit geheel biedt een wereld aan flow-flexibiliteit en met alles open krijg je een weldadige bries rond het hoofd, zonder dat het overdreven luid wordt of er rijwind hinderlijk in je gezicht blaast. Zelfs bij stevige regen blijft ook alles droog door het ingenieuze ontwerp. We hebben zelden een integraalhelm getest waarop je zo goed kan ventileren. Een echt pluspunt.

Pro Shade

Nog een pluspunt is de pinlock die standaard wordt bijgeleverd. De verdienste van die prachtuitvinding moeten we hier niet meer toelichten, en helmen die dat niet standaard hebben, vertrekken met een stevige achterstand. Halverwege onze testperiode was de producent zo vriendelijk om ook nog een pinlock toe te sturen met een meekleurend effect onder invloed van zonlicht. Daardoor moet je geen tweede donker vizier aanschaffen en wordt ook het gebrek aan een interne zonneklep gecompenseerd. De pinlock wordt niet heel donker, maar in het merendeel van de dagelijkse omstandigheden volstond het prima. Voor de extra zonnige dagen koos ik voor een zonnebril, maar wie wil kan ook opteren voor de merkeigen Pro Shade, een extra vizier dat langs de buitenzijde op het standaardvizier wordt geplaatst en opklapbaar is.

Vermeldenswaardig zijn ook nog het feit dat er voldoende ruimte is voorzien voor een communicatieset en dat er een emergency release-systeem aanwezig is. Dat laat toe om bij een ongeval de helm vlot te verwijderen bij het slachtoffer door eerst de wangstukken snel weg te kunnen nemen. Al hebben we dat gelukkig niet hoeven testen. Een duidelijke waarschuwing wijst er ook op dat het enkel in noodgevallen gebruikt mag worden, anders kan er beschadiging optreden. Een dubbel D-sluiting blijft het veiligste systeem, dus dat is waar Arai voor kiest.

Onhandigheidje

Heeft deze Quantic dan echt geen nadelen? Toch wel. Arai kampt al een tijdje met een structurele onhandigheid die ze niet willen of kunnen wegwerken. Het vizier sluit doordat er een gaatje over een pinnetje schuift linksonderaan. Om het terug te openen moet je op een klein klepje duwen waardoor het vizier al enkele millimeter hoger in een vetilatiestand springt. Om het helemaal te openen moet je met een vinger tegelijk van je gezicht weg en opwaarts bewegen. 

Dat gaat behoorlijk stroef en voelt erg onnatuurlijk. Met dikke winterhandschoenen wordt het zelfs heel moeilijk. Met de koppeling ingeknepen voor een stoplicht is het ook een hele onderneming om het vizier even te openen voor wat extra zuurstof. Ik heb er na enige tijd wat handigheid in ontwikkeld, maar omdat wij wel meer helmen gebruiken was het toch altijd opnieuw wat gehannes.

Een ander struikelblok zou de prijs kunnen zijn. Wij zagen de Quantic in uniforme kleur vanaf € 680 opduiken in online winkels. De exemplaren met kleurtjes gaan rond de € 750 de deur uit. Dat is zeker niet goedkoop, maar de kwaliteit, het onderliggende veilige ontwerp, de superieure ventilatie en de hoogstaande keuring, maken dat zeer aanvaardbaar. Met mijn specifieke design heb ik ook heel wat complimenten verzameld, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.      

Samenstelling: Tom Vander Sande

Geschreven op 22 juni 2023
© Motoren & Toerisme