Oordopjes met Active Noice Cancelling getest

Geluidsoverlast op de motorfiets is een door veel rijders onderschat euvel. Het eigen motorgeluid, de rijwind en ander verkeer produceren samen een oorverdovend gebulder dat op termijn je gehoor blijvende schade kan berokkenen. Los daarvan wordt je als rijder ook sneller vermoeid als je trommelvliezen continu bestookt worden en ligt de concentratie lager door al te veel auditieve prikkels. Gehoorbescherming is dan ook een belangrijk aspect van motorrijden.

Over de talloze types oordopjes hebben we de laatste jaren al meermaals geschreven, maar vaak blijft het een persoonlijke keuze. Er zijn echter voldoende betaalbare oplossingen op de markt zodat ieder wat wils kan vinden voor weinig geld. Het dragen van oordopjes is in mijn ogen dan ook een ‘no-brainer’. Maar ik vroeg me al een tijdje af of het niet beter kan. Technologie dringt door in alle aspecten van ons dagelijkse leven, en zelfs in motorkledij, met bijvoorbeeld elektronische airbags en helmen met ingebouwde communicatie.

Sony WF-1000XM4

ANC

Als motorjournalist heb ik het voorrecht om vaak rond te reizen, en in de cabine van een vliegtuig draagt tegenwoordig een groot deel van de passagiers een hoofdtelefoon met Active Noice Cancelling (ANC). Zonder te technisch te worden zijn die toestellen uitgerust met technologie die het omgevingsgeluid meet en een omgekeerd golf van dat geluid uitzendt, waardoor je oor geen geluid waarneemt. Die technologie is de laatste jaren erg verfijnd en in omgevingen met stabiel achtergrondgeluid zoals in een vliegtuig werkt dat geweldig. Je stapt echt merkbaar minder vermoeid af.

Samsung Galxy Buds2

Sony vs. Samsung

Naast grote opzichtige hoofdtelefoons zijn er de laatste jaren ook oordopjes op de markt verschenen die hetzelfde kunnen, en ondertussen soms zelfs beter. Dat bracht me op het idee om die dopjes ook eens te testen in een motorhelm. Enerzijds hebben zij immers al de functie van een oordopje en filteren ze vanzelf al wat geluid, maar daarnaast kan je ze ook gebruiken om de commando’s van je GPS te horen of muziek te beluisteren (al is dat op de motorfiets ook niet altijd een goed idee). Als ze dan bovendien nog eens het geluid actief kunnen blokkeren is het helemaal geweldig.

In de praktijk blijkt die theorie echter minder rooskleurig dan het leek. Concreet onderwierp ik twee exemplaren van belangrijke producenten aan deze test. Enerzijds de Galaxy Buds2 van Samsung, en Sony voorzag me van de WF-1000XM4, hun meest geavanceerde model en door specialisten beschouwd als de nieuwe maatstaaf in z’n klasse. De verschillen tussen de twee sets zijn zowel technologisch, vormelijk als prijstechnisch behoorlijk groot. De dopjes van Sony zijn een stuk duurder en kosten afhankelijk van de webwinkel rond de 200 euro, de Galaxy Buds2 kan je soms vinden voor iets meer dan de helft. Daar staat tegenover dat de Sony’s een stuk groter zijn en technologisch geavanceerder, zeker op gebied van de ANC. Gespecialiseerde tech-websites zijn het daar unaniem over eens, en je kan hun uitgebreide vergelijkingen makkelijk vinden.

De Samsung dopjes (links) steken veel minder uit en hinderen daardoor bijna niet als je ze draagt in een helm. Bij Sony ligt dat moeilijker.

Pasprobleem

In de motorpraktijk blijkt de toepassing echter nog problematisch. De ronde, kleine Galaxy Buds passen perfect onder elke helm. Zeker met een buff op je hoofd en oren blijven ze mooi op hun plek zitten en storen ze helemaal niet tijdens de rit. Maar het ANC is niet performant genoeg om motorgeluiden mooi te filteren. Het samenspel van alle geluiden op de motor blijkt nog te complex om weggefilterd te worden. Je hoort het systeem letterlijk achter de feiten aanhollen en dat is soms nog vervelender dan het geluid op zich. Als oplossing tegen geluidshinder voldoen ze dan ook niet.

De Sony oordopjes bewijzen dat ze dat wel kunnen. Ik heb ze eerst getest in een Lazer Jethelm en die kon ik (ook met een buff aan) redelijk vlot opzetten terwijl de oortjes op hun plek bleven. Door de grotere bouw van de dopjes voelde ik wel wat druk op de oren, maar dat was doenbaar. Eens ik reed was het ook merkelijk stil in mijn helm. De combinatie van natuurlijke blokkering door het ‘memory foam’ op de dopjes en de zeer performante ANC werkt goed. Bij plotse hoofdbewegingen (waardoor de frequentie van het geluid wijzigt) moest de software even corrigeren, maar het werkt dus wel. Ook GPS-instructies en muziek kwamen mooi door. Stilstaand kan je zelfs de ingebouwde microfoon gebruiken voor gesprekken, maar al rijdend lukte dat niet. Het probleem van de WF-1000XM4 werd echter duidelijk toen ik probeerde met andere helmen. Bij een integraal of adventure helm kreeg ik op geen enkele manier de helm op mijn hoofd met de oortjes op hun plek. De grotere bouw en scherpe randen zorgden ervoor dat de oortjes bij het opzetten achter de rand van de helm blijven hangen. Bij een systeemhelm kon ik het geheel wel opzetten, maar zodra het kinsttuk dicht ging werd de druk op de oren te groot om comfortabel rond te rijden. Bij de Samsung’s lukte dat bij alle helmen wel, maar als geluidsbescherming is dat dan weer geen oplossing. Het zou kunnen dat het bij sommige specifieke helmen wel lukt, maar we mogen concluderen dat het niet evident is.

Conclusie

Deze hoogtechnologische oordopjes doen perfect waar ze voor gemaakt zijn en op vliegtuigreizen en in andere omstandigheden heb ik van beide genoten. De Sony’s zijn duidelijke performanter, maar ook een stuk duurder. Als je een muziekpurist bent, lijkt dat dan ook de juiste keuze. De Samsung’s zijn goedkoper, compacter en voldoen voor normaal gebruik ook prima. In een helm kan je ze dus ook gebruiken als luidsprekers om je GPS te horen, maar als gehoorbescherming voldoen ze niet. De conclusie kan dan ook enkel zijn dat deze systemen op dit moment nog geen bruikbare toepassing zijn voor motorfietsen. Enkel in een jethelm met ruim plaats rond de oren zou je de MF-1000XM4 al kunnen overwegen. Het blijft dus nog even wachten op nog compactere modellen met verder verfijnde technologie. We verwachten ook al een tijd dat grote producenten als Sena of Cardo in hun helmsystemen ANC zouden integreren, maar het feit dat ze dat (nog) niet doen wil zeggen dat het technologisch niet zo evident is. Toch nog even die klassieke oordopjes gebruiken dus.         

In een een jethelm kan je de Sony's eventueel wel gebruiken, en het ANC werkt dan ook.

Tekst: Tom Vander Sande - Foto's: Samsung, Sony

Geschreven op 11 april 2022
© Motoren & Toerisme