Yamaha Ténéré 700 Ride out

Testrit met onze lezers

Yamaha heeft een leuk concept te pakken! Met een karavaan van het belangrijkste nieuwe model trekt de marketingmachine door Europa om potentiële kopers warm te maken. Net als vorig jaar mogen we enkele kritische lezers uitnodigen, die met talloze jaren rijervaring op de meest uiteenlopende motoren de ideale recensenten zijn. Ik laat mijn mening deze keer achterwege en geef het woord aan onze lezers.

Dirk Ongena

“Van bij het lekken van de eerste foto’s had ik al een boontje voor het model. De Ténéré 700 ziet er rank en hoog uit zoals een offroader er moet uitzien. Ik was verbaasd dat ik met mijn 1m78 zonder problemen met beide tippen de grond kon raken en niet moest balanceren. Eveneens vind ik de koplamp met 4 kleine LED’s een prachtig detail.

De eerste kilometers waren wat onwennig, zeker als je van een tourbuffel als de BMW RT overstapt, maar al vlug voel je je vertrouwd op de Ténéré. Het CP2 blok bulkt van de souplesse en je kan zowel schakellui rondtuffen als de hogere toeren opzoeken. De gasrespons is direct zonder agressief over te komen. De 74 paardjes zijn meer dan voldoende om vlot door het dagelijks verkeer te laveren en voor het offroad rijden, maar op de autosnelweg vind ik het maar net voldoende. Niet dat hij je daar in de verlegenheid brengt maar ik heb liever wat power te over. Het kleine windschermpje doet wel verbazend goed zijn werk, maar voor ritten op de autosnelweg mocht het iets groter zijn.

De versnellingsbak werkt soepel alhoewel ik meerdere malen te maken kreeg met een valse neutrale bij het terugschakelen tussen vier en drie. Dit kan uiteraard te maken hebben met het testexemplaar waar ik mee reed dat duidelijk sporen had van “mishandeling”. Voor mij mocht, mede door mijn grote handen, de koppelings- en remhendel iets verder staan maar deze waren niet instelbaar. Bij sommige andere lezers had ik opgevangen dat ze zelfs te ver stonden. Bij deze een gemiste kans van Yamaha om die niet standaard te voorzien, jammer...

De Ténéré 700 stuurt precies en stabiel en zelfs offroad kan je hem heel gemakkelijk van koers doen veranderen door met je knieën een impuls te geven tegen de benzinetank. De standaardinstelling van de achtervering vond ik met mijn honderd kg wat te slap. Op slecht wegdek met een vlotte rijstijl voelde ik hem regelmatig in de bochten pompen maar nooit heb ik het gevoel gehad dat hij je in de problemen brengt. Gelukkig kan je de veerinstelling manueel instellen. Eveneens positief is het uitschakelbare ABS voor als je offroad gaat. Naar mijn mening grijpt deze veel te vroeg in op onverhard. Eveneens positief is dat dit al rijdend kan worden uitgeschakeld maar de bedieningsknop had beter op het stuur gestaan i.p.v. op het instrumentenpaneel dat je alle nodige info meegeeft zolang je al zittend rijdt. Bij een rechtstaande houding staat het instrumentenpaneel te verticaal om duidelijk te kunnen aflezen.”

Chris Ruttens

“Mijn eerste indruk van de motor is dat hij zeer volwassen is, zeer degelijke kwaliteit heeft van remmen, voorvork, wielen, frame, dashboard-inrichting, etc.….. Enfin de ganse motor maakt een zeer robuuste indruk en is gebouwd met de betere materialen en afgewerkt voor het zwaardere werk, zoveel is duidelijk. Hij mag als eens neergelegd worden, veel schade zal er niet aan zijn en dit is toch wel een must voor een allroad. Want een allroad is hij wel degelijk.

En laat ons eerlijk wezen, negentig procent van het motorvolk koopt een zogezegde allroad voor de looks en om er eventueel verdere reizen mee te ondernemen al dan niet met duo, maar offroad ho, ho, ho…. Daar zijn deze jongens te zwaar voor. Voor het echte allroad, daarmee wil ik zeggen zowel on -als offroad (en niet alleen gravelwegen), is deze jonge atleet gebouwd. Op alle soorten ondergrond gedraagt hij zich voorbeeldig en vertrouwd; Hij haalt geen bokkensprongen uit en geeft je echte feedback zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het rijwielgedeelte, vering en stoppers doen hun werk zeer punctueel en geven vertrouwen. Het dashboard is zeer overzichtelijk en robuust. De verschillende gegevens kunnen via een selectieknop op het stuur geraadpleegd worden.

Kortom het geheel ziet er heel gelikt uit en het rijdt schitterend. Dit is nog een motor pur-sang zonder de toeters en bellen met instelbare fratsen (rijmodi), maar een echte no-nonsense motor. Die dingen zijn toch maar gemaakt om stuk te gaan en laat ons wel wezen, dat kunnen we missen als kiespijn. De Yamaha Ténéré is bovendien beschikbaar als 35 kW model voor de A2 rijbewijzen. Vergis u niet, zowel on –als offroad beschikt hij over genoeg spieren  en fysiek om het verbazend goed vooruit te laten gaan. Bochten neemt hij met gemak en correcties kunnen zelfs op het allerlaatste moment gegeven worden. Hij vergeeft het je allemaal. Als je avontuurlijke reizen wil ondernemen is dit je partner. Eén ding kan ik echter aanmerken en dit zal wellicht aan mezelf liggen maar aan de rechte vorm van het stuur kon ik maar niet wennen wat niet wegneemt dat het zich zeer goed van zijn taak kwijt. Eén van de beste motoren waar ik tot nu toe op gereden heb en ik overweeg zelfs om er één te schaffen. En waar je helemaal vrolijk van wordt is dat zijn prijskaartje beduidend lager ligt als dat van zijn zogezegde concurrenten, die er eigenlijk zelfs niet zijn. Dit is een echte motor, no bull-shit. Proficiat Yamaha.”

Frank Vyncke

“De motor ziet er heel goed uit. Goed afgewerkt met een functioneel instrumentenbord. De “toren” met voorbereiding voor GPS is een groot voordeel. Het geheel van de moto heeft een avontuurlijk uiterlijk. What you see is what you get.

Het blok vond ik het beste van de motor. Heel soepel en genoeg koppel in alle versnellingen – het maakte niet uit in welke versnelling je reed on- en offroad, je kreeg koppel wanneer je het vraagt. Offroad in 3de en je moet naar niets kijken – in 2de als het pittiger mag zijn maar je moet op geen enkel moment je in bochten wringen om te verleggen omdat je in een foute versnelling zit. Op de baan gaf de motor een vlotte respons. Voorwiel even lichten ging ook zonder problemen, alhoewel je voelt dat dit een tweecilinder is en geen monocilinder die bruter reageert op een gasbeweging. Door de soepele motor ontbreekt het de Ténéré wat aan gretigheid bij acceleratie – het speelse in het terrein ontbreekt. Mijn exemplaar stond goed afgeveerd – de vering kan ingesteld worden dus veronderstel ik dat iedereen dit naar eigen goesting kan regelen.

De T7 stuurde strak in het terrein, dat is aangenaam voor een iets zwaardere motor. Je hebt niet het gevoel dat je constant moet bijsturen waardoor je efficiënt door het terrein rijdt. De T7 kan duidelijk offroad aan en de gemonteerde banden waren een goede mix voor on- en offroad. Op de baan stuurt die heel goed en in de bochten kan je de motor sturen als een enduro.

Wie offroad reizen/trips wil maken en één motor kan/wil kopen zou ik hem aanraden. Het soepele blok, de volledige afwerking, de looks… Hij heeft het helemaal om een allround reisenduro te zijn. TET rijden op minder technische plaatsen is uitermate geschikt voor deze motor. Het is dus een allrounder gericht op 30% offroad. Het is geen “trail to trail” machine waar je enkel de baan gebruikt om naar de volgende sectie offroad te rijden. Hij heeft hiervoor teveel onroad eigenschappen. Ik vraag me echter af of veel mensen die motor gaan kopen om op reis te gaan – andere modellen geven meer comfort en weinigen gaan voor 70/30 offroad reizen. Om een echte offroad motor te zijn is hij iets te zwaar (fun factor ontbreekt dan) – om een echte reismotor te zijn heeft hij wat te weinig comfort.”

Jan Buyle

“Ik was in het begin bang van de hoogte van de motor, vandaar dat ik voor de Ténéré gekozen heb met het lagere zadel. Achteraf bleek dit totaal niet nodig te zijn. De motor is smal, licht en makkelijk te hanteren waardoor die hoogte niet zoveel uitmaakt. Het rijwielgedeelte blonk uit bij offroad en slechte wegen. Ik schrok van het gemak waarmee je de Ténéré in zand, kiezel en graswegen instuurt. Omwille van zijn lage gewicht en uitstekend rijwielgedeelte denk ik dat deze motor zowel de beginnende als de ervaren adventure rijder kan bekoren. En dit zowel op de weg als op het onverharde!

Qua vermogen en motor blonk de Yamaha zeker uit. Het blok leverde meer dan voldoende vermogen en trok van onderin tot tegen de begrenzer mooi door. Ook in de hogere versnellingen trok hij onderin sterk op met een zalig klappend motorgeluid kenmerkend voor de CP2 motor. Op de snelweg was 120-140 km/u perfect doenbaar zonder enige vorm van trillingen. Enkel de gasrespons vanaf gesloten gasstand naar partiële gasstand was nogal ruw, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de emissienormen waaraan de machine moet voldoen.

En ja het uiterlijk valt niet veel over te zeggen. Hij ademt gewoon puur adventure uit. Geen poespas elektronica, lange veerwegen, Dakar geïnspireerd kuipwerk, spaakwielen, rally banden.... Ik vind het zeer geslaagd.

En dat Yamaha dit alles voor onder de 10.000 euro kan aanbieden is gewoon prachtig voor het motorrijdend Vlaanderen. Zo blijft er nog wat geld over voor al je avontuurlijk reizen, offroad lessen en adventure gear! Nog even sparen voor mij, maar de kans is groot dat er een Ténéré in de garage zal komen te staan.” 

Charly Gotlib

“Van een redelijke offroad ervaring met reeds 31 jaar woestijn rally's onder de laarzen, waarvan enkelen op een motor, en als Harley die hard, moet ik zegen dat ik zeeeeer positief verrast werd door het fenomenale koppel en de ‘maniabiliteit’ van de T7

Het offroad gedrag is simpelweg indrukwekkend en het heeft nog een zeer goede houding op de baan ook.

Al bij al zeker een aanrader !”

Kristof Norré

“Qua looks zit het heel goed. De Yam oogt slank en wendbaar en tegelijk stoer en degelijk. Vooral de rood-wit kleurstelling waar ik mee reed viel in de smaak bij mij. De tower-achtige kopkuip doet denken aan Dakar machines. Op het asfalt is het vooral het blok dat een aangename indruk nalaat. Boterzacht. Mist misschien wat pit maar een heel aangename vermogensafgifte. Insturen vraagt wat meer input maar eens op traject voelt hij erg stabiel. Van dit type machine verwacht je niet veel meer dat we ze biedt. Offroad gaat alles vlot als we over brede gravelbanen en veldwegen blazen. Eens het smaller wordt verwacht je dat het gewicht parten zal spelen maar dat viel goed mee. Ik was zelfs verbaasd van de stabiliteit toen ik in een vrij diep smal spoor terecht kwam. Van die sporen waarin ik de voorkant van mijn Husqvarna 701 enduro al meermaals in verloor. De spreiding van de versnelling vond ik erg goed en dankzij het blok was er geen man overboord als je eens te hoog in versnelling zat. Toen één van de lezers in het struikgewas verdween kwam het gewicht wel even naar boven. Ik was bijna mijn evenwicht verloren toen ik wou afstappen om de man te helpen. Voor meer technische offroad zal de rol van het type rubber en de kunsten van de piloot van belang zijn lijkt mij. Maar met de Ténéré 700 geraak je quasi overal.

De vele kwaliteiten van de Ténéré zullen menig big adventure rijders kunnen overtuigen , zeker als offroad op hun bucket list staat. Volgend mij is de cc inhoud aan de toog al lang niet meer zo indrukwekkend als vroeger, dus met de verkoop van de Yamaha zal het wel goed komen. Een knap model met veel kwaliteiten, sterke prijs en een mooie naam. Ik blijf bij mijn Husqvarna 701 enduro met Supermotard setje wegens de inzetbaarheid, het blok met wat meer karakter en net dat ietsje makkelijker offroad rijden maar ik ben absoluut onder de indruk van de Ténéré.””

Bart Herremans

De Ténéré ziet er zeer goed afgewerkt uit en is van zithoogte ook te doen voor mensen van mijn lengte (174 cm). De vering bekoorde me het meest en de pittige motor mag er zijn. De versnellingsbak is enorm vergevingsgezind maar op de autoweg was ik aan het zoeken naar een zevende versnelling. Er is maar één ding dat me doet twijfelen om hem aan te schaffen en dat is het gebrek aan een DCT automaat, die miste ik al na een kwartier.”

Foto's: Dieteren Sport

Geschreven op 29 juli 2019
© Motoren & Toerisme