De R7 was de laatste telg uit Yamaha’s CP2-familie die nog een update tegoed had. Beter laat dan nooit, maar dat maakt deze update gelukkig niet minder uitvoerig.
De R7 was de laatste telg uit Yamaha’s CP2-familie die nog een update tegoed had. Beter laat dan nooit, maar dat maakt deze update gelukkig niet minder uitvoerig.
De belangrijkste kenmerken:
De R7 wordt voortaan uitgerust met een elektronisch gashendel. Dit zou resulteren in een soepelere koppelcurve die meer lineair aanvoelt. Qua effectief piekvermogen en -koppel wijzigt er echter niets: de R7 maakt nog steeds 73,4 pk en 68 Nm.
De ride-by-wire, zoals dat in het Engels heet, opent een hele nieuwe wereld op gebied van elektronica. Zo krijgt de R7 nieuwe rijmodi en, dankzij de toevoeging van een IMU, nu ook bochtengevoelige rijhulpsystemen. Er zijn vijf rijmodi: Sport, Street, Rain, Custom 1 en Custom 2, waarvan die twee laatste instelbaar zijn.
Qua elektronica zien we bochtengevoelige tractiecontrole (drie niveaus), Slide Control (drie niveaus), Lift Control (anti-wheelie), motorremcontrole (twee niveau’s). Nieuw is ook de toevoeging van een Launch Control System, dat een optimale acceleratie vanuit stilstand belooft.
Navigeren door de instellingen doe je met Yamaha’s nieuwe stuurschakelaars en een 5-inch TFT-scherm – dat nu ook een extra Track lay-out kreeg met de nadruk op rondetijden. Leuke toevoegingen zijn ook cruisecontrol en een snelheidsbegrenzer.
Interne verbeteringen in de versnellingsbak zouden de R7 ook soepeler doen schakelen dan voordien, en een nieuwe generatie op-en-neer quickshifter moet dat extra in de verf zetten.
Om de stijfheid en stabiliteit te vergroten, werd ook het stalen buizenframe grondig vernieuwd. Het resultaat is een verbeterde torsie-, longitudinale en laterale stijfheid, zonder dat de motor daardoor zwaarder werd. Zo klokt de R7 nu af op een rijklaar gewicht van 189 kilogram, inclusief 14 liter benzine in de tank.
Als aanvulling op de aanpassingen aan het frame, heeft de 41 mm UPSD-voorvork nu ook aluminium zuigerstangen in plaats van stalen exemplaren. Zo is het interne gewicht met 350 gram afgenomen, wat het stuurgedrag lichter maakt. De voorvork is nu ook volledig instelbaar.
Om de rijderspositie comfortabeler te maken, werd het stuur verplaatst en werd de brandstoftank hertekend. Zo kunnen rijders hun lichaamsgewicht makkelijker verplaatsen bij het nemen van bochten. Bijgevolg werd de zithouding ook een halve centimeter lager (nu 830 mm).
Tot slot werd ook de het design onder handen genomen: het frontoppervlak werd verkleind, terwijl de R7 toch zijn kenmerkende centrale koplamp behoudt. Ook zijn de richtingaanwijzers voortaal geïntegreerd in de achteruitkijkspiegels, wat de slanke look van de R7 complementeert.
Om de 70ste verjaardag van Yamaha te vieren, zal de R7 beschikbaar zijn in een nostalgische wit-rode kleurstelling, alsook het herkenbare Icon Performance (blauw) en Midnight Black (zwart). De nieuwe R7 wordt vanaf april 2026 in de showrooms verwacht.
Tekst: Maarten Van Caesbroeck
Foto's: Yamaha Europe