Yamaha aanwezig in de drie grote wielerrondes

De wielerliefhebbers onder onze lezers zullen het allicht al gemerkt hebben. Sinds dit jaar is Yamaha nadrukkelijk aanwezig in het wielrennen. Het merk met de gekruiste stemvorken heeft namelijk een overeenkomst gesloten met wielerpromotors RCS en A.S.O. Yamaha belevert beide promotoren met de Niken. Door de LMW-technologie (Leunende Multi-wielen) van z’n voortrein, is de Niken uitermate geschikt om in te zetten tijdens bergetappes. En die zijn er nogal in zowel de Giro D’Italia, de Tour de France als in de Vuelta.

 

Yamaha’s campagne in het wielrennen begon op 9 maart in de Strade Bianche, een koers die door het Italiaanse RCS georganiseerd wordt.  RCS is de drijvende kracht achter het wielrennen in Italië en dus ook promotor van de Giro d’Italia, die nu volop aan de gang is. Daarnaast zet RCS de Nikens ook in voor klassiekers zoals Milano-San Remo en de Giro di Lombardia.

Anderzijds werkt Yamaha ook samen met Amaury Sport Organisation (A.S.O.) in Frankrijk. Daar werden de Nikens voor het eerst ingezet voor Paris-Nice. En later dit voorjaar waren de Yamaha’s ook in La Flèche Wallonne en Liège-Bastogne-Liège te zien. Door de deal met A.S.O. vervangt Yamaha ook Kawasaki als officieel motorleverancier voor de Tour de France. Een straffe ‘coup médiatique’ dus. Aan het eind van de zomer zullen de Yamaha Nikens ook nog ingezet worden tijdens de Vuelta a Espana, een eveneens door A.S.O. georganiseerde rittenkoers.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Yamaha

Geschreven op 23 mei 2019
© Motoren & Toerisme