Welke airbags bestaan er en wat mag dat kosten?

Airbagvesten, ze lijken nog relatief nieuw in de motorwereld. En toch dateert de eerste airbag-save in de racerij al van november 2007. Toen klapte het Dainese D prototype dat de Oostenrijker Michael Ranseder droeg open, bij z’n uitstap in een grindbak op het circuit van Valencia. 

Ondertussen werden airbagvesten verplicht in de Wegrace WK’s (MotoGP, WK Superbike) en zien we ze ook meer en meer op de openbare weg. Airbagvesten hebben het voordeel dat ze actief werken en zich dus bij een aanrijding of crash automatisch met lucht vullen nog voor de rijder de impact voelt. Airbagvesten bieden dus meer bescherming aan de romp, de rug en de nek. De snelheid waaraan de airbag een crash detecteert en zichzelf opvult is daarbij dus van cruciaal belang, en die snelheid kan van systeem tot systeem variëren.

Steeds populairder

Airbags voor motorrijders zijn dus oorspronkelijk een ontwikkeling uit de racerij – die nog steeds essentieel is voor de evolutie van motorkledij – maar vandaag worden ze steeds meer gedragen door gewone motorrijders. Sommige airbagvesten kan je over je motorjas dragen, andere onder je vest waar ze ook niet meteen opvallen. Motorkleding-specialist Steven Vanzeebroeck van Vanzeebroeck Motors uit Sint-Pieters-Leeuw zegt dat meer en meer Belgische motorrijders overtuigd zijn van het nut van airbagvesten. Omdat Vanzeebroeck in z’n zaak in de Brusselse rand zowel Frans- als Nederlandstalige klanten over de vloer krijgt, heeft hij een goede kijk op de populariteit ervan in de verschillende landsgedeelten. Volgens Vanzeebroeck is de airbag nét iets beter ingeburgerd bij Franstalige motorrijders. Franse merken als Helite en In&Motion waren onder de eersten die op de airbag-kar sprongen, misschien zit dat er voor iets tussen.

Vanzeebroeck, die naar eigen zeggen zelf een airbagvest van Ixon draagt tijdens zijn motorritten, vindt wel dat de politiek een geste mag doen. Op airbagvesten betaal je namelijk nog steeds 21% BTW, anders dan de 6% BTW op andere motorkleding. Dit vanwege de aanwezige elektronica in de airbagvesten. Voor Vanzeebroecks stelling valt dus inderdaad iets te zeggen, want de medische kosten na een crash met airbagvest zouden systematisch lager zijn dan bij andere motorkledij. Een verlaging van het BTW-tarief op airbagvesten voor motorrijders ligt echter nog lang niet op tafel, zowel op nationaal als Europees niveau.

Airbag-systemen

Grosso modo kunnen we twee types airbagvesten onderscheiden. Enerzijds heb je mechanische systemen, anderzijds elektronische. 

Bij die eerste fungeert een schietkoord als ‘activator’. Het schietkoord is de verbinding tussen je vest en je motorfiets. Bij een val trekt het schietkoord strak waardoor een CO2-capsule je vest opvult. Dit systeem bestaat intussen het langst, en activeert trager dan elektronische equivalenten. Het voordeel is dan weer dan een mechanische airbag doorgaans minder kost. Zowel de aankoopprijs is lager, en na een kleine crash kan je de airbag gewoon zélf herladen met een nieuwe C02-capsule.

Airbag systemen
De mechanische vest van Bering waar je duidelijk het schietkoord ziet.

Het tweede systeem is de elektronische airbag. Sensoren berekenen op basis van je bewegingen of de airbag al dan niet in actie moeten schieten. Dit systeem is dus afhankelijk van een batterij. Wanneer de airbagvest geactiveerd is, gaat er aan de voorkant van de vest een lampje branden. Sommige systemen laten hun gebruiker ook ‘voelen’ dat ze aan staan en waarschuwen hen op dezelfde manier wanneer de batterijduur ten einde loopt. 

Helite E-turtle
De elektronische module van Helite.

Boven of toch onder?

Airbagvesten zijn een relatief nieuw product en daarmee evolueren ze snel. Dat maakt ook dat er een verschil is in de manier waarop ze gedragen worden. Mechanische versies van kunnen, omwille van het schietkoord, alleen boven een leren of textiele motorvest gedragen worden. Bij de elektronische versies kan je ze ook onder je motorjas dragen. Het voordeel van een airbag die je over je vest draagt, is dat die doorgaans aan een groter volume kunnen opblazen. Zo wordt bijvoorbeeld je nek ook geimmobileerd.

Welk systeem je ook kiest: het is erg belangrijk om de juiste maat airbag te kopen. Zo ben je zeker dat de airbag, ook opgeblazen, nog comfortabel zit. 

Extra kosten of niet?

Het verschil tussen mechanische en elektronische airbags is naast de aanschafprijs ook de onderhoudsprijs. Merken met een elektronisch systeem rekenen soms extra geld aan voor de updates, of hebben zelfs abonnementsformules om je airbag geactiveerd te houden. Daarbovenop komt nog eens de prijs van de heractivering na het afgaan van de airbag. Ook die kan behoorlijk verschillen van merk tot merk. Bij sommige merken is het systeem zo eenvoudig dat je de airbag in een handomdraai zelf kan aflaten, om nadien een nieuw gaspatroon te monteren. Bij andere merken moet de airbagvest dan weer verplicht via een erkend servicepunt passeren. Doe je dat niet en kies je er toch voor om je airbagvest op eigen houtje te heractiveren/herstellen dan riskeer je je garantie kwijt te spelen. 

Het is dus belangrijk om je goed te informeren voor je een bepaald systeem kiest. Wij helpen alvast een handje door enkele goede opties voor touring- en woon-werkmotorrijders op te lijsten: 

Helite E-turtle
De vesten van Helite kan je enkel boven de motorvest dragen. Deze geven de beste bescherming maar mooi is anders.
Airbag systemen

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Alpinestars, Bering, Dainese, Gimoto, Held, Helite en Bob Van Mol

Geschreven op 11 april 2024
© Motoren & Toerisme