Wat je moet weten over: Dashcams

Eerst en vooral, verwar dashcams niet met actiecamera’s. Dashcams beginnen automatisch te filmen van zodra je je contactsleutels omdraait, dat is bij een actiecamera niet zo. De beelden van de weg – zij het naar voren, naar achteren of in beide richtingen -worden in een loop gefilmd. Dat betekent dat de camera continue opneemt, en van zodra de geheugenkaart vol is worden de oudste beelden automatisch overschreven.  

Dashcams zien we al jaren in personenauto’s, taxi’s en vrachtwagens. Maar waarom niet op motorfietsen? Wij beantwoorden vier veelvoorkomende vragen over motorspecifieke dashcams.

Waarom zou ik een dashcam monteren?

Er zijn goede redenen waarom je een dashcam op je motorfiets zou monteren. De beelden die de dashcam maakt kunnen als bewijslast dienen, wanneer je een ongeval op de openbare weg hebt. Beelden van een ongeval kunnen zowel aan de politie (zie ook de reactie van Kijk Uit-presentatrice Sofie Lenaerts), als het gerecht, als aan verzekeringsmaatschappijen overgedragen worden. Besef echter wel dat die beelden in twee richtingen kunnen werken, enerzijds à décharge, maar ook à charge. Met andere woorden, de beelden die je zelf vanop je motorfiets hebt gemaakt, kunnen in een rechtzaak ook tegen jou gebruikt worden.

Mag ik dashcambeelden ook elders publiceren? 

Beelden die je met je dashcam maakt, mag je niet zomaar op je eigen Facebookpagina of YouTube-account zetten. Of toch niet in België, vanwege ieders recht op privacy. Wil je dashcambeelden openbaar maken in België, dan moet je in weze eerst toestemming vragen aan de gefilmde personen, en bij jij als houder verantwoordelijk voor de verwerking van hun persoonsgegevens onder de privacywet. Elders in Europa verschilt de wetgeving rondom dashcams van land tot land. In een aantal Europese landen zijn dashcams met een recordingloop zelfs verboden. Meer info over de wetgeving in België vind je hier. Hoe het in andere Europese landen zit, lees je hier.

Welke dashcams zijn geschikt voor op een motorfiets?

De markt van de dashcams voor motorfietsen is relatief klein en de prijzen ervan variëren naargelang de prestaties. Hieronder lijsten we enkele motorspecifieke dashcamkits op die je kan verkrijgen in België. De meeste van deze kits bestaan uit een camera met vooraanzicht en eentje met achteraanzicht.

Zowel Midland als Mio zijn verkrijgbaar via de webshop en filialen van www.louis.be.

Hoe werkt een dashcam op de motorfiets?

Sommige dashcams werken op de accu van de motorfiets (via een kabel), anderen hebben dan weer hun eigen batterij (of supercondensator). Hebben ze hun eigen batterij en raakt die onderweg leeg of vergeet je die op te laden, dan riskeer je dus dat je een voorval niet op beeld hebt. Al kan je natuurlijk altijd een reservebatterij meenemen.

Ook de beeldkwaliteit verschilt van dashcam tot dashcam, met de 4K beeldresolutie van de Innov K5 (voorcamera) als uitschieter. Je zal merken dat de resolutie van de meeste dashcams doorgaans lager is dan die van bijvoorbeeld actiecamera’s. Dat heeft te maken met de schrijfsnelheid en opslagruimte van een dashcam: het is namelijk belangrijker dat die snel en betrouwbaar beelden kan wegschrijven, eerder dan dat de resolutie van cinemakwaliteit is. Wij raden een dashcam aan met een minimumresolutie van 1080p, zodat alle elementen die een rol speelden in het ongeval, goed zichtbaar en herkenbaar zijn. 

Sommige motordashcams hebben een parkeermodus. Dat betekent dat ze beginnen te filmen wanneer de motor beweegt, bij een aanrijding vanuit stilstand of wanneer iemand op of aan je motorfiets gaat zitten.

Een ander belangrijk aspect is het beschermingsniveau. Om de waterdichtheid van elektronische toestellen als LED-lampen en cameralenzen te kwalificeren werd de IP-norm (International Protection) uitgevonden. Elke IP-classificatie bestaat uit twee cijfers, waarbij het eerste voor de bescherming tegen kleine objecten (steentjes) en stof staat. Het tweede cijfer wijst op de beschermingsgraad tegen water. Kortweg kunnen we stellen dat hoe hoger beide cijfers zijn, des te beter de dashcams beschermd zijn.

Tenslotte is er ook nog de installatie, sommige dashcam-kits zijn compleet, maar bij andere merken moet je dan weer de bevestigingsbeugel, de kabel(s) en eventueel de module afzonderlijk aankopen.

 

Tekst: Bart Jacobs, Maarten Van Caesbroeck

Foto's: Midland, Innovv

Geschreven op 6 juni 2024
© Motoren & Toerisme