Autostradevrees
Starten doen we bij BW Motors in Mechelen, een bedrijf dat zich profileert als verdeler van verschillende exotische merken met grootse plannen. De motorische verschillen tussen de te testen motoren zijn minimaal. Met uitzondering van de Super Soco, die elektrisch is aangedreven, putten de alle modellen hun kracht uit een simpel 125cc-blokje. De Hyosung is het buitenbeentje, met twee cilinders in plaats van een. Bij mijn weten is hij de enige in zijn soort, en zelfs de onervaren rijders onder ons merken dat deze tweecilinder een vloeiender karakter heeft dan de iets nukkiger eencilinders. Met deze cilinderinhouden moet je denken aan cijfers van 11 kW (15 pk) – de legale limiet – en ongeveer 12 Nm. Alle motorblokken vragen erom hoogtoerig te worden behandeld en houden er pas mee op rond de 9.000 opm. Motorisch zijn er enkel nuanceverschillen. Het onderscheid zit ‘m vooral in afwerking, uitstraling, rijgedrag en comfort. De Super Soco pakt het natuurlijk anders aan en is uitgerust met een koppelrijk elektrisch spinnenwiel. Er is een bizarre 150 Nm beschikbaar. Over pk-waardes wordt niet gesproken, maar het potente koppel is natuurlijk het getal waar de makers van elektrisch aangedreven motoren graag mee uitpakken. Op de CPX zelf heb je drie standen, die eenvoudig te bedienen zijn met een schakelaar. Die regelt vooral de maximumsnelheid en het acceleratievermogen. De scooter heeft zeker een vinnige acceleratie in zijn mars, maar het blijft beschaafd en beheersbaar; enkel op gladde ondergronden durft hij al eens opzij te wippen als je net op dat moment al het vermogen vrij spel geeft. De maximumsnelheid is wel begrensd op 90 km/u. De andere motoren flirten met een maximumsnelheid van net geen 120 km/u, al is die enkel te behalen in ideale omstandigheden. Iets te veel wind of bergop, en je kan die 120 per uur vergeten. Daarom nogmaals: het is weliswaar legaal om met deze motoren de autostrade op te bollen, maar ik kan het alleen maar afraden. De motoren zitten snel op hun tandvlees en er is zoveel meer plezier mee te beleven weg van grote verkeersaders.