Vergelijkingstest: A1-motoren

De A1-motoren stellen zich al jaar en dag ten dienste van de startende motorrijder en zijn een eventuele opstaptrede naar meer. De motorfabrikanten weten dat en spelen er handig op in. Enkel en alleen in onze online catalogus op onze website tellen we al meer dan honderd verschillende A1-modellen (2021). Tijd om zes nieuwkomers daarvan eens te testen.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto’s: Bob Van Mol

 

De grote merken schitteren door afwezigheid in deze test. Dat komt dus niet omdat ze niet actief zijn in deze discipline, maar de demo-motoren waren bij het organiseren van deze test helaas niet meer beschikbaar. Geen erg, want het resterende aanbod is rijkelijk; de iets minder bekende merken zijn het meest actief in de productie van deze opstappers. Zodoende kunnen we een zeer diverse club van zes motoren aan je voorstellen: de Hyosung Bobber, FB Mondial Flat Tracker, SWM Outlaw, Super Soco CPX, Peugeot Pulsion RS en de Orcal SK01. Hoewel deze namen je misschien niet zo veel zeggen – wat geen schande is – kan ik je nu al verklappen dat ik zesmaal aangenaam verrast werd. De lichtvoetige rakkers bezorgden ons gezelschap toch een dag vol rijplezier.

Autostradevrees

Starten doen we bij BW Motors in Mechelen, een bedrijf dat zich profileert als verdeler van verschillende exotische merken met grootse plannen. De motorische verschillen tussen de te testen motoren zijn minimaal. Met uitzondering van de Super Soco, die elektrisch is aangedreven, putten de alle modellen hun kracht uit een simpel 125cc-blokje. De Hyosung is het buitenbeentje, met twee cilinders in plaats van een. Bij mijn weten is hij de enige in zijn soort, en zelfs de onervaren rijders onder ons merken dat deze tweecilinder een vloeiender karakter heeft dan de iets nukkiger eencilinders. Met deze cilinderinhouden moet je denken aan cijfers van 11 kW (15 pk) – de legale limiet – en ongeveer 12 Nm. Alle motorblokken vragen erom hoogtoerig te worden behandeld en houden er pas mee op rond de 9.000 opm. Motorisch zijn er enkel nuanceverschillen. Het onderscheid zit ‘m vooral in afwerking, uitstraling, rijgedrag en comfort. De Super Soco pakt het natuurlijk anders aan en is uitgerust met een koppelrijk elektrisch spinnenwiel. Er is een bizarre 150 Nm beschikbaar. Over pk-waardes wordt niet gesproken, maar het potente koppel is natuurlijk het getal waar de makers van elektrisch aangedreven motoren graag mee uitpakken. Op de CPX zelf heb je drie standen, die eenvoudig te bedienen zijn met een schakelaar. Die regelt vooral de maximumsnelheid en het acceleratievermogen. De scooter heeft zeker een vinnige acceleratie in zijn mars, maar het blijft beschaafd en beheersbaar; enkel op gladde ondergronden durft hij al eens opzij te wippen als je net op dat moment al het vermogen vrij spel geeft. De maximumsnelheid is wel begrensd op 90 km/u. De andere motoren flirten met een maximumsnelheid van net geen 120 km/u, al is die enkel te behalen in ideale omstandigheden. Iets te veel wind of bergop, en je kan die 120 per uur vergeten. Daarom nogmaals: het is weliswaar legaal om met deze motoren de autostrade op te bollen, maar ik kan het alleen maar afraden. De motoren zitten snel op hun tandvlees en er is zoveel meer plezier mee te beleven weg van grote verkeersaders.

 

Twee van onze gelegenheidstestrijders

Guillaume de Kinderen

Huidig rijbewijs:          Al enkele jaren volledig A-rijbewijs.

Ambitie:                       Ik heb lang een motor gehad, maar ik heb die verkocht toen ik een auto had. Zeker na vandaag is de goesting enorm om terug iets te kopen, maar voorlopig gebruik ik mijn motorrijbewijs vooral sporadisch of op vakantie.

Algemene bevindingen: Aangenaam verrast dat deze pk-waardes toch voldoende plezier bezorgen, al mag het altijd meer zijn. Mijn persoonlijke favoriet is de SWM: en vinnig blok en goede wegligging, maar vooral de ruime houding en de retro-uitstraling beantwoorden het meest aan mijn verwachtingen voor een motor.

 

Patrick Hattori

Huidig rijbewijs:          Al sedert lange tijd A-rijbewijs.

Ambitie:                       Momenteel heb ik geen motor maar ik heb altijd al de motormicrobe gehad, dus wie weet wat brengt de toekomst.

Algemene bevindingen: De Hyosung Bobber was voor mij de grootste verrassing! Ik stond niet bepaald te springen om mijn been over deze micro-chopper te gooien, maar eens in het zadel kon ik een glimlach moeilijk bedwingen. De kleine V-twin deed soepel zijn werk en de wegligging was prima. Gecombineerd zorgde dat voor een zeer leuke rit. Maar uiteindelijk overtuigde de Outlaw me met zijn blokje, rijkwaliteiten maar vooral met z’n looks. Ik ben fan van retro scramblers, en deze motorfiets druipt van de heritage-kenmerken.

De volledige versie van dit artikel lees je in het februarinummer van Motoren & Toerisme dat vanaf donderdag 11 februari in de winkel ligt.

Geschreven op 9 februari 2021
© Motoren & Toerisme