Special Metal: CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO kijkt voorbij het huidige MotoGP-seizoen waarin het merk al 17 podiums en 5 poleposities behaalde en richt zijn blik op de toekomst. Tijdens EICMA 2025 onthulde de fabrikant de V4 SR-RR, een prototype dat de technologische top van de CFMOTO-lijn markeert én het visitekaartje vormt voor de volgende generatie sportmotoren uit China.

De krachtbron van de SR-RR is een nieuw 90° V4-blok met 997 cc en een vermogen van meer dan 210 pk. Met een rijklaar gewicht onder de 200 kg en een vermogen-gewichtsverhouding van minder dan 1 kg per pk, nestelt CFMOTO zich meteen in het gezelschap van de grote Europese en Japanse superbikes.

2026_CFMOTO

High-tech en aerodynamisch

De V4 SR-RR is niet enkel een krachtpatser, maar ook een technologisch statement. Het prototype combineert semi-actieve elektronische vering, een Akrapovič-uitlaatsysteem en geavanceerde elektronica voor maximale controle en veiligheid. De actieve aerodynamica en het scherpe design weerspiegelen CFMOTO’s ambitie om design en R&D te laten samensmelten, waarin ze met dit prototype grandioos geslaagd zijn. Het is hopen dat het productiemodel niet te veel afwijkt van deze indrukwekkende verschijning. 

2026_CFMOTO

Voorbode van wat komt

Volgens CFMOTO dient de SR-RR als ontwikkelingsplatform voor toekomstige modellen, waarmee het merk zijn ambities in het topsegment kracht bijzet. Met deze V4 wil CFMOTO bewijzen dat Chinese fabrikanten meer in hun mars hebben dan enkel motoren voor het middensegment. Ik ben nu al benieuwd of dit motorblok ooit zijn weg zal vinden naar een MT-model als uitdager van de Ducati Multistrada V4. Eén ding is zeker: het gaat razendsnel bij CFMOTO.

Samenstelling: Charly de Kinderen

Media: CFMOTO

Geschreven op 5 november 2025
© Motoren & Toerisme