AC: Verkopen jullie momenteel alleen GASGAS trialmachines met benzinemotoren, en komen er in de toekomst ook elektrische modellen?
SP: “Momenteel hebben we inderdaad alleen trialmachines met verbrandingsmotoren. Maar zoals je weet zijn we pioniers wat elektrische tweewielers betreft. Een trialmotor leent zich uitstekend voor een elektrische aandrijflijn. We zijn dan ook al bezig aan de ontwikkeling van de TXE.”
AC: Hoe staat het met toekomstige wegmotoren van GASGAS?
SP: “Daar bestaan momenteel geen plannen voor. Voorlopig blijft GASGAS een puur offroadmerk.”
AC: Toen we mekaar, nu bijna een jaar geleden, voor het laatst spraken had je het over het groeipotentieel voor de elektrische tweewielermarkt. Volgens jullie en Bajaj zat dat ergens anders dan bij de e-motorfietsen met een hoge wattage waar merken als Harley-Davidson en Zero op focussen. Hoe zit het nu met het programma voor een elektrisch gamma dat jullie samen met Bajaj ontwikkelen?
SP: “Gelukkig hadden we de ontwikkeling van de aandrijflijn afgerond voor de coronacrisis toesloeg. Het is dus klaar om in productie genomen te worden door verschillende merken en in verschillende motor-versies, variërend van 4 tot 10 kW. We hebben zowel lucht- als watergekoelde aandrijflijnen. De ene versie leent zich eerder voor bromfietsen en dergelijke, terwijl het andere gebruikt kan worden voor lichte motorfietsen en scooters, voor A1-rijbewijzen.
AC: Wanneer krijgen we die nieuwe E-producten van KTM dan te zien, want jullie kondigden eerder dit voorjaar aan niet naar de grote internationale motorshows zoals Intermot en EICMA te gaan?
SP: “Over het algemeen vormen zulke beurzen belangrijke mijlpalen voor de hele motorindustrie, maar gezien de huidige coronasituatie hebben de volksgezondheid en het welzijn van ons personeel, ons aangezet om dit jaar niet aan deze shows deel te nemen. Op deze indoorevenementen verzamelen honderdduizenden bezoekers zich voor langere tijd in gesloten ruimtes. In de huidige toestand betekent zoiets dat zulke evenementen zelfs met de juiste planning behoorlijk riskant blijven.”
“Wat onze E-producten betreft, die krijg je zeker in de komende maanden te zien. Ik heb zelf al de nieuwe elektrische Chetak scooter van Bajaj. Het allereerste e-product van dit programma. Spoedig zal je, gebaseerd op datzelfde platform, ook de eerste e-producten van Husqvarna te zien krijgen."