KTM-baas Stefan Pierer over: Het Coronavirus en de gevolgen voor de motorindustrie

Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart had vorige week de kans om uitgebreid met Stefan Pierer, de sterke man van de Pierer Mobility Group (KTM, Husqvarna, GasGas) te praten. Het werd een boeiend gesprek waarin Pierer een stand van zaken opmaakt van zijn merken, de motorindustrie in het algemeen en de motorsport. We brengen het interview in drie verschillende delen. Vandaag, in deel 1, ligt de focus op het coronavirus en de directe en indirecte gevolgen daarvan op de motorindustrie en de Pierer Mobility Group in het bijzonder.

 

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto’s: Alan Cathcart, KTM Images, Husqvarna Images, 

 

AC: Stefan hoe heeft de onverwachte impact van de coronacrisis KTM beïnvloed, na het recordjaar dat 2019 opnieuw was?

SP: "Het was niet onverwacht. Als een globaal opererend bedrijf hebben connecties over de hele wereld en we herkenden al heel vroeg dat er een probleem uit China op komst was. Dat verhinderde dat klanten op Aziatische markten onze producten konden kopen. Toen ook onze Italiaanse bevoorradingsketen, die onderdelen voor de motorfietsen die we hier in Mattighofen bouwen levert, probleem begon te ondervinden moesten we de productie stilleggen. Ik had daarvoor op midden maart gemikt, maar Bondskanselier Kurz was me te vlug af en vanaf 11 maart ging Oostenrijk in lockdown. Vanaf 16 maart lag de productie dan ook helemaal stil. Toen de fabrieken van onze Italiaanse toeleveringsbedrijven weer op gang kwamen konden we op 11 mei onze productie heropstarten en dat onder het Oostenrijkse systeem van deeltijdse arbeid. Een week later konden we al opnieuw overschakelen naar een regime van voltijdse arbeid voor ons volledige Oostenrijkse personeelsbestand van 3.639 mensen."

AC: Dienden jullie mensen te ontslagen?

SP: "Nee. Eigenlijk hebben we reeds 40 bijkomende werknemers aangeworven. Eerlijk gezegd bevinden we ons nu, in vergelijking met andere maakindustrieën zoals de auto- of luchtvaarsector, in een erg gunstige positie. Gelukkig voor ons is er na corona een zekere bloei ontstaan voor de industrie van de gemotoriseerde tweewielers. In alle landen waar de lockdown beëindigd is, merken we een zeer positieve vraag naar onze producten."

 

De productie in KTM's hoofdkwartier in het Oostenrijkse Mattighofen lag bijna twee maanden stil.

AC: Het lijkt erop dat in verschillende landen het publiek – vaak voor de eerste maal – gemotoriseerde tweewielers als een makkelijke manier om snel en betaalbaar naar en van het werk te raken, heeft ontdekt.

SP: "Inderdaad, dat klopt. Dat is een van de ervaringen die we hebben gehad, het begon met China. China ging enkele weken voor ons in lockdown en de verkoopcijfers ginder bedragen er nu het dubbele van vorige jaar. Dat is de consequentie van het zogenaamde ‘social distancing’. Als ze zelf mogen kiezen, wil niemand meer gebruik maken van het openbaar vervoer en dus profiteren auto’s en gemotoriseerde tweewielers daarvan. Maar omwille van de toenemende files toch vooral de tweewielers. In midden Europa zien we dat vooral elektrische fietsen volop aan het boomen zijn. Als we het over motorfietsen hebben dan merken we een zeer positieve groei bij de modellen onder € 10.000, tot en met de modellen van rond de € 15.000. Maar de echte zware en dure motorfietsen ondervinden daarentegen een stilstand. De klant blikt zeker vooruit en ziet in het post-corona tijdperk misschien problemen afkomen."

AC: Heeft de coronacrisis KTM’s positie op de wereldmarkt beïnvloed?

SP: "Eerst en vooral ondervinden we overal ter wereld dezelfde consequenties door corona, dat betekent dus lockdowns en andere restricties. Daar terug uit komen kan je vergelijken met een loopwedstrijd waarbij iedereen plaats neemt achter de startlijn. Voor de snellere lopers, of de meer dappere, is er de kans om de kopstart te nemen en zo marktaandeel bij te winnen. En dat is dan ook mijn ambitie. Vroeg of laat wil ik de nummer 1 in Europa wat betreft nieuwe registraties worden. We staan nu al op het podium dus is het mijn ambitie om een trapje hoger te gaan staan! Daarnaast is het mijn ambitie om ons dealernetwerk in elk land uit te breiden. De manier waarop wij met onze dealers omgaan plus onze zeer uitgebreide line-up aan modellen maakt een switch naar de KTM-groep zeer aantrekkelijk voor dealers die momenteel de producten van een concurrerend merk verdelen. Nu al komen sommige van die dealers bij ons aankloppen, en ik denk dat een crisis zoals deze ook een kans is om aan iedereen te tonen hoe je je best kan doen. Gelukkig zit de gemotoriseerde tweewieler-industrie na corona in een positieve hausse."

De vraag naar middenklasse modellen, zoals de 890 Duke R, is hoog volgens Pierer.

AC: Wat zal het effect zijn van de tijdelijke sluiting van jullie fabriek in Mattighofen op de verkoopscijfers voor 2020? Denk je dat je die niet-geproduceerde aantallen op één of andere manier nog kan goedmaken?

SP: "Gezien het feit dat we in Oostenrijk twee maanden ‘dicht’ zijn geweest, missen we zo’n 30.000 geplande eenheden. We zullen zeker een aantal van die motorfietsen alsnog proberen te bouwen, maar we zullen die 30.000 motorfietsen nooit helemaal kunnen goedmaken. Als we bijkomende shifts plannen en de zomervakantie inkorten dan kunnen hopelijk de helft daarvan recupereren. Maar hoe dan ook wij en onze dealers, zullen 15.000, of misschien zelfs 20.000, potentiële verkopen mislopen. Niettemin blijft de vraag hoog en ik verwacht dan ook dat we qua verkoop nog voor het eind van dit jaar op hetzelfde niveau als in 2019 zullen zitten. Een interessant neveneffect van deze crisis is dat de verkoop van offroad motorfietsen flink opveert. Vooral in dan in de Verenigde Staten. Voor minder dan € 10.000 kan je er even volledig tussenuit wanneer jij dat wil. Je kan dat zonder zorgen over social distancing en de risico’s van de stedelijke drukte op het platteland doen. Dat is dan ook de hoofdreden waarom er in de VS momenteel zoveel vraag naar onze offroad-modellen is."

AC: Blijkbaar vrezen sommige van jullie dealers daar dat er niet voldoende nieuwe offroadmachines beschikbaar zijn. Kunnen jullie ze bevoorraden?

SP: "Ja, daar zijn we momenteel heel hard voor aan het werk. Het is een van de leukere problemen die je kan hebben. In juni hebben we al bijkomende shifts die de verzendingen helemaal moeten opvullen. We willen de verzending van onze productie naar de VS weer op een continu niveau krijgen om aan de vraag te voldoen. Dat is een positieve situatie maar we moet wel een manier vinden om er mee om te gaan. Bovendien moet je ook aan je leveranciers duidelijk maken dat ook zij de toestroom van onderdelen gaan de moeten houden.  Maar het ziet er goed uit."

In de Verenigde Staten heeft de coronacrisis de vraag naar offroadmotoren, zoals deze Husqvarna FE 350, aanmerkelijk verhoogd.

AC: Welke modellen waren prioritair bij de heropstart van de productie?

SP: "We bevinden ons reeds op het hoogtepunt van het ‘wegseizoen’ dat maakt dat de nieuwe 890 (Duke) R een prioriteit is. Dat geldt ook voor de nieuwe 1290 Super Duke. Voor beide modellen is de vraag hoog en dus moeten we daaraan proberen te voldoen. Die twee modellen hebben dus prioriteit. Wat offroad betreft, heeft alles waar er in de VS vraag naar is hoge prioriteit."

 

In het tweede deel van ons interview met de KTM-baas gaat het over de samenwerking tussen Bajaj en de toekomstige modellen van de Pierer Mobility Group.

Motorsport in coronatijden, het toenemende belang van e-mobiliteit en de mondiale motorindustrie na de coronacrisis zijn enkele van de thema's in het derde en laatste deel van ons interview met Stefan Pierer.

Geschreven op 8 juni 2020
© Motoren & Toerisme