Sportnieuws: Infront koopt WK Motorcross

Het sportmarketingbureau Infront heeft Youthstream, de huidige promotor van het WK Motorcross (MXGP) overgenomen. Daarmee verwerft het Zwitserse bedrijf niet alleen de promotionele en tv-rechten op de MXGP-cyclus, maar ook die van verschillende Europese kampioenschappen (EMX), het WK voor vrouwen (WMX) en de Motocross of Nations (MXoN). Naast die verschillende motorcrossdisciplines, zit ook het WK snowmobielcross (Snowcross) in Youthstreams Portfolio.

Concreet zal er in eerste instantie maar weinig veranderen. Youthstream-stichter Giusseppe Luongo blijft voorlopig aan als president, terwijl z’n zoon David actief blijft als CEO. Daniele Rizzi blijft de COO van Youthstream.

Infront – dat languit ‘Infront Sports & Media’ heet - houdt zich voornamelijk bezig met voetbal en wintersporten. Zo levert het onder andere diensten voor de wereldvoetbalbond FIFA, de wereldskifederatie FIS en de wereldbonden in het basketbal, handbal en volleybal. Infront kan ook ervaring in de motorsport voorleggen, van 2007 tot en met 2012, bezat het de rechten van het WK Superbike. Toen was Infront, net als MotoGP-promotor Dorna, in handen van investeringsmaatschappij Bridgepoint.  Deel uitmakend van hetzelfde ‘moederhuis’ kon Dorna Bridgepoint overtuigen om de rechten op het WK Superbike naar hen over te hevelen. Sinds 2015 maakt Infront op zijn beurt deel uit van de Chinese investeringsgroep Dalian Wanda, dat ook de Britse jachtenbouwer Sunseeker in z’n portfolio heeft zitten.

 

Het uitgebreide netwerk, alsook de competenties van Infront inzake mediaproducties, kunnen de MXGP op termijn naar een hoger niveau heffen. Daar tegenover staat dan wel dat nieuwe investeerders vaak erg snel een return willen zien, waardoor de organisatiekosten voor de organisatoren van GP’s weleens flink zouden kunnen stijgen. Pikant detail: Infront CEO Philippe Blatter is de neef van voormalig FIFA-voorzitter Sepp Blatter.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto: MXGP

Geschreven op 1 februari 2019
© Motoren & Toerisme